Innovatie bij de Noorse publieke omroep: zelf een onderwaterdrone bouwen

Noorse publieke omroep

Bij de Noorse publieke omroep gaat innovatie verder dan het bouwen van een nieuwe app. Een speciaal team probeert de toekomst van de omroep veilig te stellen door eigen hardware te bouwen, zoals een heuse onderwaterdrone.

De Noorse publieke omroep NRK kreeg in 2011 plots internationale aandacht vanwege een 134-uur-durende live-uitzending vanaf het schip de MS Nordnorge, dat van Bergen naar Kirkenes voer. De hele wereld keek vol verwondering naar de ‘slow tv’ die de Noren maakten. Nieuw was dat niet. In de jaren daarvoor hadden ze ook al een aantal urenlange live-uitzendingen gemaakt waarin maar weinig gebeuren, maar voor het eerst was de uitzending ook internationaal te zien via een livestream.

Nog steeds maken ze bij NRK regelmatig dit soort bijzondere live-uitzendingen. Deze zomer wil een team van de omroep bijvoorbeeld al wandelend door de Noorse natuur een live-uitzending maken. De benodigde techniek – een rugzak met camera’s, draadloze verbindingen en de mogelijkheid om de uitzending al lopend te regisseren – wordt door de omroep zelf gebouwd.

NRK Beta

‘We hebben een klein team van zes man met verschillende competenties genaamd NRK Beta, dat dit soort technische projecten op zich neemt’, vertelt Heidrun Reisæter, Head of Media Development bij NRK. Zij is met haar afdeling van 130 man verantwoordelijk voor alle digitale producten van de omroep, maar daarbinnen speelt NRK Beta weer een bijzondere rol.

Een belangrijk onderdeel van wat NRK Beta doet is knutselen met technologie. Het team werkt nu aan de rugzak voor de live-uitzending vanuit  de natuur. Eerder ontwikkelde het onder meer een eigen systeem voor visual radio met camera’s die automatisch schakelen naar de persoon die op dat moment spreekt. Zo’n systeem kun je tegenwoordig gewoon kopen, maar toen NRK er mee begon was het nog niet op de markt. Volgens Reisæter is het ook nog eens een stuk goedkoper om het zelf te bouwen.

Je moet in staat zijn snel te bewegen, je kunt niet blijven bouwen op oude techniek

Dat ze bij NRK zoveel experimenteren en innoveren met hardware vindt ze niet bijzonder. ‘We moeten ook op dat vlak innoveren. Er is ontzettend veel technologische legacy [verouderde technologie die je niet gemakkelijk kunt vervangen, red.] binnen de tv-industrie, veel meer dan in bijvoorbeeld print. Dat terwijl je in staat moet zijn om snel te bewegen nu de wereld zo snel verandert; je kunt niet blijven bouwen op oude techniek.’

Zelf aan de slag gaan gaan met hardware is niet zonder risico’s. De techniek is nog niet grootschalig getest, al heeft Reisæter weinig voorbeelden van momenten waarop het echt is misgegaan. ‘Het enige dat ik zo snel kan bedenken is de zelfgebouwde onderwaterdrone. Die was bedoeld om onderwater-opnames te maken voor een televisieprogramma, maar crashte bij het eerste gebruik.’ Door stap-voor-stap te ontwikkelen voorkomen ze bij NRK grote mislukkingen.

Innovatiestrategie

Innovatie bij NRK vindt niet alleen plaats binnen NRK Beta en hun hardware-projecten. Het is onderdeel van de hele organisatie. Een paar jaar geleden heeft de omroep een groot innovatieproject opgezet waarbij mensen uit de hele organisatie betrokken waren. Het doel was om te bepalen wat innovatie betekent, hoe je het kunt aanjagen, wat innovatie tegenhoudt en wat er moet veranderen.

Al dat brainstormen resulteerde in een innovatiestrategie waarin innovatie van bovenaf wordt aangemoedigd, maar er ook meer ruimte is voor innovatie van onderaf. Tijdens innovatiedagen kunnen medewerkers vrij werken aan nieuwe ideeën zonder dat ze beperkt worden in wat wel of niet mag. Als het maar nuttig is voor de omroep.

Belangrijke les

Reisæter denkt dat andere media-organisaties, omroepen in het bijzonder, één ding kunnen leren van NRK: ‘Content is nog steeds het belangrijkste. Producten zijn steeds belangrijker geworden, maar zonder goede content kom je nergens.’

Daar komt bij dat je volgens haar verschillende competenties nodig hebt in een innovatieteam. ‘Dat is niet nieuw, we hebben altijd al journalisten, producers en editors gehad. Maar nu komen daar ook competenties als productstrategie, -management en -ontwikkeling bij. Als iedereen samenwerkt, is men uiteindelijk samen verantwoordelijk is voor het product én de content.’

Deel dit artikel:

Over Elger Van der Wel

Elger van der Wel (31) is gespecialiseerd in innovatie in de journalistiek en media. Hij werkte acht jaar bij de NOS, eerst als redacteur; later was hij Product Owner van NOS.nl en zette hij het NOS Lab op. Vervolgens werkte hij twee jaar als Chief Content bij OK GO, waar hij onder meer de redactie van Numrush.nl en Vance.nl aanstuurde. Tegenwoordig is hij freelancer.