Klikken en liken op Facebook komt vooral voort uit interesse, de bron doet er niet zo toe

liken op facebook

Als Facebookgebruikers nieuwsverhalen in hun tijdlijn zien, klikken ze vooral als ze geïnteresseerd zijn in het onderwerp. De bron, curator en aanbeveling zijn minder van belang, blijkt uit een verkennend onderzoek onder Duitse Facebook-gebruikers.

Hoe nemen Facebookgebruikers nieuws eigenlijk tot zich en waarom? Eerder onderzoek heeft al aangetoond dat mensen op sociale media nieuws vooral ‘per ongeluk’ tegenkomen en dat vrienden invloedrijke curatoren zijn, maar over wat gebruikers drijft tot klikken, zijn onderzoekers nog niet uit.

Om meer te weten te komen over de drijfveren achter klikgedrag, voerde Anna Kümpel een kwalitatief onderzoek uit onder Duitse Facebookgebruikers. Tijdens de interviews moesten proefpersonen door hun Facebookfeed scrollen en hieruit leidt zij vier factoren af die een rol spelen in de keuze van een gebruiker om al dan op een link niet te klikken.

Inhoud heeft de meeste invloed

Deze factoren zijn (1) de karakteristieken van de nieuwsbron, (2) de karakteristieken van de nieuwsinhoud, (3) de karakteristieken van de persoon die het bericht deelt en (4) de aanbeveling van deze curator. Al deze cues hebben invloed op hoe iemand door de tijdlijn navigeert en of diegene klikt, al verschilt het per persoon hoeveel invloed ze hebben, en is dat erg afhankelijk van situationele en persoonlijke eigenschappen van de ontvanger.

De tweede factor, de verwachte inhoud van het nieuwsbericht, lijkt het meest leidend te zijn in ‘engagement-beslissingen’. Hoewel de aandacht van proefpersonen langer blijft hangen bij berichten met clickbait-elementen, wordt er vaak pas geklikt, gedeeld en geliked wanneer de inhoud aansluit bij reeds aanwezige interesses. Dat hadden de onderzoekers ook verwacht.

Verrassender, daarentegen, noemt Kümpel de ontdekking dat gebruikers de bron van nieuwsberichten het minst relevant vinden. Hoewel de naam van een medium wel kan bijdragen aan de algemene evaluatie van een bericht, werd deze nooit genoemd als  meespelende factor bij klikgedrag.

Facebook creëert geen nieuwsjunkies

Wat zeggen deze resultaten over incidentele blootstelling aan nieuws op Facebook? Kümpel stelt dat als een persoon geen interesse heeft in nieuws, Facebook hem of haar niet opeens in een nieuwsjunkie verandert, maar dat de verhoogde zichtbaarheid van nieuws mensen wel basiskennis over de actualiteit oplevert.

Een kanttekening die bij de resultaten gemaakt moet worden is dat het gaat om een kwalitatief onderzoek. Kümpel heeft zestien proefpersonen uitvoerig geobserveerd om tot deze resultaten te komen, maar statistische verhoudingen moeten nog blijken uit vervolgonderzoek.

Anna Sophie Kümpel (2018): The Issue Takes It All?. In: Digital Journalism.

Foto door Ksayer1 via Flickr 

Over Sjors Hofstede

Sjors Hofstede studeerde communicatiewetenschappen en journalistiek, en werkte voor onder meer Blendle en Vrij Nederland. Tegenwoordig is hij freelance redacteur/onderzoeker.

Reageer

Geef een reactie

*