Extraverte politici hebben een streepje voor in de strijd om media-aandacht

Nieuws |

Dat stelt een team van onderzoekers. Zij brachten met behulp van ‘The Big Five’ (een psychologisch model) de persoonlijkheidskenmerken van 399 politici uit België, Israël en Canada in kaart. Vier van de vijf kenmerken uit dit model blijken een voorspeller van media-aandacht te zijn: extraversie en open staan voor nieuwe ervaringen zorgen voor meer media-aandacht, emotionele instabiliteit en meegaandheid voor minder media-aandacht.

Meegaandheid

Politici die hoog scoren op ‘meegaandheid’ komen minder vaak in het nieuws dan hun minder meegaande collega’s. Volgens de onderzoekers komt dit doordat de meer meegaande types een groot deel van hun politieke inspanningen richten op samenwerking en veel minder op het aanvallen van anderen. Dat zou hun nieuwswaarde verminderen, omdat media eerder conflicten en competitie uitlichten in hun berichtgeving.

Extraverte politici presteren vaak goed voor een camera en leveren fijne soundbites op

Extraversie

Daarnaast komen extraverte politici vaker in het nieuws dan introverte collega’s. Een verklaring hiervoor zou volgens de onderzoekers kunnen zijn dat extraverte types meer behoefte hebben aan interactie en publieke erkenning en media het op hun beurt prettig vinden dat zij goed presteren voor een camera en fijne soundbites opleveren.

Open voor nieuwe ervaringen

Verder krijgen politici die hoog scoren op ‘open staan voor nieuwe ervaringen’ meer media-aandacht dan vakgenoten die minder avontuurlijk ingesteld zijn. De onderzoekers stellen dat politici die open staan voor nieuwe ervaringen vaker met originele of onconventionele ideeen komen en daarmee niet alleen de aandacht van burgers, maar vooral ook die van de media trekken.

Emotionele (in)stabiliteit

Tot slot blijken politici die laag scoren op ‘emotionele stabiliteit’ minder vaak het nieuws te halen dan emotioneel stabielere types. Dit zou komen doordat zij het waarschijnlijk moeilijker vinden om de kalmte te bewaren tijdens belangrijke en onverwachte gebeurtenissen, waaronder media-aandacht natuurlijk ook valt.

Kanttekeningen

Er moeten twee kanttekeningen bij dit onderzoek worden gezet. Ten eerste brachten politici in dit onderzoek zelf hun persoonlijkheidskenmerken in kaart door middel van een zogenoemde ‘TIPI-enquête’ (Ten Item Personality Inventory). Hierdoor is, zoals de onderzoekers zelf al aangeven, de kans groot dat politici sociaal wenselijke antwoorden hebben gegeven.
Daarnaast is de omvang van het onderzoek beperkt, omdat er slechts drie landen geanalyseerd zijn. Hierdoor is het niet mogelijk op basis van het onderzoek ook conclusies te trekken over andere landen met verschillende politieke- of mediasystemen (zoals Nederland).
Lees ook: Negatieve media-aandacht tijdens campagneperiode heeft geen effect op steun voor politici
Eran Amsalem, Alon Zoizner, Tamir Sheafer, Stefaan Walgrave & Peter John Loewen. The effect of politicians’ personality on their media visibility. Communication Research

Wat zegt de wetenschap?

In de rubriek Wat zegt de Wetenschap? geeft Dirck de Kleer regelmatig een update van relevante wetenschappelijke publicaties over journalistiek.
Foto door Sebastiaan ter Burg 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.