Audiovisuele start-up Scrollytelling zit in de lift

Nieuws | Nieuws

Nadat Scrollytelling – destijds nog Scroll for All geheten – eind 2014 ruim 19.000 euro subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek ontving, heeft hoofdontwikkelaar en freelance journalist Martijn van Tol niet stilgezeten. Zo stelde hij de Volkskrant met zijn tool in staat tot het maken van scrollverhalen, waarbij een verhaal verteld wordt in weinig tekst en veel geluid en beeld,  zoals Lil’ Kleine, rapper en De glansrollen van Leonardo Dicaprio. Het aantal gebruikers neemt in rap tempo toe, en Van Tol is positief verrast over de stormachtige ontwikkeling van Scrollytelling.

“Scrollytelling ontstond eigenlijk min of meer bij toeval. De Volkskrant wilde een scrollverhaal maken, en riep daarvoor onze hulp in. Zij schrokken enigszins van de kosten van het technische deel, en dat er een heel team bij betrokken is met een journalist, een fotograaf, een vormgever”, aldus Van Tol. Omdat de Volkskrant het verhaal in scrollvorm toch graag wilde publiceren, ontwikkelde hij samen met webdeveloper Joost Baaij een tool waarmee redacteuren zelf zo’n verhaal kunnen maken en publiceren, zonder hulp van een vormgever of programmeur. Vanwege de grote tevredenheid over het geleverde product nam de Volkskrant een abonnement bij Scrollytelling, waardoor de teller binnen enkele maanden nu al op een kleine 50 scrollverhalen staat.

Scrollytelling wordt gehost op servers wereldwijd waardoor we snel en betrouwbaar zijn. Dat is belangrijk om het vertrouwen van grote opdrachtgevers te winnen.

“Er is veel gebeurd de afgelopen maanden, we hebben door trial and error geleerd wat goed werkte en wat minder goed. Daarbij ging de meeste tijd zitten in het vinden van een goed team. Maar na het strikken van Joost Baaij, die met zijn bedrijf Space Babies prachtige en betrouwbare webapplicaties maakt, begon het te lopen”, aldus Van Tol. Een belangrijk voordeel van de samenwerking met Space Babies is de stabiliteit, meent hij: “Scrollytelling wordt gehost op servers wereldwijd waardoor we snel en betrouwbaar zijn, wat belangrijk is om het vertrouwen van grote opdrachtgevers, die niet zomaar met de eerste de beste in zee willen gaan, te winnen.”

Naast de Volkskrant, dat inmiddels genoeg ervaring met scrollverhalen heeft om volledig zelfstandig met de tool te kunnen werken, hebben verschillende grote en kleinere organisaties en bedrijven gebruik gemaakt van de diensten van Scrollytelling. Zo maakte Radio 1 met behulp van Scrollytelling een jaaroverzicht en de NOS een interactieve productie, Uit het Leven, die in de eerste twee dagen al 80.000 bezoekers trok. Ook werd bijvoorbeeld de website van het winterse muziekfestival Grasnapolsky verpakt in een audiovisueel ‘scrolljasje’. Tot nu toe bleef het bij vrijblijvende klussen, maar in de toekomst moeten er meer vaste samenwerkingsverbanden komen.

Hoewel de losse opdrachten de start-up best wat opleveren, geeft Van Tol aan dat de abonnementen de levensader van Scrollytelling zijn. “Momenteel is de Volkskrant onze enige vaste abonnee. Zij maken gebruik van ons pakket voor 12 maanden, waarbij je een training op de redactie krijgt, elke maand een uur technische support en – het belangrijkst – voortdurende bijsturing op de vorm en inhoud. Zo zagen we in eerste instantie dat journalisten de neiging hadden om lange kolommen tekst te plaatsen, waardoor de kracht van het audiovisuele format wegviel. Dan bellen we ze met advies.”

Veelkleurig palet

Over de toekomst van Scrollytelling is Van Tol optimistisch. Het regent aanvragen, en hoewel de start-up op korte termijn op zoek is naar nieuwe partners om een abonnement mee af te sluiten, zijn ze voorlopig nog wel even zoet met allerlei interessante projecten. Zo produceert Scrollytelling samen met voetbalclub PSV Eindhoven een audiovisueel verslag van de Champions League-wedstrijd tegen Atletico Madrid, terwijl ook een klus voor Amnesty International op het lijstje staat. De afnemers worden dus steeds diverser van karakter, een ontwikkeling die Van Tol van harte toejuicht. “Het is mooi om een veelkleurig palet aan partners te hebben. We zouden graag samenwerken met een een sterk beeldmagazine als National Geographic en het lijkt ons ook leuk voor de afwisseling met een commerciële partij in zee te gaan.”

Ondanks de opwaartse spiraal waarin Scrollytelling zich bevindt, is er op dit moment nog geen sprake van een goudmijn. Volgens Van Tol duurt het nog wel even voordat alle investeringen gaan resulteren in een winstgevend product, maar hij is hoopvol voor de toekomst. “Als we in het komende jaar drie of vier vaste abonnees weten te strikken, is Scrollytelling zeker levensvatbaar. Maar we blijven kritisch kijken naar wie we met onze tool laten werken, want kwaliteit gaat boven kwantiteit.”

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.