Online nieuwsgebruik neemt toe, vooral op de smartphone
Nieuws | De Stand van de NieuwsmediaTwaalf nieuwsmerken bereikten in 2019 gemiddeld meer dan 2 miljoen mensen met online nieuws. De ‘grote vier’ NU.nl, AD, NOS en Telegraaf scoren alle boven de vijf miljoen gebruikers, NU.nl bereikt zelfs meer dan zeven miljoen mensen.
Drie nieuwsmerken bereiken meer dan drie miljoen gebruikers: RTLnieuws, Volkskrant en NRC. Daarna volgen Tweakers (tech-nieuws), Shownieuws van SBS/Talpa, de lokale nieuwssite Indebuurt.nl, RTL Boulevard en Dumpert.
Acht merken van de top twaalf zijn in handen van een Belgische uitgever. NU.nl, AD.nl, Volkskrant, Tweakers en Indebuurt zijn eigendom van DPG Media Nederland (als de overname van Sanoma definitief wordt). Telegraaf, NRC en Dumpert zijn van Mediahuis.
Permanente groei
De grote vier groeiden over de afgelopen vier jaar permanent, met uitzondering van de NOS die in 2019 een terugval doormaakte*. RTL Nieuws, Volkskrant en NRC schoten in 2019 voor het eerst door de grens van drie miljoen gebruikers. Shownieuws, Indebuurt en RTL Boulevard zijn nieuw in de top van de ranglijst.
Bij de grafiek moet aangetekend worden dat niet alle platformen in alle maanden gerapporteerd zijn. Bij de NOS, Telegraaf en Dumpert ontbreekt één maand, bij de Volkskrant zelfs drie maanden. In alle gevallen komt dat door technische meetproblemen. Indebuurt is vanaf februari 2019 opgenomen, RTL Boulevard vanaf maart en Shownieuws vanaf juni. De cijfers over 2016 betreffen alleen de laatste drie maanden van dat jaar.
Onder de top vinden we nog drie DPGmedia-merken: Trouw, Parool en de Gelderlander, zij realiseren in sommige maanden een bereik van 2 miljoen. LINDA. komt, sinds Sanoma het verkocht, tijdelijk niet meer voor in de NOBO-rapportage. De titel is niet uit de meting, maar wordt overgeheveld naar nieuwe eigenaar en keert dan weer terug in de rapportage.
Platformen
Online nieuwsbereik groeit, maar het mobiele bereik groeit het snelst. Die groei gaat vooral ten koste van nieuwsgebruik op de laptop en PC. Dat neemt vrijwel overal over de hele periode af. Tabletgebruik is relatief gezien het meest beperkt, en vertoont bij vrijwel elk merk een ander patroon.
Van de grote vier is het gemiddeld gebruik sinds 2016 op alle platformen in de onderstaande grafiek af te lezen. Vooral NU.nl, AD en Telegraaf laten sterke groei op hun mobiele platformen zien. Bij de NOS is het smartphonegebruik licht gedaald in 2019.
* Aanvulling 14 februari: de daling van de NOS ten opzichte van 2018 heeft grotendeels een technische oorzaak volgens NOBO en NOS. In februari wordt bij de rapportage vermeld dat ‘vanwege meet-issues’ de NOS niet volledig is gemeten (ook de TMG-merken hebben daar last van). Het bereik in die maand is dan onder de 5 miljoen gezakt (in december was het nog meer dan 6 miljoen). In maart kiest de NOS ervoor om helemaal geen resultaten in de rapportage op te laten nemen. Vanaf april is de NOS terug in de resultaten en schommelt rond de 6 miljoen, in 2020 is de Android-app, de boosdoener bij de problemen, vernieuwd, de ’tagging’ waarmee NOBO sites registreert is verbeterd, het bereik in januari steeg naar ruim 6,5 miljoen.
Bron: VINEX/NOBO-online bereiksonderzoek
Foto: Warren Wong
Lees ook:
Vorig jaar rukte mobiel gebruik van online nieuws ook al verder op
En zo zag ons gebruik van online nieuws er een jaar eerder uit