Mobiel nieuws rukt verder op: we gebruiken laptop en tablet minder en minder

mobiel nieuws

Binnen twee jaar heeft de smartphone een onaantastbare positie ingenomen als het dominante nieuwsplatform. Bij de grote Nederlandse nieuwsmerken raadpleegt minstens twee derde van de bezoekers de site via de smartphone in 2019. Nieuws consumeren via de laptop, desktop en tablet wordt snel minder populair.

NU.nl, de meest bezochte nieuwssite van Nederland, trok in 2018 gemiddeld ruim zeven miljoen unieke bezoekers per maand. Dat is een fractie meer dan in 2017, toen het gemiddelde net onder de zeven miljoen lag. Binnen dat op het eerste gezicht ‘stabiele’ gebruik zijn forse verschuivingen zichtbaar: mobiel rukt op ten koste van laptop, desktopcomputer en tablet.

In januari 2019 surft 70 procent van de bezoekers van NU.nl via de smartphone naar de site of app. In januari 2018 was dat 64 procent en het jaar daarvoor 59 procent. Het percentage bezoek via desktop of laptop nam in die periode af van 46 naar 37 procent; 31 procent van de bezoekers van NU.nl maakte in januari 2017 gebruik van een tablet om de site te raadplegen, twee jaar later gaat dat om 26 procent.

In absolute aantallen gaat het om forse cijfers. Het bereik van de smartphone gaat van 4,1 naar 5,2 miljoen; het bereik van de desktop/laptop van 3,2 naar 2,8 miljoen en dat van de tablet van 2,2 naar 1,9 miljoen. En alles binnen een periode van twee jaar.

NU.nl: totaal bereik 2016-2019, smartphone, pc/laptop, tablet (plus trendlijn), bron: Vinex/NOBO

AD

Het patroon van NU.nl is ook zichtbaar bij de drie andere grote Nederlandse nieuwssites. AD.nl – sinds november 2018 de op een na best bezochte site – groeit, en die groei is vooral te danken aan smartphone-gebruikers. Het gebruik op desktop/laptop en tablet blijft stabiel. In januari 2019 komt 71 procent van de bezoekers (4,7 miljoen) op AD.nl via de smartphone, in januari 2017 was dat 54 procent (3 miljoen).

AD: totaal bereik 2016-2019, smartphone, pc/laptop, tablet (plus trendlijn), bron: Vinex/NOBO

NOS

Bij NOS.nl – waar sinds juli 2018 de klad in het bezoek lijkt te zitten – is ook de smartphone in opmars: 66 procent van het bezoek (3,7 miljoen) in januari 2019, 58 procent (3,6 miljoen) in januari 2017.

NOS.nl: totaal bereik 2016-2019, smartphone, pc/laptop, tablet (plus trendlijn), bron: Vinex/NOBO

Telegraaf

In januari 2019 is telegraaf.nl voor het eerst de NOS gepasseerd bij het totale online bezoek (5,9 tegen 5,6 miljoen). Ook hier is de smartphone nu het dominante platform: 66 procent in januari 2019 (3,9 miljoen) tegen 50 procent in januari 2017 (toen net zoveel als het desktop/laptop-gebruik: 2,4 miljoen).

Telegraaf, totaal bereik 2016-2019, smartphone, pc/laptop, tablet (plus trendlijn), bron: Vinex/NOBO

De grote vier

Vinex startte het NOBO-onderzoek in oktober 2016, de laatste cijfers zijn van 2019. Over 2017 en 2018 zijn complete cijfers beschikbaar. De jaarcijfers (gemiddelde van alle maanden) tonen aan dat bij de ‘grote vier’ marktleider NU.nl en AD.nl een kleine winst laten zien (ongeveer 0,5 procent) en dat NOS.nl en Telegraaf hun bereik met respectievelijk 2 en 5 procent zien stijgen.

De ‘kleine vier’ zien allemaal hun bereik dalen, NRC met minder dan een half procent, maar RTLnieuws en de Volkskrant beide met zo’n 12 procent. Tweakers liet een verlies van 6 procent zien. LINDA en Trouw zagen hun bereik met zo’n 5 procent stijgen, Dumpert (ook een beetje een nieuwssite) zag het bezoek met 14 procent dalen.

Gemiddeld maandbereik nieuwssites in 2017 en 2018 (totaal), bron: Vinex/NOBO

De maandcijfers betreffen een langere periode waar ook de opstartperiode van 2016 in is opgenomen (groei voor alle sites) en gegevens over januari 2019, een maand die voor iedereen behalve de NOS een opgaande lijn liet zien.

Bereik per maand 2016-2019, 9 grootste nieuwssites; bron: Vinex/NOBO

NOBO

Van sommige sites zijn niet over alle periodes gegevens beschikbaar, zoals uit de laatste grafiek blijkt. Soms stond de site niet in de top 50 (de openbare gegevens), soms waren er technische problemen waardoor het bereik vaneen site gedurende een bepaalde periode niet is gemeten. Veel nieuwssites (Metro, magazines en regionale kranten) vallen buiten de top 50. Niet alle nieuwssites maken deel uit van het NOBO-onderzoek, regionale en lokale omroepen, hyperlocals, blogs, De Correspondent en FTM zijn bijvoorbeeld niet aangesloten.

Over Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.