NU.nl, NOS, AD en Telegraaf grootste online nieuwsmerken, mobiel blijft groeien

grootste online nieuwsmerken

Online nieuwsgebruik wordt steeds mobieler. Vrijwel alle grote Nederlandse nieuwsmerken en ‘globals’ als Google, YouTube en Facebook worden vooral bezocht op de smartphone. Bij de ‘nationals’ blijven NU.nl, NOS, AD en Telegraaf de grootste, ook die zien het aandeel van de smartphone stijgen.

Meer dan zeven miljoen Nederlanders per maand bezoeken de website of app van NU.nl, waarmee de nieuwssite marktleider is op het gebied van online nieuws. Bijna 70 procent bezoekt NU.nl op de smartphone. Op plaats twee, drie en vier volgen NOS, AD en Telegraaf met meer dan vijf miljoen bezoekers. Ook die media worden vooral op de mobiele telefoon bekeken. Dat blijkt uit de cijfers van Nederlands Online Bereiks Onderzoek (NOBO) dat nu twee jaar aaneengesloten bereikscijfers van Nederlandse online merken rapporteert.

Het bereik van de meeste nieuwssites fluctueert, maar de grote groei lijkt eruit te zijn. Binnen het bereik is wel een verschuiving richting mobiel zichtbaar, die vooral ten koste gaat van het bezoek via laptop/pc. Vergeleken met het bereik van ‘globals’ als Google, YouTube en Facebook is het bereik van de Nederlandse nieuwssites relatief ‘bescheiden’. Die drie bereiken elk meer dan tien miljoen Nederlanders per maand.

De nieuwssites

NU.nl blijft marktleider met een vrijwel constant bereik van rond de zeven miljoen in de afgelopen twee jaar, op de voet gevolgd door de NOS die nu 6,5 miljoen mensen bereikt. AD zit net boven de zes miljoen maar vertoont veel schommelingen, in juli en augustus is de site niet gemeten wegens ‘issues’ (zie onder). De Telegraaf zit net boven de vijf miljoen.

Na de ‘grote vier’ gaapt een gat van een paar miljoen, het peloton beweegt zich tussen een maandbereik van twee en drie miljoen. Er wordt in die groep veel stuivertje gewisseld. RTL is drie maanden niet gemeten, ook wegens ‘issues’. Opvallend is de aanwezigheid van tech-website Tweakers in deze groep. Na de ‘kleine vijf’ volgen LINDA en Het Parool met ruim 1,6 miljoen bezoekers in september. Geen andere Nederlandse nieuwssite zit in de top vijftig.

Online bereik Nederlandse nieuwsmerken per maand (unieke bezoekers), oktober 2016 – september 2018, totaal op laptop/pc, smartphone en tablet.

Facebook verliest

De ‘globals’ laten een vrij stabiel beeld zien wat betreft bezoek, met dien verstande dat YouTube en Facebook van positie gewisseld zijn in april 2018. YouTube laat een lichte stijging zien, Facebook trekt de afgelopen maanden enkele honderdduizenden bezoekers minder dan in het jaar daarvoor. Instagram blijft stijgen, Twitter zit stabiel rond de zes miljoen.

Maandbereik ‘globals’ op pc/laptop, smartphone en tablet.

Behalve nieuwsmerken bevat de top vijftig online winkels (BOL, Marktplaats, AH, Coolblue, Wehkamp, Amazon, Mediamarkt, Zalando), chats (Whatsapp, Messenger, MSN, Snapchat), weer (Buienradar, Weeronline, Buienalarm) en sites als Google Maps, Play en Translate, Startpagina, ANWB, Pinterest, Netflix, Live.com, Bing, Linkedin, Funda, Spotify, Booking, beslist.nl, Libelle, WeTransfer en Dumpert.

Mobile rules

Van de twintig merken in de top vijftig die iets met nieuws en media hebben, zijn er maar twee waar mobiel niet voor het meeste bereik zorgt: Tweakers (ouderwetse pc/laptop-gebruikers domineren) en ‘TMG overig’ waar de laptop en pc het belangrijkst zijn; bij NPO is er een ex aequo notering voor mobiel en pc/laptop. Bij drie sites komt de tablet op de tweede plek: NOS, RTLnieuws en LINDA.

