Root Content: van de NPO naar kleine commerciële bedrijven

Veel interessant, verdiepend materiaal haalt nooit de televisie. Zonde, vinden de mannen van Root Content. Met hun plan om al dat overgebleven beeld tóch bij de kijker te krijgen, wonnen ze twee jaar geleden The Challenge. Maar nu het subsidie- en coachingstraject erop zit, moet Root Content op eigen benen staan.

Vorig jaar schreef Stefan Heijdra in een blog dat hij en zijn team van Root Content ‘fort Hilversum’ helaas nog niet hadden veroverd. Sindsdien voerden hij en zijn compagnons, Rutger Westerhof, Arthur van Ree en Joram Ruitenschild, ruim een halfjaar lang gesprekken met de NPO. “We waren helemaal gefocust op een samenwerking,” zegt Heijdra. Helaas kwam die er niet.

Het idee achter Root Content, dat in 2015 The Challenge won, is dat je na het afspelen van een online video een scherm te zien krijgt met opties voor extra informatie over de video, aangedragen door de redactie. Die opties kunnen een andere aflevering van hetzelfde programma bevatten, maar ook een link naar een onderzoeksrapport over het onderwerp. Zo kan de journalist extra materiaal kwijt en heeft de kijker toegang tot meer relevante informatie, zonder er zelf achteraan te hoeven. Westerhof: “Je zou Root Content kunnen zien als een tegenbeweging ten opzichte van het vluchtige nieuws consumeren.”

Interesse van de NPO

Heijdra en Westerhof hadden zich erg vereerd gevoeld, toen ze in het Cross Media Café werden aangesproken door een medewerker van de NPO. Heijdra: “Vanuit The Challenge word je op zo’n grootse manier gelanceerd, dat wij hem opgevallen waren. We sloegen natuurlijk meteen aan op zijn interesse, want op dat moment realiseerden we ons nog niet dat we het beter kleiner konden aanpakken.”

De NPO was de eerste videomaker die gebruik zou maken van het concept van Root Content, en dus konden Heijdra en Westerhof nog niet aantonen dat hun concept ook echt zou werken. Er waren nog geen cijfers die lieten zien dat kijkers door deze optie langer op een site blijven. Daardoor was het risico voor de NPO uiteindelijk te groot om blind over te stappen op een nieuwe videoplayer.

Kruisbestuiving

Heijdra: “Het was erg tegenstrijdig. Iedereen wilde wel samenwerken, vooral bij de journalisten sloeg het idee erg aan. Maar het grootste probleem lag bij de programmamakers. Ons idee zorgt er voor dat er een soort kruisbestuiving zou ontstaan: Nieuwsuur verwijst naar De Kennis van Nu, en zo voort. Maar omdat programma’s met hun eigen kijkcijfers bezig zijn, heeft de individuele programmamaker weinig aan die kruisbestuiving.”

Na de onderhandelingen met de NPO begonnen Heijdra en Westerhof opnieuw. VersPers werd de eerste journalistieke website die gebruik maakte van het door Root Content ontwikkelde eindscherm. De resultaten hiervan waren positief, zegt Heijdra: gebruikers klikten vaker door en bleven langer op de site. Root Content ontwikkelde daarna zijn eigen videoplayer, waarmee Heijdra en Westerhof door middel van advertenties geld verdienen.

Jezelf bewijzen

Vooral commerciële bedrijven maken nu gebruik van de videoplayer van Root Content. Westerhof: “Toen we stopten met de onderhandelingen met de NPO, verschoof onze doelgroep van grote journalistieke instituties naar kleine organisaties die niet per definitie journalistiek bedrijven. We gingen op zoek naar videomakers die met ons idee aan de slag konden. Want daarmee kunnen we onszelf bewijzen.”

Daarmee verdwijnt het journalistieke doel even naar de achtergrond, maar dat is tijdelijk, zeggen Heijdra en Westerhof. Ze maken nu vlieguren, verdienen geld, verzamelen bewijs van succes en willen nog beter voorbereid terug de journalistiek in. Wellicht opnieuw aankloppen bij de NPO? “Voordat we dat doen, moet ik nog wel even achter m’n oren krabben,” zegt Heijdra.

Reageer

Geef een reactie

*