Mashup betrekt jongeren bij het nieuws

Nieuws | Nieuws

“We merkten dat jongeren tussen de 13 en 18 jaar bij de NOS geen goede plek op YouTube hadden waar ze voor nieuws terecht konden”, zegt José de Vries, projectleider van Mashup, een wekelijkse nieuwsshow waarin het nieuws van de week wordt doorgenomen. “Deze groep komt thuis uit school, zet de computer aan en gaat naar YouTube. Met  Mashup hopen we deze jongeren alsnog het nieuws te kunnen brengen.”

Langere filmpjes

Mashup is een pilot uit het NOS Lab, dat anderhalf jaar geleden werd opgezet voor experimenten met nieuwe technieken en vertelvormen voor de gebruiker van de toekomst. De Vries: “Met NOS Lab zijn we eerder al NOS Kort op Instagram en NOS Snaplines op Snapchat gestart. Uit reacties blijkt dat we jongeren tussen de 13 en 18 hier goed mee kunnen bereiken. We hopen dat met YouTube ook te kunnen, alleen dan door middel van langere filmpjes met meer uitleg over het nieuws.”

De NOS hoopt de aandacht van de doelgroep te trekken door samen te werken met bekende YouTubers. “De show wordt iedere woensdagmiddag gepresenteerd door Roel van Niekerk en Ivo Duijsings. Elke keer nodigen zij een bekende YouTuber uit met wie ze het nieuws van de week bespreken. Dit doen ze door middel van een quiz met nieuwskoppen. Bij elke kop leggen ze het bijbehorende nieuws uit aan de kijker.” Of de werkwijze aanslaat, kan De Vries nog niet vertellen: “We weten nog niet of het de doelgroep aanspreekt. Maar de YouTubers zorgen in ieder geval voor dynamiek in de show en zorgen voor een toon die past bij het platform.”

YouTubers zijn niet direct goede verslaggevers. We hebben dus bewust voor journalisten gekozen

Achter Van Niekerk en Duijsings bevindt zich nog een team dat zich bezighoudt met productie en voorbereiding. “De redacties van NOSop3 en NOS Kort werken actief mee voor het bepalen van de inhoud. Daarbij kiezen we voor nieuws dat de hele week actueel is geweest.” NOS Lab kreeg van verschillende media de vraag waarom ze niet kozen voor bekende YouTubers als presentatoren. “YouTubers zijn niet direct goede verslaggevers. We hebben dus bewust voor journalisten gekozen. Zij hebben ook de vaardigheden om het nieuws goed te brengen.”

Strakke edit

De pilot loopt tot eind november. Inmiddels zijn er zeven afleveringen van Mashup gemaakt, maar pas in november ziet het team de resultaten. “Het succes van het kanaal hangt niet alleen af van cijfers. Het wordt ook bepaald door welke leeftijdsgroep kijkt en of kijkers terugkeren.” Daarnaast is het bepalend hoeveel werk het kost om de afleveringen te maken.  Het team heeft één dag de tijd voor het opnemen en editen van een aflevering. “Daarbij besteden we veel aandacht aan de kwaliteit. We willen een aflevering met goede graphics en een strakke edit.” Tot nu toe zijn De Vries en haar team niet ontevreden, maar ze benadrukt dat YouTube een lastig platform is. “Op bijvoorbeeld Facebook en Instagram komen jongeren veel sneller met je in contact, doordat hun vrienden het liken en delen. Ondanks dat is YouTube wel hèt platform waaraan jongeren nu hun vrije tijd besteden”, aldus De Vries.

Wanneer de resultaten van de proef bekend zijn kan het drie kanten op gaan met Mashup, zegt De Vries. “Misschien is het een groot succes, dan gaan we ermee door. Of we voelen dat het een succes kan wórden en we verlengen de pilot. Maar het concept kan ook niet aanslaan en dat betekent dat we stoppen.” Jongeren bereiken ziet ze als een onderdeel van de taak van de NOS om het nieuws te brengen. “Ik hoop dat we op deze manier  jongeren goed kunnen laten kennismaken met de NOS. En dat ze, wanneer ze YouTube ontgroeid zijn, de NOS op hun netvlies houden als inhoudelijke nieuwsorganisatie.”

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.