Bij NU.nl, NOS, AD, NRC en LINDA bekijkt twee derde of meer van de bezoekers de site of de app op de smartphone in september van dit jaar.

Maandbereik per platform, nieuwsmerken en media

De opmars van mobiel

Bij drie van de vier grote nieuwsmerken zijn de bereikscijfers over de afgelopen twee jaar van de verschillende platformen met elkaar vergeleken (bij AD was dit niet mogelijk, vanwege het ontbreken van een deel van de resultaten). Behalve de bereikcijfers per platform (in procenten) zijn ook ‘trendlines’ in de grafieken opgenomen om het gemiddelde zonder periodieke fluctuaties duidelijk te maken.

Bij NU.nl stijgt het mobiele bereik van 25 naar 30 procent, pc/laptop gaat van ruim 20 naar net boven de 15 procent, tablet-gebruik daalt licht.

Maandbereik NU.nl op pc/laptop, smartphone en tablet

 

De NOS laat een nog sterkere stijging van het smartphone-gebruik zien, ook het tablet-gebruik stijgt. Het bereik op pc/laptop daalt licht.

Maandbereik NOS.nl op pc/laptop, smartphone en tablet

 

Bij De Telegraaf is ook een sterke stijging van het smartphone-bereik zichtbaar. Tablet-gebruikt stijgt licht, de populariteit van pc/laptop neemt af.

Maandbereik telegraaf.nl op pc/laptop, smartphone en tablet

Twee jaar NOBO

In oktober 2016 begon NOBO, een samenwerking van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en de Stichting Kijkonderzoek (SKO), waarbij het online bereik ‘integraal’ werd gemeten. Er kon onderscheid gemaakt worden tussen platformen als laptop/pc, tablet en smartphone. Het totaalbereik is niet de optelsom van die drie, maar de combinatie: wie op twee of drie apparaten een site bezoekt, telt in het totaalbereik maar één keer mee. Ook wordt op alle besturingssystemen gemeten (Windows, IOS, Android) en zit zowel werk- als thuisgebruik in het onderzoek. Vergeleken met eerdere onderzoeken als STIR en DDMM een grote vooruitgang.

Dat wil niet zeggen dat er geen discussie over NOBO is. Er zijn technische en methodologische problemen waardoor bijvoorbeeld NRC in het begin niet gemeten werd. Bij De Telegraaf is een maand lang de Android-app niet goed gemeten. Bij RTL was er een probleem met de merken Buienradar, Routeradar, RTLNieuws, RTLnl, RTLxl en RTLZ waardoor ze in april t/m juni niet in de overzichten voorkwamen. De achtergrond was een overstap van comScore naar ADOBE door RTL. AD is in juli en augustus buiten NOBO gebleven wegens ‘issues’ na de release van nieuwe AD-apps. In september zijn de metingen weer correct uitgevoerd. Bij de methodische kwesties gaat het ook om welke ‘submerken’ en apps onder het hoofdmerk vallen: de Teletekst-app bij de NOS?

Regionale omroepen ontbreken

Een minstens zo groot probleem is dat niet alle nieuwsmerken in NOBO zitten. Zo ontbreken de regionale omroepen, evenals merken als De Correspondent, Blendle en Follow The Money (die geen reclame verkopen, dus geen belang bij aansluiting hebben). Voor lokale nieuwssites en gespecialiseerde websites is NOBO nog steeds vrij prijzig, waardoor ze niet meedoen. Ook vergt NOBO een technische aanpassing bij de aanbieders omdat alle pagina’s apart ‘getagd’ moeten worden.

Het opnemen van de ‘globals’ in de meting van medio 2017 heeft als ‘probleem’ opgeleverd dat in de openbare rapportage talrijke nationale nieuwsmerken zijn weggevallen omdat die nu niet meer in de top 50 zitten. Of een site een ‘nieuwssite’ is of niet, kan ook tot discussie leiden (Instagram? LINDA? Waarom Dumpert niet?). Wie daarover twijfelt kan alle topvijftiglijsten via de website van VINEX downloaden.

Over Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.