Slimmer informatie delen op de redactie met Nuse

Tekening informatiesysteem

Hoe kunnen journalisten slimmer digitale informatie opslaan, organiseren en delen? Met die vraag begon een team vanuit de Hogeschool Utrecht vorig jaar aan de opzet van researchplatform Nuse. Ruim anderhalf jaar later is er Nuseapp, dat samen met redacties op zoek wil naar slimme oplossingen.

Ruim veertig journalisten ondervroeg het team van Nuse over de manier waarop zij hun data zoeken, organiseren en archiveren. Laurens Vreekamp, product owner en UX designer bij Nuse, ging samen met zijn compagnons kijken bij OneWorld, RTL en Nieuwsuur en praat met (freelance) journalisten die werken voor Vrij Nederland, Metro en Nu.nl.

Elke journalist heeft zijn eigen manier om informatie te ordenen

Nuse kwam erachter dat er niet één methode bestaat waarop alle journalisten hun informatie ordenen, vertelt Laurens Vreekamp. “Elke journalist had zijn eigen manier, op twee redacteuren van het Financieele Dagblad na. Die zijn samen verantwoordelijk voor een rubriek, Nieuws in beeld, en hebben gezamenlijk een vaste werkwijze in Excel ontwikkeld.’’

Daarnaast bleek dat informatie delen lang niet altijd even soepel gaat op redacties. “We spraken bijvoorbeeld met een nieuwsorganisatie die veel met korte dienstverbanden en freelancers werken. Daar is nauwelijks sprake van een centrale opslag van content. Als er dan ineens groot nieuws is, zoals de bomaanslag in de metro van Sint Petersburg onlangs, moeten ze eerst Googelen om erachter te komen wie er ook alweer waar over geschreven heeft.’’

Weerbarstige praktijk

Dat kan dus slimmer. Nuse ontwikkelde vorig jaar een standaard sjabloon waarop redacties digitale data handig kunnen ordenen. Maar dat bleek in de praktijk niet te werken. Vreekamp: “Al snel realiseerden we ons dat we een probleem aan het oplossen waren dat eigenlijk niet ervaren werd. Mediaorganisaties willen geen compleet nieuwe werkwijze, ze hechten toch aan hun eigen manieren.’’

We waren een probleem aan het oplossen dat niet werd ervaren

Nuse heeft daarom de plannen bijgesteld. Vreekamp: “We willen niet meer zelf de oplossing bedenken maar samen met mediaorganisaties aan de slag.’’ Nuse biedt nu aan redacties workshops design thinking aan, een creatieve methode om originele antwoorden op complexe problemen te bedenken waarbij je uitgaat van de wens van de gebruiker. “Daarmee kun je in korte tijd veel ideeën genereren en testen. Vervolgens ontwikkelen wij dan snelle en laagdrempelige oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan een slimme manier om je archief te analyseren, waarbij je wilt weten wie veel aan welke verhaalonderwerpen werken. Daar ontwikkelen wij dan de tool voor.’’

Toolkit met dataoplossingen

Die oplossing komt vervolgens in een toolkit waar ook andere organisaties uit kunnen putten. Voor de ontwikkeling ervan heeft het team goed gekeken naar LocalFocus, dat op dezelfde manier werkt, en uitgebreid gesproken met de initiatiefnemers ervan. Vreekamp: “Dat vind ik een heel elegante manier. Op basis van specifieke vragen bedenk je oplossingen die ook anderen kunnen helpen.’’

Nuse heeft tot de herfst de tijd om te kijken of Nuseapp levensvatbaar is. Na een innovatiesubsidie van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek heeft Nuse daarvoor nu een Take Off-subsidie beschikbaar. Take Off is een nieuwe regeling die helpt om innovatieve ideeën die het hbo ontwikkelt te laten uitgroeien tot ondernemingen. Of dat lukt, is nog spannend. Vreekamp: “We werken voor een sector waarin weinig geld voor investeringen beschikbaar is. Maar tegelijkertijd denken we dat we een product hebben dat de journalistiek echt kan verbeteren. We staan op het punt om onze eerste pilot te starten.’’

Deel dit artikel:

Over Esther Van der Meer

Esther van der Meer studeerde Nederlands en Journalistiek in Groningen. Ze werkte tien jaar bij Dagblad van het Noorden en geeft nu les aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.

Reageer