Vrienden bepalen welk nieuws jongeren zien op social media

jongeren sociale media nieuws

91 procent van de jongeren leest weleens nieuws via sociale media, zo blijkt uit Zweeds onderzoek. Door de interactieve structuur van de netwerken komen zij daar vaak onverwacht nieuws tegen. Vrienden en ‘opinieleiders’ hebben daar vaak veel invloed op.

Door de digitalisering en opkomst van sociale media is de manier waarop jongeren nieuws consumeren radicaal veranderd. Om hier een beter beeld van te krijgen, onderzochten de Zweedse onderzoekers Annika Bergström en Maria Belfrage hoe jongeren in Zweden omgaan met het nieuws op hun tijdlijn, of ze ‘per ongeluk’ nieuws bekijken of bewust, en welke invloed vrienden en volgers in die netwerken hebben op de nieuwsconsumptie.

Bergström en Belfrage ontdekten dat 91 procent van de jongeren weleens nieuws consumeert via sociale media, tegenover gemiddeld 51 procent van de gehele bevolking. 44 procent van de jongeren leest dagelijks nieuws via sociale media; 38 procent doet dit wekelijks en 9 procent minder vaak.

Opleiding speelt geen rol

Of jongeren geïnteresseerd zijn in het nieuws blijkt de grootste voorspeller van nieuwsconsumptie via sociale media. Verrassender is het dat opleiding en politieke voorkeur amper een rol spelen; in onderzoek naar gebruik van traditionele media zijn deze kenmerken juist van groot belang.

Belangrijk nieuws komt via vrienden wel bij hen terecht, zelf op zoek gaan naar nieuws is niet nodig

Een mogelijke verklaring voor het feit dat jongeren met verschillende achtergronden op sociale netwerken evenveel nieuws consumeren, is dat zij nieuws vaak tegenkomen in hun timeline -hetgeen ook naar voren kwam in recent Argentijns onderzoek. Ze volgen uit zichzelf nieuwsorganisaties, maar lezen liever het nieuws dat door hun vrienden wordt gedeeld.

Opinieleiders hebben invloed

In het consumptiepatroon van jongeren is er ook een belangrijke rol weggelegd voor wat de onderzoekers ‘opinieleiders’ noemen: mensen met veel volgers die worden beschouwd als expert op een bepaald gebied. Jongeren komen vaak met deze leiders in aanraking doordat vrienden hun berichten delen.

Omdat ze de bijdrages van vrienden en opinieleiders zo waarderen, hebben de ondervraagden vaak geen behoefte om zelf ook nog op zoek te gaan naar nieuws. Als iets belangrijk of interessant is, dan komt het via hun netwerk vanzelf bij hen terecht. Nieuws lijkt een natuurlijk onderdeel te zijn geworden van de sociale-media-ervaring van jongeren, iets waar ze op rekenen.

Bewust van algoritmes

Verder lijken jongeren zich bewust te zijn van de invloed van algoritmes op sites als Facebook en Instagram. Ze weten dat een klik op een link van een bepaald platform leidt tot meer berichten van dat platform in hun tijdlijn, en dat een toevallige klik dus invloed kan hebben op hun mediadieet. 

Dat jongeren zoveel waarde hechten aan nieuws dat wordt gedeeld door bekenden, maakt volgens Bergström en Belfrage duidelijk dat jongeren via sociale media informatie ontdekken die ze niet hadden ontdekt als ze bijvoorbeeld alleen het journaal zouden kijken. Op sociale media kunnen volgens de onderzoekers weliswaar filterbubbels ontstaan, maar kunnen deze net zo goed worden doorgeprikt.

De onderzoekers kwamen tot deze conclusies door eerst data te gebruiken uit een nationaal Zweeds survey, waarvoor onder meer 687 jongeren tussen de 16 en 25 jaar oud ondervraagd waren. Op basis van deze resultaten bereidden zij diepte-interviews voor, die ze aflegden bij 44 studenten van tussen de 16 en 19 jaar oud.

Annika Bergström & Maria Jervelycke Belfrage (2018): News in Social Media, Digital Journalism.

Foto door Jacob Ufkes

Over Sjors Hofstede

Sjors Hofstede studeerde communicatiewetenschappen en journalistiek, en werkt als freelance journalist voor onder meer de Volkskrant en SvdJ.nl. Eerder werkte hij voor Blendle en Vrij Nederland.

Reageer

Geef een reactie

*