Als journalist een relatie opbouwen met het publiek? Twee manieren om dat te doen

publiek

Sinds vorige maand doet docent en onderzoeker Mijke Slot van de Erasmus Universiteit onderzoek naar de relatie tussen journalist en publiek. Die kan verschillende vormen aannemen, blijkt uit de tweede aflevering van de podcast Klikt het? waarin Slot verslag doet van haar bevindingen. Ze haalt twee voorbeelden uit de journalistieke praktijk aan.

Relatie via data en personalisatie

Bij het Zweedse mediaconcern Mitt Media vinden ze dat het online-publiek meer mogelijkheden moet krijgen om content te personaliseren. Om dat personalisatieproces goed te kunnen laten verlopen, hebben mediabedrijven persoonlijke data van hun publiek nodig. Om aan data te komen die toegespitst is op gebruik in een journalistieke context, richtte Mitt Media een eigen data-analyseplatform op: Soldr.

Soldr verzamelt gegevens over de consumptiepatronen van lezers. Die gegevens kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om content op de juiste tijdstippen via de juiste kanalen aan te bieden, en helpt journalisten met het maken van inhoudelijke keuzes, waardoor hun verhalen beter op de interesses van individuele lezers aansluiten. Volgens Slot en haar onderzoeksassistent Temi de Groen laat Mitt Media hiermee zien dat een journalist via data een relatie met zijn of haar publiek kan hebben.

In gesprek over artikelen

Het Duitse Perspective Daily zet in op veel persoonlijkere, directere relaties tussen journalisten en hun publiek. Lezers van de krant kunnen op verschillende manieren vragen stellen aan de journalisten van het platform en met hen in discussie gaan -bijvoorbeeld onder de artikelen die ze publiceren. Zo kunnen lezers eenvoudig input leveren voor toekomstige verhalen, en zijn ze zich er meer van bewust dat er naar ze wordt geluisterd. Hiermee wordt het publiek volgens Perspective Daily meer dan slechts een nieuwsconsument; het wordt co-auteur.

De beste methode? Volgens Slot hangt dat er maar net vanaf wat het doel is van de redactie of het mediabedrijf, en welke middelen ze ter beschikking hebben. Zo kost de methode van Perspective Daily bijvoorbeeld veel tijd, en dat is op veel redacties een schaars goed.

Podcast

Slot voert haar onderzoek uit met steun van het Stimuleringsfonds. Om hier zoveel mogelijk mensen bij te betrekken, neemt ze iedere maand de podcast ‘Klikt het?’ op. Ze nodigt luisteraars ook uit om hun eigen expertise op het gebied van de relatie tussen journalistiek en publiek te delen.

Luister hier de eerste en tweede aflevering van de podcast ‘Klikt het?’

Over Inge Beekmans

Inge Beekmans geeft les over online journalistiek en innovatie aan Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Naast haar baan als docent werkt ze als freelance journalist, tekstschrijver, vormgever en bouwt ze websites | Twitter: @ingebeekmans