Digitale leesmap Maggy: op naar het grote publiek

Tijdschriftenapp Maggy is een volwaardige ‘Spotify voor magazines’ geworden en staat nu voor de opdracht het grote publiek te bereiken. “Als start-up is het moeilijk om op te vallen.”

All you can read-app Maggy werd in januari gelanceerd en biedt, in tegenstelling tot soortgenoten als Blendle (waar de lezer per artikel betaalt), onbeperkte toegang tot 49 tijdschriften voor een maandelijks bedrag van 5,99 euro. De ontwikkeling werd op gang geholpen met 61.650 euro subsidie van het Stimuleringsfonds.

Begin juli kreeg Maggy een update (alleen nog doorgevoerd voor de iOS-versie). “Het is een compleet nieuwe app geworden. De vorige versie was niet gebruiksvriendelijk genoeg; te onduidelijk op veel punten. Daar kom je pas achter als de app massaal wordt gebruikt”, vertelt Michael Croll, CEO van Maggy.

LINDA. en Voetbal International zouden dé knallers zijn

Het ‘rek’ van Maggy is inmiddels gevuld met 49 tijdschriften, waaronder blikvangers als Vrij Nederland, QUOTE, Cosmopolitan en KIJK. Samen met special interest-bladen als Vorsten, Winq en Zeilen bestrijkt de app een breed palet aan leesvoorkeuren. Niet dat de makers niets meer te wensen hebben. “We willen LINDA. en Voetbal International er graag bij”, zegt Croll. “Dat zouden dé twee grote knallers zijn. Het is afwachten of dat gaat lukken.”

Technische verbeterpunten zijn er ook. Zo zijn de makers ten tijde van dit interview bezig de laadsnelheid op te krikken. Ook moet de kwaliteit van de foto’s bij de artikelen omhoog. Croll: “Na de update zijn we gelijk doorgegaan met verbeteren, want als je stilstaat, word je afgestraft.”

Personalisering

image2Er gaat veel aandacht naar personalisering van de app; volgens Croll de sleutel tot intensief gebruik. De Maggy-gebruiker krijgt op basis van zijn persoonlijke interesses artikelen aanbevolen in het gedeelte ‘Your Maggy’. Deze interesses heeft de gebruiker bij installatie van de app ingevuld.

Croll: “We hebben nu ongeveer 18.000 artikelen in de database. Ons streven is dat ons algoritme de pakweg 17.000 artikelen die een gebruiker sowieso niet interessant vindt er bij voorbaat uitfiltert. Uit de overige duizend potentieel interessante artikelen moeten de mooiste boven komen drijven.”

“Stel: iemand leest graag over Max Verstappen. Dan willen we hem telkens mooie interviews met Verstappen doorsturen, of die nou in Formule 1 of in ELLE verschijnen. Zo zorg je dat de gebruiker langer tevreden blijft. Het ontwikkelen van de algoritmes hiervoor is een proces dat nooit eindigt.”

Opvallen

De app staat, en Maggy heeft haar hoofddoelen bereikt. Maar met 2.200 gebruikers is het streefaantal van 50.000 nog niet in zicht. “We zijn nu niet zozeer bezig om het aantal gebruikers op te schroeven. Het is belangrijker dat de gebruikers die er nu zijn en bij komen tevreden zijn”, aldus Croll.

Maar op de langere termijn is een groot publiek wel degelijk essentieel. Geen gemakkelijke opdracht, vertelt Croll. “We kunnen ons inhoudelijk prima onderscheiden van de concurrentie, maar het is lastig om als start-up op te vallen. Blendle slaagt daar waanzinnig goed in. Maar wij hebben niet iemand als Alexander Klöpping, die voor hen een marketingmachine is.”

Wij hebben geen marketingmachine als Alexander Klöpping

In plaats daarvan zoekt Maggy het in samenwerkingen, volgens Croll de “motor” achter marketing van de app. Er lopen al enige tijd gesprekken met een telecomprovider, maar de makers oriënteren zich breed. “We kijken onder meer naar de reisbranche; boekingssites en dergelijke. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maggy als extraatje bij een boeking, bij vertraging, als cadeautje bij wifi aan boord. Zulke partnerships zijn absoluut de sleutel om te groeien.”

Leapfunder

De eerste deal is nu zo goed als geregeld. Maar over het algemeen duren samenwerkingen lang om rond te komen. Mede daarom is Maggy tevens aan het crowdfunden via Leapfunder. Op dit platform geven mensen geen donatie, maar een lening, die later wordt omgezet in een aandeel. Streefbedrag: 150.000 euro.

De huidige stand is 47.000 euro, waarmee Maggy voorloopt op schema. Croll: “Leapfunder is voor ons een manier om investeerders te trekken zonder dat ze een heel groot bedrag hoeven te storten. De ondergrens is duizend euro. Daardoor mis je de sympathisanten die bijvoorbeeld 25 euro willen geven. Maar je bindt er wel een groot aantal investeerders mee.”

 

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, NRC, VICE en SVDJ.nl.

Reageer

Geef een reactie

*