Podcast: Jongeren aan de knoppen bij Spot TV
Nieuws | Podcast
Media van Morgen: dé podcast over journalistieke innovatie. In iedere aflevering gaat Suse van Kleef in gesprek met een vernieuwer uit de mediasector. In deze aflevering: Marten de Ruiter, oprichter van Spot TV.
Spot TV is een online platform vóór en dóór studerende jongeren in Groningen. Van socialmediavideo’s tot podcast: studenten leren er zelf media maken over thema’s die voor hen belangrijk zijn. Daarnaast produceert Spot TV content in opdracht van betalende klanten. Wat kunnen we leren van dit model? En hoe houd je de balans tussen maatschappelijke impact en geld verdienen?
De redactie van Spot TV bestaat uit studenten van verschillende opleidingen, die samen bepalen wat er op het platform verschijnt. Juist die mix van achtergronden maakt de redactie sterk, zegt Marten. Volgens hem wordt diversiteit op redacties nog te vaak smal gezien: ‘Als het over diversiteit gaat, wordt er veel gepraat over man, vrouw of huidskleur. Veel minder over opleidingsniveau. Terwijl er een hele grote groep mbo-ers is, die wat mij betreft ook gewoon studenten zijn die ertoe doen.’
Spot TV ontstond in eerste instantie om problemen en ervaringen van jongeren bespreekbaar te maken. Toen maatschappelijke organisaties het platform ontdekten als manier om jongeren te bereiken, volgden er ook betaalde opdrachten. Die vormen, naast subsidies, een belangrijke inkomstenbron voor het platform.
Marten heeft een duidelijke boodschap voor journalistieke redacties die met jongeren werken: geef hen écht eigenaarschap. Wat dat oplevert, hoor je in deze aflevering.
Bekijk deze pagina voor meer informatie over Media van Morgen de Podcast en beluister alle afleveringen.
