Nieuws
In een stampvol Compagnietheater onderzochten donderdag 29 november 2018 bijna vijfhonderd mensen samen de toekomst van de journalistiek. 18 start-ups en 21 SVDJ Denktank-leden presenteerden zich aan de wereld, NiemanLab-directeur Joshua Benton noemde journalisten ‘ráár’, Bellingcat’s Eliot Higgins deelde de fijne kneepjes van open source onderzoek en iedereen ging met een hoofd vol nieuwe ideeën naar huis.
18 bewezen manieren om de journalistiek te vernieuwen
Het voelt een beetje alsof er een worstelkampioenschap gaat beginnen, als de start-ups aan weerskanten van de zaal op het balkon verschijnen. Innovatiecoördinator Peter Smet kondigt ze aan: ‘Hier op het balkon staan 18 bewezen manieren om de journalistiek te vernieuwen.’
Van jurist tot journalist tot ux-designer
Vandaag presenteren ze zichzelf voor het eerst aan de wereld: de 21 deelnemers van de SVDJ Denktank. Studenten en jonge professionals die komend jaar mee gaan bouwen aan de toekomst van de Nederlandse journalistiek. Ze komen uit allerlei hoeken: van jurist tot journalist tot ux-designer.
‘Jullie zijn allemaal hartstikke raar’
De boodschap van Joshua Benton, directeur van Nieman Lab, voor alle journalisten: ‘Jullie zijn allemaal hartstikke raar. Maak nieuwsproducten waarmee je mensen bereikt die niet zo zijn als jullie.’ Binnenkort op deze site een interview met Joshua Benton. De presentatie van zijn keynote vind je hier.
De Bellingcatization van Nederland
Eliot Higgins laat zien hoe je dat doet: met Google Maps en YouTube grote journalistieke onthullingen doen. We moeten ons opmaken voor ‘de Bellingcatization van Nederland’, zegt de oprichter van Bellingcat. Er komt een kantoor in Den Haag, en dat is nog maar het begin. Lees meer over de keynote van Higgins. Zijn presentatie vind je hier.
Start-up markt
Hoe presenteer je je als start-up zó dat niemand je meer vergeet? Nou, bijvoorbeeld door tijdens Media van Morgen live te gaan kaasfonduen. Karel Smouter en zijn team van De Rest Van NL bereidden de fondue ‘voor iedereen die nog te weinig kaas gegeten heeft van Nederland buiten de Randstad.’ Alle start-ups die te zien waren vind je terug op mediavanmorgen.eu.
Digital only bij het FD
Design director Hans Spoelman van Het Financieele Dagblad snapt het ook niet, maar het is echt zo: lezers willen de papieren krant. Vandaar dat de krant, twee jaar na de switch naar ‘digital only’, de krant vernieuwde. Artikelen van online kunnen makkelijk overgezet worden naar de papieren krant, door middel van een ‘smart workflow’: elk artikel past precies in een kolom met maatje S, M, L of XL. Lees meer over de expertsessie van Hans Spoelman.
Een jaar later
Hoe kijken drie deelnemers aan eerdere edities van de SVDJ Accelerator erop terug? Storypix, Unframed Media en Newschain vertellen.
Smart speaker bij RTL Nieuws
Nog even en we hebben allemaal een smart speaker in huis. Wat voor kansen biedt dat apparaatje journalistieke media? Marjolein van der Aar van RTL vertelt waarom (en hoe) haar werkgever speciaal voor de smart speaker de dagelijkse Nieuwsupdate ontwikkelde. Hier meer over de expertsessie van RTL Nieuws.Alle start-ups die op Media van Morgen stonden vind je terug op mediavanmorgen.eu.
Foto’s: Paul Sijm