© Illustratie: Chuan Ming Ong

Ocky Wiemeijer: ‘Ik hoop dat het fediverse meer gebruikers krijgt’

Nieuws | De Voorspellers

Als head of product bij NU.nl is Ocky Wiemeijer (34) verantwoordelijk voor de ontwikkeling en innovaties van de website en de app. 

‘Hoe consumeren we het nieuws in de toekomst? Dat is een vraag die mij continu bezighoudt. Is een nieuwssite dan nog een lijst met artikelen of iets heel anders? Wie weet zijn er wel AI-agents die het nieuws voor je ophalen bij verschillende media. 

AI is natuurlijk niet nieuw. We zetten het al volop in om het nieuws te personaliseren. Zo kunnen we analyseren hoe lang je een artikel leest, of je doorklikt op een video en op basis daarvan voorspellen wat je interessant vindt. Want iedereen heeft andere behoeftes. Waar jij het laatste nieuws over de verkiezingen misschien graag in de trein leest, kijk ik bijvoorbeeld liever een korte video.

Opgroeien met AI

Ik vind het best spannend dat er nu een hele generatie opgroeit met AI. Als een tool als ChatGPT beweert al je antwoorden te hebben, waarom zou je dan nog gebruikmaken van traditionele media? Aan de andere kant vind ik het hoopvol dat veel jonge mensen het nieuws wel degelijk lijken te volgen, misschien zonder dat ze het zelf doorhebben. Bijvoorbeeld via influencers op TikTok of accounts op Instagram. Als professionele media moeten we beter inspelen op de interesse die jongeren in het nieuws hebben, zodat ze ons beter weten te vinden en beter geïnformeerd worden.

De komende jaren wordt het nóg belangrijker om je als medium te onderscheiden in de overvloed aan content. Bij NU.nl gaan we vaak in gesprek met bezoekers: wat waarderen ze aan onze journalistiek en app en wat niet? 

Mensen van vlees en bloed

Verder experimenteren we veel, bijvoorbeeld met een chatbot die nieuwsvragen rondom de verkiezingen beantwoordt. En met het fediverse: een open en decentraal netwerk. Het bestaat uit onderling verbonden sociale media, zoals Mastodon en Bluesky, die met elkaar kunnen communiceren. 

We kijken bijvoorbeeld of we de BlueSky-posts van onze redacteuren direct kunnen inladen in de NU.nl-app, in een aparte feed. Dat testen we nu onder een kleine groep gebruikers. Die zijn heel enthousiast, ook over het feit dat ze direct in gesprek zouden kunnen met journalisten. 

Want dat is een bijkomend voordeel: bezoekers zien meteen welke mensen bij NU.nl werken. En dat we echte mensen van vlees en bloed zijn. Ook zou het ons minder afhankelijk kunnen maken van big tech. Ik hoop dat het fediverse in 2026 meer gebruikers krijgt. Zodat de controle weer bij de gebruiker en de maker ligt, in plaats van bij het platform.

Weg met wantrouwen

Het zou geweldig zijn als de ontwikkelingen in de generatieve AI er in 2026 toe leiden dat de professionele journalistiek weer meer wordt gewaardeerd. Deepfakes worden steeds realistischer, maar ik denk dat mensen op een gegeven moment overspoeld raken door dit soort content. En dan juist weer terugvallen op nieuwsmerken als de Volkskrant, NOS of NU.nl. 

Bij alle media worden er zo nu en dan fouten gemaakt, maar dat betekent niet dat je de hele journalistiek moet diskwalificeren. Dat wantrouwen mag wat mij betreft in 2025 achterblijven. Hopelijk zien mensen in het nieuwe jaar weer in hoe belangrijk het is dat er professionele journalisten zijn die uitzoeken wat waar is. Want hoe snel de AI-ontwikkelingen ook gaan, het blijven de mensen die het verschil maken.’

Portret: Chuan Ming Ong

De voorspellers 2026

Wat staat de journalistiek te wachten? We blikken vooruit op een nieuw jaar. Twaalf journalisten en andere mediakenners vertellen wat ze van 2026 verwachten. Bekijk ze allemaal.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier