Oprichters 360 Magazine komen met dienst voor los kopen van Engelstalige longreads

Nieuws | Innovatie

De dienst heet 360storybank en moet uitgroeien tot een digitale bibliotheek gevuld met in het Engels vertaalde longreads: achtergrondverhalen, onderzoeksjournalistiek en reportages. De onderwerpen van de stukken zullen overeenkomen met de onderwerpen in het Nederlandstalige 360 Magazine. Dus: politiek, economie, wetenschap, cultuur – en nu ook de pandemie.

Op 15 mei gaat de dienst live als pilot. In eerste instantie verschijnen er alleen artikelen van Europese journalisten in de 360storybank. Dat betreft voornamelijk nominaties voor de European Press Prize (dat scheelt in de beginfase werk, want die stukken zijn al in het Engels vertaald). Na verloop van tijd is het de bedoeling dat er stukken van onafhankelijke journalisten uit landen over de hele wereld op komen.

Ik denk dat dit voor ons een goede tijd is. De internationale betrokkenheid groeit, iedereen zit in hetzelfde schuitje

‘We zijn nu bezig met het maken van afspraken met journalisten en zullen gaandeweg de pilot steeds meer aanbod verzamelen’, vertelt Laura Weeda, chef digitaal van 360 Magazine en medeoprichter van 360storybank. Dat de dienst het licht ziet op het hoogtepunt van de coronacrisis, beschouwt Weeda niet als een obstakel: ‘Ik denk dat dit voor ons een goede tijd is. De internationale betrokkenheid groeit. Iedereen op de wereld zit in hetzelfde schuitje.’

Mindthefacts

360 Magazine werd in 2011 opgericht om journalistiek uit de hele wereld naar Nederlandse lezers te brengen. De 360storybank is een nieuwe stap in de ontsluiting van die verhalen, vertelt hoofdredacteur Katrien Gottlieb. ‘Het is jammer dat er over de hele wereld goed geschreven wordt en wij daar moeilijk achter komen omdat we of de taal niet machtig zijn of tegen betaalmuren opbotsen. Je kan onmogelijk lid worden van alle publicaties.’

Daar zochten Gottlieb en Weeda een oplossing voor. Vorig jaar kwamen ze in contact met Irene de Bel, voormalig hoofdredacteur van Opzij en New Scientist, die in 2017 het platform Mindthefacts oprichtte en subsidie kreeg van Google’s Digital News Initiative om een prototype te ontwikkelen. Mindthefacts moest een site worden waar je via micropayment in het Engels vertaalde artikelen van Europese journalisten kunt kopen. Dat sloot sterk aan op de ambities van 360 – en dus werden de twee projecten onlangs samengevoegd.

Die beslissing had er ook mee te maken dat het voor Irene de Bel, nu hoofdredacteur van LINDA.nl, niet mogelijk was om zich fulltime op Mindthefacts te werpen. ‘Het is voor mij altijd een liefdeproject geweest om te testen of dit model zou kunnen werken’, verklaart De Bel. ‘Ik kon er geen inkomen uit halen en had die ambitie ook niet. Dus het is fijn dat het nu op deze manier voortleeft.’

Mindthefacts kwam destijds mede voort uit De Bels frustratie dat ze geen artikelen van Duitse journalisten kon lezen over de aanrandingen in Keulen, waarover ze gevraagd was iets te zeggen op de radio. ‘Ik wilde me inlezen, maar ik kan geen Duits, dus ik moest me baseren op Nederlandse correspondenten. Dat vond ik te karig.’

Microbetalingen

Lezers kunnen artikelen in de storybank kopen via Feather, een betaalmethode ontwikkeld door de Nederlandse startup Katalysis. Gebruikers vullen eerst een digitale portemonnee en kunnen daaruit losse artikelen afrekenen. (Lees hier meer over Feather.) De prijzen liggen tussen 25 en 69 cent. Weeda: ‘Maar dat kan nog veranderen. Gedurende de pilot willen we gebruikers vragen wat ze bereid zijn te betalen.’

