Oprichters Dag en Nacht Media werken nu fulltime aan podcastplatform

Dag en Nacht Media

Het gaat goed met Dag en Nacht Media, veel beter dan oprichters Tim de Gier en Anne Janssens hadden durven dromen. ‘Ons voordeel is dat omroepen de podcastmarkt slechts schoorvoetend betreden.’

Podcastplatform Dag en Nacht Media van Tim de Gier en Anne Janssens bestaat eind april een jaar. Inmiddels is het de grens van 500.000 luisteraars gepasseerd. ‘We hadden in maart 514.134 luisteraars in het netwerk. De meeste daarvan zitten op iTunes en Spotify. Onze best beluisterde podcasts zijn Echt GebeurdDe Willem Podcast en Een podcast over media’, zegt Tim de Gier.

Luisteraars van podcasts worden op verschillende manieren gedefinieerd en geteld. Zo hanteert Spotify bijvoorbeeld een andere definitie dan Soundcloud. Het criterium van Dag en Nacht is dat iemand ten minste tien seconden luistert, waardoor bots uit de cijfers worden gefilterd. De Gier: ‘Wij zouden graag zien dat er een standaard meetmethode komt voor wat telt als een luisteraar in podcastland. In Zweden is daarvoor een initiatief gestart.’

Meer advertenties

Tot nu toe combineerden De Gier en Janssens hun podcastbedrijf met andere werkzaamheden. Vanaf 1 april werkt Janssens fulltime voor Dag en Nacht Media, vanaf 1 mei gaat ook De Gier dat doen. Ze verwachten dit jaar de omzet te verhogen door een hogere dekkingsgraad van advertenties in hun podcasts. Dat wil zeggen: zorgen dat in elke podcastaflevering tenminste één advertentie te horen is.

Studio met gezelligheid

Daarnaast willen ze een podcaststudio beginnen. De Gier: ‘Nu nemen we podcast op bij mensen thuis of op locatie of we gebruiken de studio van VondelCS.’ Een eigen studio lost het probleem op van steeds een plek moeten zoeken en reizen, een probleem dat veel podcastmakers volgens De Gier hebben. Bovendien heeft hij zo zijn mening over de inrichting van een studio. ‘Ik vind dat radiostudio’s er vaak uitzien als operatiekamers. Wij willen een studio met inspirerende gezelligheid.’

Omroepen zijn onze grote concurrent, zij zouden in potentie heel leuke programma’s kunnen maken

Wat concurrentie betreft heeft Dag en Nacht niet zo veel te vrezen, zegt De Gier. ‘Er is niet echt een bedrijf zoals wij, dat podcast-first en podcast-only is. Qua ervaring en financiële slagkracht zijn de omroepen onze grote concurrent, zij zouden in potentie hele leuke programma’s kunnen maken. Ons voordeel is dat zij de podcastmarkt slechts schoorvoetend betreden.’ Echte concurrentie ondervindt Dag en Nacht op dit moment dus niet van omroepen. Maar De Gier en Janssens zouden het toejuichen als de omroepen meer met podcasts zouden doen, want dat zou weer bijdragen aan de populariteit van het genre.

Gunstigste scenario

Het succes van Dag en Nacht heeft de verwachtingen van De Gier en Janssen overtroffen. ‘Je houdt er natuurlijk rekening mee dat het aantal luisteraars zo snel kan toenemen’, zegt De Gier. ‘Dit was het gunstigste scenario en dat is realiteit geworden.’

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist voor onder andere NRC en Investico en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*