Innovatieteams gaan op zoek naar investeerders

Over een paar maanden ontmoeten de teams van de eerste lichting prototypes en pilots mogelijke investeerders op het evenement Media van Morgen. Zijn ze er al klaar voor? Innovatiecoördinator Peter Smet maakt halverwege de balans op.

Een aantal maanden terug schreef ik dat we de Regeling Journalistieke Innovatie op z’n kop hadden gezet. Nu zijn we halverwege de eerste lichting innovatieve prototypes en pilots. Volgende week wordt besloten welke teams verder mogen en welke afvallen. Hoog tijd dus om even stil te staan. Ademhalen, achteromkijken en vooruitblikken.

Snel schakelen 

Al vroeg in het traject werd duidelijk dat de teams snel schakelen. Doordat ze werken in maandelijkse sprints, worden aangespoord door de coaches en elkaar bezig zien, boeken de teams snelle en duidelijke resultaten.

Tijd om verliefd te worden op hun eerste idee, hebben de teams niet. Maar dat willen ze ook niet. Ze pakken de flexibiliteit met beide handen aan. In sneltreinvaart, maar heel precies, worden nieuwe verdienmodellen, doelgroepen en aannames onderzocht.

Community

Voorheen kwamen de teams twee weekenden bij elkaar. Enthousiast werd toegezegd elkaar te blijven zien en helpen. Een oprechte wens, die helaas zelden uitkwam. De projecten hadden verschillende startmomenten en de deelnemers verloren elkaar uit het oog.

In de nieuwe aanpak hebben we een sterke community zien ontstaan. Alle teams startten tegelijkertijd en werken volgens hetzelfde tijdschema. Maandelijks komen ze bij elkaar. Dan bespreken ze de laatste resultaten en helpen ze elkaar met het scherp krijgen van de nieuwste plannen.

Daarnaast zien ze elkaar doorlopend digitaal. Op Slack en op Facebook worden levendige discussies gevoerd over verdienmodellen, wisselen teams onderling contacten uit en wordt er gespard met en onder coaches.

Vinger aan de pols

Door de nieuwe structuur en de sterke community hebben wij ook als Fonds veel meer zicht op de voortgang bij de teams. Niet alleen krijgen we zo een veel beter beeld van de behoeftes die ze hebben, we kunnen daar ook direct naar handelen. Problemen worden opgelost voordat ze goed en wel opkomen; initiatieven van teams en coaches kunnen direct worden uitgerold; antwoorden op algemene vragen kunnen meteen worden gedeeld.

Op deze manier verbreedt ook de rol van het Fonds. Het Fonds blijft natuurlijk de organisatie die aanvragen ontvangt, subsidies toekent en vervolgens controleert. Maar het wordt nu steeds meer een vraagbaak, een eerste hulpstation, aanjager: de spin in het web van journalistieke innovatie. Meer nog dan we hadden gehoopt of gedacht, kunnen we met de nieuwe innovatieregeling in die rol groeien.

De uitdaging

Maar we zijn er nog niet. De teams die na komende week doorgaan, werken naar een speciale dag toe. 26 oktober komen ze samen op Media van Morgen. Een grootschalig evenement van het Fonds, waarop de toekomst van de journalistiek wordt verkend en gepresenteerd.

Ons doel is om daar investeerders en geïnteresseerde mediapartijen te vinden die de prototypes en pilots op de markt verwelkomen. Een grote uitdaging, want wat willen die investeerders en mediapartijen eigenlijk zien van de teams? Welke informatie hebben ze nodig om met ze in zee te willen gaan en op welke termijn zouden ze dat doen?

Met die vragen gaan we de komende maanden, samen met de teams achter de prototypes en pilots, druk aan de slag. We spreken met investeerders, met mediapartijen en anderen die al eerder soortgelijke evenementen hebben georganiseerd.

Ik besluit mijn verhaal dan ook met een open vraag. Ben je zelf een investeerder, vertegenwoordig je een mediapartij of heb je op een andere manier verstand van wat wij willen doen? Mail ons, bel ons, stuur een brief. We leren graag van je.

Over Peter Smet

Peter Smet is innovatie- en procescoördinator bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*