© Annemieke van der Togt

De Marker is voor en door jongeren: ‘Bij ons kan een zin als ‘Prinsjesdag is fucking saai’ best’

Nieuws | Op de werkvloer

  • Paul Maas
  • 24 juni 2025
  • 873 woorden , 4 min. lezen

Als je wilt weten hoe je jongeren bereikt met nieuws, moet je het aan de doelgroep zelf vragen. Dat besef is de laatste jaren op veel redacties ingedaald, maar De Marker gaat een stapje verder. De redactie van het jongerenplatform van BNNVara bestaat uit jongeren, waarvan een deel nog geen journalistieke ervaring had. Eindredacteur Wieneke van Vucht (50) en redacteur Veerle Ketelaers (27) vertellen. 

Hoe kwamen jullie op het idee voor De Marker?  
Van Vucht: ‘Er zijn ruim een miljoen jongeren in Nederland, en die gebruiken vooral sociale media om het nieuws te volgen. Dat is lang niet allemaal betrouwbaar nieuws. Daar wilden wij met een nieuw platform op Instagram en TikTok op inspelen.’ 

Ketelaers: ‘Toen we twee jaar geleden begonnen zagen we een gat in de markt voor een jongerenplatform. Destijds bracht NOS Stories wel nieuws voor jongeren onder de achttien, maar voor de groep die net wat ouder was, was er niet zoveel. Daarom besloten wij ons te richten op jongeren van rond de twintig jaar.’ 

Wat trekt jongeren naar jullie platform? 
Ketelaers: ‘Op Instagram en TikTok moet je pakkende content maken. Sommige onderwerpen boeien onze volgers bijna automatisch, zoals acties van Trump en nieuws over Palestina. Bij andere onderwerpen moet je in de eerste paar seconden pakkend zijn. Wij proberen de kijker dan dichterbij te brengen, met bijvoorbeeld een herkenningsvraag. “Heb jij dit ook wel eens meegemaakt?”, of “Vind jij dit ook zo irritant?”.’

Van Vucht: ‘Vooral in het begin was het een uitdaging om publiek te bereiken. Maar nu we twee jaar verder zijn, krijgen we regelmatig reacties van jongeren die De Marker als vast nieuwsplatform gebruiken. Een belangrijke reden daarvoor is dat onze content gemaakt wordt door jongeren zelf. Onze redacteuren kiezen zelf nieuwsonderwerpen, schrijven zelf het script voor video’s en presenteren die ook zelf.’ 

Hoe vinden jullie nieuws dat jongeren aanspreekt?  
Ketelaers: ‘We kijken veel om ons heen, dus we gaan niet alleen af op wat er ’s ochtends in de kranten staat. Zo vraag ik regelmatig aan mijn huisgenoten wat er speelt in hun leven. Zij hadden bijvoorbeeld vragen over Signal en het verschil met Whatsapp. Daar heb ik toen een video over gemaakt, waarin ik ook wat achtergrondinformatie geef over de politieke lijnen achter Whatsapp. Mijn collega’s zijn allemaal tussen de 21 en 30, en doen precies hetzelfde: ze kijken wat er gebeurt in hun eigen leven. Een van onze redacteuren is non-binair, die werd tijdens het uitgaan geweigerd bij het toilet. Dan word je tijdens de redactievergadering actief aangemoedigd om daar een item over te maken.’ 

Van Vucht : ‘De onderwerpen die naar boven komen aan de redactietafel, werken voor mij ook verfrissend. We hebben een video gemaakt over Prinsjesdag, die begon met de tekst: “Prinsjesdag is fucking saai”. Ik zou zoiets zelf niet snel opschrijven. Maar zo’n zin werkt wel op sociale media. Bovendien zijn wij minder neutraal dan andere jongerenplatformen, zoals NOS Stories, waardoor zulke zinnen makkelijker kunnen.’

¬ Veerle Ketelaers in de studio van De Marker

Sommige redacteuren beginnen bij De Marker zonder journalistieke ervaring. Hoe leren ze de fijne kneepjes van het vak?   
Van Vucht: ‘We zien De Marker ook als leerplek. Ik begeleid, samen met onze samensteller, de jongeren, onder andere door het nalezen van hun videoscript. De focus ligt voor mij op de journalistieke stempel, dus: is het feitelijk juist? We gebruiken ook een buddysysteem, waarbij onervaren redacteuren geholpen worden door ervaren redacteuren. Bijvoorbeeld met wat oefenrondjes voor het presenteren.’

Ketelaers: ‘Ik had zelf geen presentatie-ervaring voor de camera toen ik begon op de redactie. Dan is het fijn als er ervaren redacteuren met je meekijken.’  

