‘Chatbots gaan nieuwsconsumptie personaliseren’

robot

Komt er een moment waarop robots de journalistiek overnemen? Taaltechnicus Sander Wubben denkt van wel. Daarom start hij in september met Botcave, waarmee hij de bouw van journalistieke chatbots vergemakkelijkt. “We gaan op een meer natuurlijke manier nieuws consumeren.”

In China en Amerika groeit de vraag naar chatsbots razendsnel. De communicerende robot wordt ingezet als geautomatiseerde gesprekspartner voor bijvoorbeeld een online klantenservice, om eenvoudige vragen van consumenten te beantwoorden. Zo kan een chatbot vertellen dat een artikel is uitverkocht en vervolgens een alternatief aanraden. Maar ook op journalistiek vlak zijn er tal van toepassingen.

De ontwikkeling blijft niet steken in China en Amerika, maar zal volgens Sander Wubben, oprichter van Botcave, ook in Nederland doorzetten. Botcave is een bedrijf dat Nederlandse taaltechnologie aanbiedt die chatbots aandrijft. Voor de ontwikkeling van die Nederlandse (taal)technologie, gericht op de journalistieke toepassingen, ontving Wubben €22.700,- subsidie van het Stimuleringsfonds.

Persoonlijke robots

Wubben, die onderzoek doet aan de Radboud Universiteit en gespecialiseerd is in taaltechniek en onderzoek, is bezig met het ontwikkelen van een nieuwe gedetailleerdere taal voor chatbots, waardoor ze consumenten ook in specifiekere situaties te woord kunnen staan. Daarmee moeten chatbots natuurlijkere antwoorden gaan geven op vragen van gebruikers. Botcave wil er voor zorgen dat cosumenten via chatbots passende nieuwsartikelen te zien krijgen, onder andere gebaseerd op locatie.

“Een chatbot kan kunstmatig overkomen wanneer hij je vraag niet begrijpt. Hij raakt in de war wanneer je afwijkt van de standaard zinnen, met als gevolg dat mensen snel afhaken. Met Botcave ontwikkel ik daarom taaltechnologie dat gebruik maakt van slimme technieken om te onderscheiden wat mensen zeggen.” Doordat de manier van communiceren natuurlijker wordt, is er geen taalbarrière meer die ervoor zorgt dat de chatbot de consument niet meer begrijpt. Op dit terrein loopt Nederland niet voorop. Vanwege het toenemende succes in China en Amerika zijn die talen al beter ontwikkeld. De uitdaging zit dus in de ontwikkeling van de taaltechnologie voor Nederland.

Nieuws consumeren

Het doel van Wubben is dat kranten en uitgevers op een gerichte manier nieuws aan kunnen bieden via chatbots. Wubben: “Op journalistiek gebied zoekt men steeds vaker naar nieuwe manieren om lezers te bereiken. Als een chatbot weet van de locatie en interesses van de persoon, kunnen daar gemakkelijk gericht artikelen op aangeboden worden. Daardoor kunnen media bovendien hogere omzetten genereren.” Voor uitgevers en kranten wordt het gemakkelijker om hun nieuws aan te bieden en consumenten gaan er ook op vooruit, doordat zij sneller terecht komen bij wat ze interessant vinden.

In Nederland is Botcave tot nu toe de enige speler op dit gebied. “Dat is onze innovatieve kracht”, zegt Wubben. De interesse begint in Nederland langzaam los te komen, vertelt hij. Onder andere KLM is al begonnen met experimenteren. Een potentiële klant voor Botcave? Voorlopig niet. Wubben focust op het moment uitsluitend op de personalisering van de moderne nieuwsconsumptie. “Taal en journalistiek gaan hand in hand, dit staat heel dicht bij mij.”

Nieuw platform

Botcave start in september met de bouw van het platform. Allereerst komt de nadruk te liggen op het ontwikkelen van de persoonlijke manier van communiceren met de chatbots. De natural language processing-technologie zal zorgen voor de toegankelijke manier van communiceren van de chatbot. Wanneer dat platform is voltooid, staat de ontwikkeling van een demonstratiebot voor lokaal nieuws op het programma. Daarmee wordt uiteindelijk nieuws aangeboden aan consumenten.

In september 2017 is de technologie van Botcave naar verwachting beschikbaar als service voor de websites van kranten en uitgeverijen. Hoewel chatbots het werk van journalisten in de toekomst uit handen kunnen nemen, denkt Wubben niet dat er direct banen zullen verdwijnen. “Daar komen weer nieuwe banen voor in de plaats. Ik voorzie een verschuiving in het landschap. Bovendien worden vaak de taken geautomatiseerd die toch al niet zo interessant waren. De robotisering zorgt er juist voor dat iedereen er op vooruit gaat.”

Foto door Darryl (CC)

Deel dit artikel:

Over Marloes Kamer

Marloes Kamer is freelance journalist en studeert aan de School voor Journalistiek in Utrecht.

Reageer

  • Vincent Ulmer

    Botcave is verre van de enige speler op het gebied van Chatbots en taaltechnologie. Het BotBoys.com development team heeft medio mei dit jaar al een nieuwsbot voor de NOS ontwikkeld die exact doet wat dhr. Wubben hier beschrijft. Deze biedt nieuws aan voor Facebookgebruikers aan de hand van persoonlijke voorkeuren.

    Machine Learning en Natural Language Processing-technologie voor chatbots is iets wat tijdens intensieve innovatietrajecten ontwikkeld moet worden met een grote focusgroep en constante feedback van vele gebruikers. Dit is een doorlopend project wat we met verscheidene nieuwsorganisaties al hebben opgestart.

    Verder een prima artikel over het gebruik van taaltechnologie en AI. Je kunt naar mijn mening niet genoeg benadrukken dat Machine Learning de komende 10 jaar een hele grote rol gaat innemen in ons dagelijks leven.