Nieuws voor jongeren op het platteland: ‘Dit zou de Happy Meal van de regionale omroep kunnen zijn’
Nieuws | Lokale JournalistiekWat heeft een jongere uit Oost-Groningen gemeen met een leeftijdsgenoot uit Twente? Een heleboel, weten ze bij Kalm An Hè. Het jongerenkanaal op Instagram en TikTok richt zich op twintigers uit de noordelijke en oostelijke grensregio’s. Het doel: uitvogelen hoe je deze doelgroep warm laat lopen voor journalistiek.
Via de voorkant – daar waar tot voor kort de voorruit zat – klimt Arjan Hoefakker (37) een donkerblauwe Ford Focus in. Het is eind april. Over twee weken vindt de Lollebroekse autorodeo plaats, een wedstrijd waarbij oude auto’s net zo lang rondjes rijden en botsen tot er maar eentje overblijft. Hoefakker komt vanavond proefzitten in ‘zijn’ auto, zodat de stoel op de juiste afstand van het stuur vastgezet kan worden.
Karkas
In de loods van een mechanisatiebedrijf in Wilp-Achterhoek, tien kilometer ten westen van Apeldoorn, zijn twintig mannen en jongens bezig met auto’s. Je zou het sleutelen kunnen noemen, maar daarvoor komt er te veel kracht bij kijken. Het binnenwerk van de auto’s wordt er helemaal uitgesloopt, totdat er alleen een soort bestuurbaar karkas overblijft.
Hoefakker is geen autocoureur, en hij komt ook niet uit Wilp-Achterhoek. Hij is verslaggever voor Kalm An Hè, een jongerenkanaal op Instagram en TikTok. De organisatie van de Lollebroekse Cross heeft hem uitgenodigd om mee te doen. ‘Ze hebben een auto voor me gekocht,’ zegt Hoefakker. ‘Dan kan ik natuurlijk niet weigeren.’
Jongeren in de grensregio’s komen wel vaker in de media, maar dan gaat het over overlast van zuipketen of zo
Arjan Hoefakker, verslaggever Kalm An Hè
Samen met zijn collega’s Charlotte van de Kant (27), die hem vandaag filmt, en Ricardo Jonker (25), maakt Hoefakker video’s van het jongerenleven op het platteland. Specifieker: in de grensregio’s van Noord- en Oost-Nederland. Kalm An Hè richt zich op twintigers ‘van Groningen tot aan de Achterhoek’. ‘Die komen wel vaker in de media, maar vaak op een negatieve manier,’ zegt Hoefakker. ‘Dan gaat het over de overlast van zuipketen of zo. Het perspectief van de jongeren zelf blijft vaak onderbelicht.’
Piratenfeest
Terwijl er veel meer over de doelgroep te melden is, zeggen Hoefakker en Van de Kant. Want of jongeren nu in Middelstum wonen, in Denekamp of in Wilp-Achterhoek, het leven van twintigers in de grensgebieden toont veel overeenkomsten. Van de Kant: ‘Er is veel saamhorigheid. Ze organiseren van alles: carbidschieten, paasvuren, piratenfeesten. Vaak leggen ze daarvoor zelf een flink bedrag bij elkaar.’ De afgelopen maanden ging er een wereld voor haar open. Ze is weliswaar van dezelfde leeftijd als de jongeren uit de doelgroep, maar was nog nooit op een piratenfeest geweest. ‘Ik vertelde laatst vriendinnen uit Utrecht dat ik Henk Wijngaard (zingende vrachtwagenchauffeur, bekend van de hit ‘Met de vlam in de pijp’, red.) had gezien. Ze hadden nog nooit van hem gehoord.’
Je hoort vaak dat plattelandsjongeren nieuwsmijders zijn, zegt Van de Kant, en dat ze niets moeten hebben van de media. ‘Maar dat idee krijg ik helemaal niet als ik op zo’n feest kom, of bijvoorbeeld hier vanavond,’ zegt ze. ‘We worden overal met open armen ontvangen.’
Experiment
Kalm An Hè is een initiatief van de RPO, de koepelorganisatie van regionale publieke omroepen, die het ook betaalt. Het is een experiment, vorig jaar december gestart en bedoeld om in een jaar tijd uit te vinden hoe regionale omroepen jongeren kunnen bereiken. Hermina de Vries, projectleider van Kalm An Hè en ook verbonden aan Omroep Gelderland, bedacht het met collega’s uit het transformatieteam van de RPO – een innovatieclub. ‘We hebben bewust een heel nieuw merk opgericht, zonder het woord omroep erin, dat actief is op de plek waar jongeren zitten. Instagram en TikTok dus.’
