Interactief onderzoeksverhalen vertellen met Journeyy

De mannen van Journeyy willen ervoor zorgen dat de digitale onderzoeksjournalistiek minder een nicheproduct wordt. Met hun platform voor journalistieke onderzoeksdagboeken worden lezers op de hoogte gehouden van het journalistieke proces.

“Er zijn mensen die alleen een journalistiek eindproduct willen zien”, zegt Steffan Konings, één van de bedenkers en uitvoerders van Journeyy. “Maar er is ook een groep mensen die juist de tussenstapjes interessant vindt: de kleine gedachtes die je als journalist normaal gesproken zou opschrijven in een boekje. Of de foto’s die je maakt als geheugensteuntje of ter inspiratie.”

In de journalistieke onderzoeksdagboeken van Journeyy kunnen journalisten die tussenstapjes delen. Daardoor wordt het publiek verder betrokken bij het proces. In maart 2015 wonnen Konings en zijn team The Challenge en ontvingen subsidie en een coachingstraject ter waarde van 20.000 euro. Nu, ruim anderhalf jaar later, zijn ze bezig met het binnenhalen van partners en opdrachten. Ook zitten ze in de Pressure Cooker, waar ze extra gestimuleerd worden om nogmaals kritisch over hun ideeën na te denken en kans maken op een vervolg subsidie.

Korte tijdvakken

De grootste les die Konings en zijn collega’s -Wouter Vroege, Marcel de Vries en Floris Deerenberg- hebben geleerd is dat het gezond is om van een aanvankelijk plan af te wijken. Het idee van Journeyy was helder, maar de praktijk bleek een stuk weerbarstiger te zijn.

Om tot een eerste versie van het product te komen, werd gezocht naar journalisten die speciaal voor Journeyy een multimediaal onderzoeksverhaal konden maken. Daar was geld voor nodig. Met hun budget konden wel een aantal verhalen worden gefinancierd, maar dat zou het einde van hun totale bedrag betekenen.

Journeyy is uiteindelijk met de scrum-methode tot stand gekomen: steeds werd in korte tijdvakken van een paar weken aan het product gewerkt. Tussen die tijdvakken zat een paar weken rust, zodat de Konings en zijn collega’s geld konden verdienen met hun bijbanen. “Dat was soms lastig. We werden vaak onderbroken als we er net lekker in zaten.” Toch kijkt Konings er positief op terug. Als ze onafgebroken aan Journeyy hadden gewerkt, hadden ze immers minder tijd gehad om details te testen of om het concept te heroverwegen. Slapeloze nachten gehad? “Niet vaker dan normaal.”

Missie

Via hun eigen netwerk kwamen ze terecht bij journalist en fotograaf Ad Nuis. Hij was bezig met een project in Azerbeidzjan en hij wilde mensen betrekken bij wat hij aan het doen was. Op basis van zijn wensen en de wensen van een aantal andere contentmakers werd een eerste versie van het product gemaakt.

Wat mij betreft hebben de journalistiek en het publiek een gezamenlijke missie om dingen uit te zoeken

Dat leidde tot het begin van de software en een prototype waarmee ze langs de deuren konden. Aangezien ze journalisten geen geld konden bieden om een product speciaal voor Journeyy te maken, werd een tool ontwikkeld waarmee zij zelf op multimediale wijze tijdens hun onderzoek konden publiceren. Het doel daarvan was om journalisten zelf in staat te stellen om verhalen te publiceren die geschikt zijn voor mobiel gebruik.

Van Konings mag het publiek een meer participerende rol gaan spelen in de journalistiek. “Ik vind het heel mooi wat bijvoorbeeld De Correspondent doet. Wat mij betreft hebben de journalistiek en het publiek een gezamenlijke missie om dingen uit te zoeken.”

Geen crowdfunding

In eerste instantie was het plan om elk onderzoeksdagboek te crowdfunden. Dat idee is uiteindelijk niet getest. Het leek moeilijk te zijn om voor ieder los project een groot aantal mensen te vinden dat bereid was om een bedrag te investeren.

In overleg met de business coach zocht het team naar een oplossing. Die is inmiddels gevonden: door bestaande organisaties een vast bedrag per maand te vragen voor het gebruik van Journeyy, wordt een vaste inkomensstroom gecreëerd. Een krant kan bijvoorbeeld een licentie aanschaffen en vervolgens zelf hun eigen journalisten multimediale producties laten maken.

Interesse peilen

Bij de Pressure Cooker, een workshop- en adviestraject van het Stimuleringsfonds waarin idee-indieners onder begeleiding van experts sleutelen aan hun idee, bleek dat ze nog teveel focussen op de software. “We kregen te horen dat we juist meer met verschillende soorten klanten moeten gaan praten. Daardoor kunnen we hun behoeften in kaart brengen.”

We willen straks niet met een volledig product zitten waar we niets mee kunnen

Daarom gaan ze nogmaals langs een aantal redacties om te achterhalen welke problemen zij ervaren. Ook peilen ze of de redacties geïnteresseerd zijn in Journeyy. “Dat heeft twee redenen: we willen straks niet met een volledig product zitten waar we niets mee kunnen, maar we willen ook alvast een klantenbestand opbouwen.”

Inmiddels lopen er al gesprekken met mediaredacties en individuele verhalenmakers. Ook zijn ze partners in wording met stichting Paradox en Prospektor. Maar of het project af is? Dat is het nooit, zegt Konings. “Het zou ook erg zijn als het compleet is. Gaan we dan achterover leunen? Nee, je moet continu blijven interacteren met je gebruikers, op zoek naar elementen die je kunt implementeren of schrappen. Met steun van Het Stimuleringsfonds willen we nu op weg naar een minimal viable product: een vroege, uitgeklede versie van een product, waarmee we kunnen bepalen of het rendabel is. Van daaruit willen we inkomsten vergaren en op eigen benen staan, in plaats van afhankelijk te zijn van subsidies.”

Over Marloes Kamer

Marloes Kamer is freelance journalist en studeert aan de School voor Journalistiek in Utrecht.

Reageer

Geef een reactie

*