Tegen welke uitdagingen lopen de jonge makers aan?  
Van Vucht : ‘Als je meer kijkers en volgers krijgt, komen er niet alleen meer complimenten binnen, maar ook meer haat. Die haat gaat niet alleen over de inhoud van de video’s, maar af en toe ook over onze presentatoren zelf. Dat is gewoon naar. Het kan ook wennen zijn om bezig te zijn met zwaar nieuws – wat je soms de hele dag doet. Hoe zorg je ervoor dat je dat nieuws niet mee naar huis neemt? We vangen dat gelukkig op met de mogelijkheid tot coaching binnen de redactie.’ 

Ketelaers: ‘En ik zie, naast persoonlijke uitdagingen, ook wel journalistieke uitdagingen. We willen graag een breed publiek aanspreken. Maar dat is zoeken. Hoe spreek je bijvoorbeeld mbo- én universitaire studenten aan? Binnenkort gaan we langs bij een mbo-school om erachter te komen welk nieuws zij consumeren. En zo proberen we bij reportages ook voor variatie te zorgen. We gaan bewust naar andere plekken dan Amsterdam en Utrecht, omdat we ook willen weten wat er in Nunspeet speelt onder jongeren.’

¬ Wieneke van Vucht op de redactie van De Marker

Tegen welke uitdagingen lopen de jonge makers aan?  
Van Vucht : ‘Als je meer kijkers en volgers krijgt, komen er niet alleen meer complimenten binnen, maar ook meer haat. Die haat gaat niet alleen over de inhoud van de video’s, maar af en toe ook over onze presentatoren zelf. Dat is gewoon naar. Het kan ook wennen zijn om bezig te zijn met zwaar nieuws – wat je soms de hele dag doet. Hoe zorg je ervoor dat je dat nieuws niet mee naar huis neemt? We vangen dat gelukkig op met de mogelijkheid tot coaching binnen de redactie.’ 

Ketelaers: ‘En ik zie, naast persoonlijke uitdagingen, ook wel journalistieke uitdagingen. We willen graag een breed publiek aanspreken. Maar dat is zoeken. Hoe spreek je bijvoorbeeld mbo- én universitaire studenten aan? Binnenkort gaan we langs bij een mbo-school om erachter te komen welk nieuws zij consumeren. En zo proberen we bij reportages ook voor variatie te zorgen. We gaan bewust naar andere plekken dan Amsterdam en Utrecht, omdat we ook willen weten wat er in Nunspeet speelt onder jongeren.’

Blijft De Marker voorlopig vooral actief op Instagram en TikTok?  

Van Vucht : ‘Ja, maar we kijken toch verder dan dat. We testen nu bijvoorbeeld ook op Reddit, waar veel jongeren actief zijn. En we lanceren met een oud-redacteur binnenkort een nieuwe podcastserie op Spotify. Daarin gaan we in gesprek met mensen die oproepen tot actie in de samenleving. Afgelopen jaar voerden we zelf ook al actie, tegen de invoering van de langstudeerboete. We kiezen dan echt een kant, in dit geval door een petitie te starten. Dat doen we alleen als we vinden dat we onze mening inhoudelijk kunnen onderbouwen – in het geval van de boete was dat zo.’

Lees ook het artikel over Reddit wat eerder verscheen op onze site: Reddit trekt dagelijks miljoenen gebruikers, maar waarom weten media het amper te vinden?


Ketelaers: ‘Tegelijkertijd houden we wel vast aan de short form (korte video’s gericht op het snel overbrengen van een boodschap) op Instagram en TikTok. Onze kijkers waarderen dat we complexe onderwerpen behapbaar kunnen maken in een korte video. We maakten laatst een item over burgeroorlogen in Congo, een relatief onbekend onderwerp dat we in tweeënhalve minuut hebben toegelicht. Dat is goed ontvangen, veel jongeren wisten er nog niets van.’ 

Veel nieuwsredacties vinden het lastig om jongeren te bereiken. Wat is jullie advies? 

Ketelaers: ‘Het is belangrijk om in te spelen op de belevingswereld van jongeren. Scrol dus eens verder dan de krantenartikelen, en kijk ook wat er trending is op TikTok. Pride month, vijf jaar Black Lives Matter: het zijn onderwerpen die spelen onder onze kijkers, maar niet altijd de kranten halen.’ 

Van Vucht: ‘Jongeren zijn geïnteresseerd in het nieuws, maar niet alleen in het ‘traditionele nieuws’. Ze kijken niet elke avond TV en lezen niet voortdurend kranten, maar zijn daarom niet minder geïnteresseerd in de maatschappij. Nieuws is breder geworden, dus speel daar als redactie op in.’ 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.