Hebben Nederlandse media last gehad van de News Feed-wijzigingen bij Facebook?

Facebook

Media die veel gebruik maken van Facebook lijken minder last te hebben van de recente aanpassingen aan het algoritme dan vooraf werd gevreesd. Wel moeten berichten nu tot meer debat leiden. ‘Tags waren een holy grail, die gaven berichten echt een boost in bereik. Dat is nu veranderd.’

Begin januari kondigde Facebook een update van het algoritme aan. Door een aantal aanpassingen aan de formule die bepaalt wie er meer aandacht krijgt in de tijdlijnen van gebruikers, zouden persoonlijke berichten van vrienden voortaan voorrang krijgen boven nieuwsberichten.

Hoewel er gevreesd werd voor een grote impact op media die erg afhankelijk zijn van Facebook, reageerden sommige van die media overwegend nuchter: ze hadden het al zien aankomen en moesten eerst nog maar eens de gevolgen ervaren. Nu er een paar maanden verstreken zijn, is de vraag dus op zijn plaats: is het zwaard van Damocles gevallen of niet?

Daling van tien procent

Bij LINDAnieuws in ieder geval niet. De site waarvan zo’n zestig procent van de lezers binnenstroomt via Facebook, zag het bereik op het sociale netwerk met zo’n tien procent dalen. ‘Maar het valt ons eigenlijk best mee’, vertelt redactiechef Merijn Henfling: ‘Je weet natuurlijk niet wat er nog gaat komen, want Facebook blijft een black box, maar door groei via bijvoorbeeld SEO en Instagram hadden we in maart wel een erg goede maand qua bezoekers.’

Ook bij Vrij Nederland zijn geen harde klappen gevallen, aldus webchef Jasper Veenstra: ‘Ik heb geen harde cijfers, maar we zien nauwelijks verschil. Andere titels bij WPG [de uitgever van Vrij Nederland, red.] hebben er overigens wel last van.’

Interactie wordt belangrijker

Dat Vrij Nederland weinig van het aangepaste algoritme merkt, komt volgens Veenstra door het soort berichten dat het plaatst. ‘Facebook hecht tegenwoordig meer waarde aan posts met interactie via comments dan aan likes. Wij willen als opinieplatform dat onze berichten altijd aanzetten tot discussie, en dat lukt ook vaak.’ Een kanttekening hierbij is wel dat het onlangs vernieuwde Vrij Nederland zich meer is gaan richten op video, een format dat pluspunten krijgt van Facebooks algoritme. Het uitblijven van teruglopend bereik op Facebook kan dus ook komen door een veranderde strategie.

We zetten onze berichten zo op dat ze tot meer echte comments leiden en zien dat het bereik weer toeneemt

Het idee van Veenstra wordt echter bevestigd door Suzanne Olsthoorn, senior webredacteur bij BNNVARA. ‘Wij zagen de eerste maanden wel dat ons bereik stevig afnam, vooral doordat we in onze posts nog veel inzetten op likes en mensen die elkaar taggen. Vooral tags waren een holy grail, die gaven onze berichten echt een boost in bereik. Dat is nu veranderd. We zetten onze berichten meer zo op dat ze tot meer echte comments leiden, en zien dat het bereik weer toeneemt.’

Van Facebook vertrekken?

Overigens hebben bovenstaande media na de recente privacy-heisa niet overwogen om te stoppen met Facebook, zoals bijvoorbeeld Zondag met Lubach wel deed. Henfling: ‘Ik vind het een sympathieke actie van Lubach, maar ook wat willekeurig en voor de bühne: waarom zit hij nog wel op YouTube? Voor ons is Facebook simpelweg het belangrijkste kanaal om ons publiek te bereiken. Onze lezers hebben niet massaal zijn actie gevolgd. En uiteindelijk zijn we er voor hen.’

Ook Vrij Nederland denkt er niet serieus over na: ‘Behalve dat Facebook verkeer genereert, is het ook een platform waar je discussie op gang kan brengen en kan aanvoelen wat er leeft onder je publiek. Het is goed dat er nu aandacht voor is, want Facebook heeft ook zijn nadelen, maar wij stellen dat liever aan de kaak via onze verhalen.’

Foto via Shopcatalog 

Deel dit artikel:

Over Sjors Hofstede

Sjors Hofstede studeerde communicatiewetenschappen en journalistiek, en werkte voor onder meer Blendle en Vrij Nederland. Tegenwoordig is hij freelance redacteur/onderzoeker.

Reageer