'Nepnieuwslabel Facebook zorgt voor 80 procent minder verspreiding'
Nieuws |Een artikel dat op Facebook het label ‘nepnieuws’ heeft gekregen wordt 80 procent minder verspreid dan een artikel zonder een nepnieuwslabel. Het aantal mensen dat het nepbericht in hun tijdlijn zien, neemt dus af met 80 procent. Dat meldt Facebook volgens BuzzFeed News in een e-mail aan externe partners in de strijd tegen nepnieuws. Het is voor het eerste dat Facebook cijfers naar buiten brengt over het effect van factchecken.
Jason White, manager van samenwerkingen tussen Facebook en nieuwsorganisaties, schrijft aan BuzzFeed:
“We have been closely analyzing data over several weeks and have learned that once we receive a false rating from one of our fact checking partners, we are able to reduce future impressions on Facebook by 80 percent.”
In de e-mail staat ook dat het over het algemeen drie dagen duurt voordat een onwaar bericht het nepnieuwslabel krijgt en dat Facebook bezig is dit proces te versnellen.
Sinds december werkt Facebook met externe factcheckers. Als twee of meer factcheckers een bericht als nep aanmerken, krijgen Facebook-gebruikers daarvan een melding via een label. De effectiviteit van deze werkwijze is omstreden. Eerder publiceerde Yale een onderzoek waaruit bleek dat de labels weinig of zelfs een verkeerd effect hadden.