Robotjournalistiek in de praktijk: Zweedse uitgever publiceert bericht over elk verkocht huis

Nieuws | Innovatie

Als het gaat over robotjournalistiek, wordt bijna altijd het Amerikaanse persbureau AP als voorbeeld genoemd. Dankzij de technologie van het bedrijf Automated Insights kan het persbureau volledig automatisch financiële nieuwsartikelen produceren over bijvoorbeeld jaarcijfers of beurskoersen. Minder bekend is dat dezelfde soort technologie veel dichter bij huis al op nog grotere schaal wordt ingezet: in Scandinavische landen.

Sportberichtgeving

De Zweedse uitgever MittMedia maakt voor zijn lokale titels gebruik van de technologie van het eveneens Zweedse bedrijf United Robots. Die technologie maakt het mogelijk om automatisch berichten te genereren op basis van data. Het wordt bijvoorbeeld toegepast in de sportberichtgeving. Zo publiceert MittMedia automatisch gegenereerde artikelen over de uitslagen van 480 lokale voetbalteams. Ook berichten over ijshockey-, basketbal- en handbalwedstrijden worden door een computer gegenereerd. In totaal gaat het om zo’n 3000 berichten per maand.

Na twee weken waren journalisten niet meer negatief over de nieuwsrobot. Ze praatten erover alsof het een collega was

‘Na elke wedstrijd worden automatisch drie artikelen gemaakt,’ vertelt Robin Govik, Chief Digital Officer van MittMedia tijdens een presentatie op SXSW in Austin, Texas. ‘Een neutraal bericht en twee subjectieve versies vanuit het perspectief van beide teams.’ De berichten zijn desondanks relatief saai, omdat er enkel feiten rondom de wedstrijd (eventueel in vergelijking met andere wedstrijden) in staan, maar daar heeft Govik een oplossing voor. ‘We werken aan een dienst die coaches na de wedstrijd per bericht vraagt om hun reactie op de wedstrijd te geven. Deze reacties worden vervolgens, na controle van een redacteur, automatisch toegevoegd aan de artikelen.’

Nieuws over huizen

Het echte succesverhaal van robotjournalistiek in Zweden is volgens Govik echter berichtgeving over de verkoop van huizen – een heel nieuwe categorie van berichtgeving die mogelijk is geworden dankzij robottechnologie. Bij MittMedia viel het redacteuren op dat mensen geïnteresseerd zijn in artikelen over woningen, maar dat er te weinig content was. De zogenaamde ‘homeowners bot’ schrijft nu een bericht over ieder verkocht huis op basis van de data die beschikbaar is over de verkoop.

Zo’n artikel, dat overigens alleen beschikbaar is voor betalende abonnees, wordt gemiddeld slechts 100 keer gelezen, onder meer omdat het gaat om zeer lokale berichtgeving. Maar doordat de berichten door een computer worden gegenereerd zijn de kosten per bericht erg laag. En als je kijkt naar het totaal, is de ‘homeowners bot’ verantwoordelijk voor meer pageviews dan welke redacteur ook.

Werken met nieuwsrobots

Niet elk artikel dat MittMedia door de technologie van United Robots laat schrijven komt trouwens direct online. Ook op basis van weeralerts, verkeersinformatie en storingen bij het openbaar vervoer worden berichten gegenereerd. Deze worden automatisch gedeeld in het chatprogramma Slack. Vervolgens kunnen de berichten, eventueel na aanpassing door een redacteur, worden doorgezet naar de website.

Het is een mooi voorbeeld van hoe journalisten samen kunnen werken met dit soort technologie. De Zweedse journalist Hanna Tuulonen doet hier op dit moment onderzoek naar aan Helsinki University. De conclusies van haar onderzoek worden in mei verwacht, maar ze wist tijdens SXSW al te vertellen dat journalisten in Scandinavische landen erg positief staan tegenover het gebruik van dit soort technologie.

Het publiek heeft niet door dat een artikel niet door een mens geschreven is, ook al zetten we het er altijd bij

‘Voordat ze er mee aan de slag gingen waren journalisten negatief. Ze dachten dat de stukken zielloos zouden zijn en twijfelden of de technologie wel echt iets te bieden had. Al na twee weken veranderde dat en praatten ze zelfs over de nieuwsrobot alsof het een collega was,’ aldus Tuulonen. ‘Journalisten zeggen nu dat ze zich zélf nieuwsrobots voelden omdat ze steeds dezelfde berichten schreven; deze berichten worden nu door automatisch gegenereerd.’

Publiek heeft niets door

En het publiek? ‘Dat heeft niet door dat een artikel niet door een mens geschreven is, ook al zetten we het er altijd duidelijk bij,’ vertelt Govik. ‘Er belde een tijdje geleden zelfs een vrouw naar de redactie omdat ze een opmerking wilde maken over een artikel. Toen we uitlegden dat een computer het artikel had geschreven, maakte haar dat helemaal niets uit.’

Ondanks alle positieve kanten aan het gebruik van deze technologie, ziet Govik trouwens nog wel een aantal risico’s. Waar de techniek in principe zorgt voor minder fouten, gaat het helemaal mis zodra er een fout in de data zit. ‘Daarnaast loop je het risico dat het wel of niet beschikbaar zijn van data ervoor zorgt dat bepaalde onderwerpen onderbelicht worden,’ waarschuwt hij.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.