Zelfportret van Peter Palland

Information designer Peter Palland: ‘Ik probeer de FD-saus soms wat pittiger te maken’

Nieuws | Op de werkvloer

Hun werk springt meteen in het oog als je de krant openslaat of de tv aanzet, maar zelf zijn beeldmakers minder zichtbaar. Daarom zetten we er deze zomer vier in de schijnwerpers. Hoe denken ze over hun rol op de redactie? Wat vinden ze het leukste aan hun werk? En hoe kunnen beeld- en woorddenkers elkaar versterken? Peter Palland is information designer bij Het Financieele Dagblad. 

Voor hij er solliciteerde, had Peter Palland Het Financieele Dagblad (FD) nog nooit gelezen. ‘Mijn beeld was: een stoffige krant. En ik dacht dat ik bij het omslaan van elke pagina een VVD’er zou horen lachen.’  

Toch trok iets hem tweeënhalf jaar geleden in de vacature. Als grafisch ontwerper bij een Rotterdamse ontwerpstudio maakte hij bijvoorbeeld huisstijlen voor culturele instellingen en bedrijven. Leuk werk, maar een project duurde vaak wel een half jaar, en het kon gebeuren dat een ontevreden opdrachtgever dan alsnog de stekker eruit trok, omdat alles toch bij het oude moest blijven. ‘En dan had ik dus voor saus gewerkt.’ Bij Voorkennis, een weekendkatern van het FD, zou hij elke week iets nieuws kunnen maken. ‘Meer vrijheid, maar strakke kaders. Het formaat van het papier en de lengte van de tekst staan vast. Het leek me leuk om in die beperkingen de ruimte te zoeken.’  

Trein die doordendert

Het hoge tempo op zijn nieuwe werkplek was verfrissend, maar ook wennen. ‘In het begin dacht ik bij elke pagina die we naar de drukker stuurden: shit, als er maar geen foutje in staat. En ook: nu kan ik nooit meer ziek zijn. Maar dat blijkt gewoon te kunnen. De krant is een trein die altijd doordendert, ook zonder mij.’ 

Palland is verantwoordelijk voor de opmaak, illustraties en infographics in zijn katern. Hij ‘bestelt’ illustraties bij artikelen die op de planning staan en bewaakt samen met de artdirector en de beeldredactie de visuele balans in Voorkennis. ‘De mix is belangrijk: foto’s, illustraties en graphics moeten een kloppend geheel vormen. Zijn er genoeg mensen te zien, of misschien juist te veel, klopt de man/vrouw-verhouding?’  

Als een journalist ons op tijd mailt, kan beeld de tekst echt versterken. Dan komen we verder dan ‘aap eet banaan’

Beeld en tekst zijn op krantenredacties van oudsher gescheiden werelden. Met de toenemende nadruk op beeld – nu kranten online first werken en hun content ook aan de man moeten brengen op sociale media – lijkt dat wat te veranderen. Ook bij het FD, zegt Palland. ‘Het proces van overleg tussen tekst en beeld loopt steeds gestroomlijnder. Eens per week hebben we ‘de keek van de week’, dan komt de hele redactie samen. De artdirector licht daar regelmatig de best gelukte producties uit, die tot stand zijn gekomen door goed overleg. Ik merk dat daardoor bij redacteuren het besef toeneemt: als ik op tijd een mailtje stuur over het stuk waar ik aan werk, komen we verder. Dan kan beeld de tekst echt versterken en komen we verder dan ‘aap eet banaan’.’ 

Volumeknop op 7

Het FD ontwikkelde een eigen AI-tool voor de eindredactie, De Kluskoffer. Op het gebied van beeld wordt er minder gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie. ‘Bij een artikel willen we weten wat de bronnen zijn. De auteur mag er niets bij verzinnen. Zo werkt het ook met beeld. Laatst was een foto te klein voor de pagina. Er stond een huisje op, en we hadden nog 4 centimeter lucht, bomen en gras nodig. Dan kun je zeggen: we gebruiken AI om de foto uit te breiden, maar die lucht, die bomen en dat gras staan er nou eenmaal niet op, die gaan we er niet bij maken.’  

Hij hoort zelden een VVD’er lachen op de redactie, en ook stilistisch is de krant minder conservatief dan hij dacht. Ja, er worden keuzes gemaakt. Zoals een verhaal niet altijd past bij de krant – bijvoorbeeld omdat het geen financieel-economische invalshoek heeft – zo kan een illustratie of foto ook ongeschikt zijn. ‘Er is een FD-saus, maar daar blijven we aan kokkerellen. Ik vind het leuk om ‘m soms wat pittiger te maken.’ Soms stelt hij werk voor van een kunstenaar die hij zelf bewondert – dat kan een tatoeëerder zijn, of de ontwerper van een albumhoes. ‘In het begin kreeg ik dan weleens de reactie: “Nou… We zijn wel het FD.” Maar die deur gaat steeds wat verder open. Vaak is iets wel degelijk mogelijk, alleen niet altijd met de volumeknop op 10, maar soms op 7.’  

Over Peter Palland

Peter Palland (1985) is information designer bij Het Financieele Dagblad. Daarnaast werkt hij als freelance printmaker en ontwerper. Eerder was hij grafisch ontwerper bij ontwerpbureau Het Echte Werk. Hij studeerde grafisch ontwerp aan de Koninklijke
Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.

Peter maakte het zelfportret bij dit interview.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.