Podcast: De keet in voor TikTok: hoe Kalm An plattelandsjongeren bereikt
Nieuws | Podcast
Media van Morgen: Dé podcast over journalistieke innovatie. In iedere aflevering gaat Suse van Kleef in gesprek met een vernieuwer uit de mediasector.
Hermina de Vries schuift deze week aan bij Suse. Ze is projectleider van Kalm An, het jongerenmerk van Omroep Gelderland.
Kalm An begon als een initiatief van de gezamenlijke regionale omroepen (RPO). Zij wilden samen uitvinden hoe ze plattelandsjongeren beter konden bereiken en wat deze doelgroep bezighoudt. Uit dat onderzoek kwam Kalm An voort, een Instagram– en TikTok-kanaal voor en door jongeren uit de grensregio die zich uitstrekt van Noordoost-Groningen tot de Achterhoek. Inmiddels is Kalm An onderdeel van Omroep Gelderland.
Hermina geeft ons een inkijkje in het opzetten en ontwikkelen van Kalm An. Om de doelgroep te betrekken bij het nieuwe jongerenmerk zette het team focusgroepen met plattelandsjongeren op, vulden ze een waardepropositiecanvas in en ontwikkelden ze een passende merkidentiteit. Hermina vertelt over de experimentele fase, over waar Kalm An nu staat en over de lessen die zij en haar team hebben geleerd.
Contact met de doelgroep is essentieel voor Kalm An. De video’s worden voor en door jongeren gemaakt, en het team peilt regelmatig hun mening via polls. Het merk bestaat nu ongeveer twee jaar, en Hermina en haar collega’s hebben nog veel ambities. Zo willen ze naast de korte video’s op sociale media meer de verdieping opzoeken: ‘We willen eigenlijk wel een podcast voor wat langere gesprekken. Als we in een keet zijn nemen we de tijd om met jongeren te praten, en dat zijn vaak heel waardevolle gesprekken.’
Bekijk deze pagina voor meer informatie over Media van Morgen de Podcast en beluister alle afleveringen.