Het micropayment-model is bekend van het ‘oude’ Blendle, dat vorig jaar switchte naar een Premium-model (inmiddels kunnen Premium-leden overigens tot op zekere hoogte weer losse artikelen afrekenen). Denkt 360 te kunnen profiteren van de groep teleurgestelde Blendle-gebruikers die liever louter per artikel betaalt? Gottlieb: ‘Wij zien onszelf niet als het nieuwe Blendle, eerder als aanvulling. Blendle is vooral op Nederland gericht, ons aanbod komt ook uit media in Polen en China.’

De keuze voor micropayment werd al vroeg gemaakt door Irene de Bel, die als bladenbaas zag hoe artikelen op Blendle soms jarenlang geld bleven opleveren. ‘Voor Blendle en zijn investeerders was het Premium-model een logische keuze, maar helaas is door die beslissing het idee ontstaan dat micropayment niet werkt. Ik heb destijds gezien dat het wél werkt. Er zijn nieuwsconsumenten die all you can eat willen, maar er is ook een groep die à la carte wil.’

Niche

Online is nu al heel wat gratis journalistiek uit de hele wereld te vinden. Zo staan artikelen van The Guardian niet achter een betaalmuur. En kranten als Die Zeit en Le Monde vertalen hun beste journalistiek vaak naar het Engels zodat iedereen ze kan lezen. Wat is de toegevoegde waarde van de storybank dan nog voor de nieuwsgierige wereldburger waar 360 zich op richt?

Misschien denken veel mensen dat ze journalistiek uit de hele wereld lezen, maar het blijft vaak beperkt

‘Ik ben het er niet mee eens dat het nu al mogelijk is om artikelen uit de hele wereld te lezen’, reageert Gottlieb. ‘De meeste mensen lezen geen Portugees, Grieks, Italiaans of Spaans. Misschien dat veel mensen dénken dat ze journalistiek uit de hele wereld tot zich nemen, maar vaak blijft het toch beperkt tot The New York Times, The Guardian en The Economist. Wij richten ons op de talloze kleinere publicaties die niet dat bereik hebben.’

Een ander unique selling point is de curatie, vult Weeda aan. Net als voor het tijdschrift zal 360 voor de storybank de beste stukken selecteren, zodat de lezer niet zelf op zoek hoeft in de zee van online artikelen. ‘En omdat alles Engelstalig is, breiden we onze doelgroep uit naar de hele wereld.’

Woud

Gottlieb en Weeda werken sinds vorig jaar ook aan een business to business-marktplaats waar uitgevers licenties op elkaars werk kunnen kopen (denk aan hoe de Volkskrant artikelen uit The New York Times vertaalt en herpubliceert). Die B2B-marktplaats wordt een tweede poot van de 360storybank en verkeert nog in de embryonale fase. Zo’n 25 uitgevers hebben volgens de oprichters al enthousiast gereageerd.

Maar op 15 mei wordt dus eerst het business to consumer-deel van de storybank gelanceerd. Dankzij de subsidie van Google kan een pilot van drie maanden worden gedraaid zonder aanvullende investeringen.

Freelancers en onafhankelijke journalisten kunnen vanaf nu hun stukken bij Weeda en Gottlieb indienen. Belangrijk is daarbij wel dat ze zelf het copyright bezitten. Het grootste deel van het transactiebedrag is voor hen. 360 zelf krijgt per verkocht artikel 15-20 procent commissie; Katalysis tussen de 5 en de 20 procent.

De dieperliggende missie achter de 360storybank is om journalistieke kopij makkelijker uitwisselbaar te maken, zowel van medium tot medium als van medium tot consument. Die uitwisseling verloopt nu moeizaam vanwege een woud van copyrechten en losse afspraken, zegt Gottlieb. ‘Met de storybank willen wij deze grenzen in de journalistiek slechten.’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.