Information designer Leon de Korte: ‘Mijn werk is spannend, want het gaat ergens over’
Nieuws | Op de werkvloer
Hun werk springt meteen in het oog als je de krant openslaat of de tv aanzet, maar zelf zijn beeldmakers minder zichtbaar. Daarom zetten we er deze zomer vier in de schijnwerpers. Hoe denken ze over hun rol op de redactie? Wat vinden ze het leukste aan hun werk? En hoe kunnen beeld- en woorddenkers elkaar versterken? Leon de Korte is information designer, onder andere voor Follow The Money.
De ontwerpen die Leon de Korte maakt, tekent hij in z’n eentje. Hij werkt vanuit huis, want na jaren in vaste dienst koos hij voor een bestaan als zelfstandige. En toch is zijn werk steevast een team effort, zegt hij. Hij werkt nauw samen met de eind- en beeldredactie, maar vooral met de auteur van het verhaal. ‘Vaak geeft de journalist mij de vrijheid. Die zegt: ik heb geen verstand van beeld, doe je ding. Maar de auteur is de inhoudsdeskundige, ik heb hem of haar altijd nodig.’
Soort Klokhuis
Als information designer legt hij ingewikkelde onderwerpen uit in beeld. Meestal als toevoeging aan een artikel, maar soms ook in de vorm van een scrollverhaal, waarin tekst en beeld een geheel vormen. Vaak gaat het over een misstand of probleem. ‘Laatst heb ik bijvoorbeeld meegewerkt aan een publicatie over de zeespiegelstijging voor de overheid. Wat ik doe, is een soort Klokhuis. Ik leer altijd iets nieuws – de ene keer over boorplatformen, dan weer over windenergie, of over Russische zeespionage. En daar mag ik vervolgens iets moois van maken. Super, toch? Ik help om informatie over te brengen die wat bijdraagt.’

Er zijn inmiddels honderden visualisaties, animaties en scrollverhalen van zijn hand online verschenen, en toch blijft het moment van publicatie spannend. ‘Ik had het daar een keer over met Rob Wijnberg [hoofdredacteur van De Correspondent, red.]. Hij snapte niet dat ik het ook heel spannend werk vind. Ik doe het heel graag, maar het gáát altijd ergens over, en het is heel publiek. Als het eenmaal online staat, moet het kloppen.’
Als mijn werk door de komst van AI zo verandert dat ik alleen maar prompts moet gaan sturen, dan ga ik wat anders doen
En het moet er goed uitzien. Voor sommige beeldmakers is esthetiek van ondergeschikt belang – form follows function. De Korte vindt ‘mooi’ wel degelijk belangrijk. ‘Visualiseren dient twee doelen. Aan de ene kant wil je iets verduidelijken, maar het gaat er ook om dat je de aandacht naar een bepaald onderdeel van het verhaal weet te brengen. En daarbij: er wordt zo ontzettend veel beeld gemaakt, en veel ervan is middelmatig. Dus als je dan toch iets maakt, kan het maar beter zo mooi mogelijk zijn.’
Trots
Dat lukt de ene keer beter dan de andere. ‘Je kunt iets maken in een dag en in een maand. Het wordt niet altijd mooier als je meer tijd hebt, maar meestal wel.’ Hij lacht. ‘Nee, ik heb moeten leren dat je soms gewoon tevreden moet zijn als je er binnen de beschikbare tijd het maximale uit hebt gehaald.’ Wanneer hij echt trots is? ‘Als het inhoudelijk klopt, de auteur blij is, de lezer het goed heeft begrepen én het er goed uitziet.’

De Korte vertelt met een aanstekelijk enthousiasme. Hij houdt van zijn werk, is blij met zijn opdrachtgevers. Toch zijn er twee dingen waar hij weleens minder goed van slaapt. Het eerste is de impact van AI op de grafische sector. Tuurlijk, kunstmatige intelligentie heeft ook goede kanten: door de komst van allerlei handige tools bespaart hij tijd. ‘Als ik een lange tekst moet doorspitten om een onderwerp te doorgronden, vraag ik AI om het kort samen te vatten zodat ik een eerste indruk heb. En ik kan nu veel sneller offertes maken. Daardoor kan ik meer tijd steken in het ontwerpen zelf.’
Burn-outs
De andere kant is dat er minder te doen is voor beeldmakers, hij hoort het al van studiegenoten. ‘Sommigen hebben gewoon geen werk meer.’ Illustraties zullen steeds vaker automatisch worden gegenereerd. ‘Nu zit er vaak nog een vinger te weinig aan een hand, maar dat is een kwestie van tijd.’ Datavisualisaties zijn vooralsnog te ingewikkeld om met ai te maken, denkt hij, maar misschien lukt ook dat in de toekomst. Tja. ‘Als mijn werk zo verandert dat ik alleen maar prompts moet gaan sturen, dan ga ik wat anders doen.’

Een ander punt van zorg: de hoge werkdruk in de media. ‘Er spelen heftige dingen in de wereld en die willen we agenderen. Maar ik heb zoveel burn-outs gezien. Mensen die gewoon uitvallen omdat ze te hard werken en niet goed voor zichzelf zorgen.’
Daarom bevalt het hem goed dat hij tegenwoordig wat meer afstand heeft tot de media. Letterlijk en figuurlijk, want hij is verhuisd van Den Haag naar Bergen op Zoom en heeft een goede balans gevonden tussen journalistiek en ander werk. ‘Het is fijn om een escape te hebben. Als je midden in de journalistiek zit, kun je er bijna niet meer helder over nadenken. Ambitie is mooi, maar het moet niet alles overheersen.’
Over Leon de Korte
Leon de Korte (1988) is information designer. Hij studeerde illustratie aan de Willem de Kooning Academie en Geographical Information Sciences aan de Vrije Universiteit. Hij werkt veel voor Follow The Money, De Correspondent en voor overheden en organisaties zoals het Wereld Natuur Fonds, Maastricht University en verschillende ministeries. Eerder was hij vijf jaar in dienst bij De Correspondent en werkte hij voor Brandpunt+ en NOS op 3. Ook maakte hij verschillende graphics voor Rutger Bregmans boek Morele ambitie.
Leons portret in de omslag is voor deze gelegenheid getekend door Luka van Diepen.