Media vergeten weleens dat jongeren net zo’n diverse doelgroep zijn als volwassenen
Hermina de Vries, projectleider Kalm An Hè
Van ‘jongeren’ zijn ze bewust overgestapt naar ‘jongeren uit de grensregio’. ‘We hadden ons ook kunnen richten op jongeren in de stad, bijvoorbeeld met een hyperlokaal initiatief, maar zoiets bestaat al. Voor de jongeren uit de grensregio’s was er nog niks.’ En specifiek moest het wel zijn, zegt De Vries. ‘Media vergeten weleens dat jongeren net zo’n diverse doelgroep zijn als volwassenen.’’
Tot nu toe doet Kalm An Hè vooral verslag van feesten. Wil het team ook andere thema’s aansnijden? ‘Dat is echt een journalistenvraag,’ zucht De Vries. ‘We hebben een klein team. Anders dan bij een krant of omroep zijn er geen researchers, en we bouwen dit van de grond op. Dan kun je gewoon niet overal items over maken. We moeten eerst bij jongeren in het vizier zien te komen, hen zien te boeien en vervolgens aan ons binden. Dat doen we door te komen waar zij komen.’
Woningnood
En het helpt als een video vervolgens wordt opgepikt door de doelgroep. Er zijn al meerdere video’s van Kalm An Hè viral gegaan, bijvoorbeeld over een datingapp voor agrarische jongeren. En een van de eerste video’s van Kalm An Hè ging over een zendpiraat die heel populair is op TikTok. ‘Hij was nog nooit door media gevonden. Doordat hij ons item over hem deelde, kregen we er ineens een heleboel volgers bij.’ Kalm An Hè heeft er nu bijna 10.000 op TikTok en ruim 1900 op Instagram.
Maar het antwoord op de journalistenvraag is: ja, Kalm An Hè wil ook andere facetten van het jongerenleven laten zien. Onlangs maakte Hoefakker een video over een meisje dat van het platteland naar Utrecht was verhuisd. Ze kon in haar dorp moeilijk aarden, omdat ze op vrouwen valt. ‘Ook dat is iets wat speelt,’ zegt Hoefakker.
Een ander relevant thema is de woningnood. ‘Kort voordat we met Kalm An Hè begonnen, wilden we bij Omroep Gelderland iets met de woningnood doen. Toen hebben we drie jongeren gevraagd om te vloggen over hun zoektocht naar een huis. Door hun video’s kreeg je een inkijkje in wat die hopeloze situatie met je doet – dat hadden we nooit kunnen bereiken door wat cijfers te noemen en ze een paar vragen te stellen.’
Schoenen of klompen
Wil je jongeren bereiken, dan moet je de wereld door hun ogen laten zien, zegt De Vries. ‘Als je zelf journalist bent en een stuk ouder en misschien in de Randstad woont, heb je daar geen idee van.’ Vandaar dat Buurtmakers een belangrijke rol spelen bij Kalm An. Dat zijn jongeren die tips geven en soms ook zelf video’s maken. En Jordie, de zendpiraat uit de video die viral ging, interviewde jongeren bij Tukker FM. De Vries: ‘Hij sprak een meisje over haar liefdesleven en vroeg haar of de jongen die ze had leren kennen schoenen of klompen droeg. Schoenen, helaas, zei zij. Dat was een geweldige vraag, waar ik nooit op was gekomen.’ Jordie, zelf een jongen van het platteland, begreep zijn geïnterviewde: een meisje dat met een boerenjongen wil daten, niet met iemand uit de stad.
Is het de bedoeling dat Kalm An Hè jongeren naar de omroepen leidt? ‘Ik zeg weleens: Kalm An zou de Happy Meal van de regionale omroep kunnen zijn,’ zegt De Vries. Tegelijkertijd maakt ze zich geen illusies over de nieuwsconsumptie van jongeren. ‘Alles verandert razendsnel. Wij zijn bewust op TikTok en Instagram gaan zitten omdat jongeren zich daar nu bevinden. Maar waar we over drie jaar zijn, dat weet niemand. Daar moet je over blijven nadenken.’ De Vries, Hoefakker en Van de Kant hopen dat de RPO structureel geld beschikbaar stelt voor Kalm An Hè , zodat ze na dit jaar kunnen blijven bestaan.
Een paar weken na Arjan Hoefakkers proefsessie in de Ford Focus verschijnt er een video op Kalm An Hè. Op 12 mei reed Hoefakker de Lollebroekse autorodeo én de daaropvolgende wrakkenrace. De auto geverfd in wit met rood – de kleuren van Kalm An Hè.