Techsite Tweakers probeert meer te verdienen aan haar trouwste bezoekers

Nieuws | Innovatie

Een kleine twee jaar geleden besloot techsite Tweakers om zich, net als in de begintijd, helemaal toe te leggen op het nichepubliek van echte techliefhebbers. Daarnaast introduceerde de site een Plus-abonnement met achtergrondartikelen om voor de inkomsten minder afhankelijk te zijn van adverteerders. Daarbij maakte het team gebruik van gebruikersonderzoek en focusgroepen – een voorzichtige aanpak, omdat de site draait op een heel actieve en betrokken community, vertelt hoofdredacteur Wout Funnekotter. Die wilde hij tevreden houden.

Tweakers, inmiddels bijna 25 jaar oud, werd altijd gezien als een site voor een groep die je zou kunnen omschrijven als tech nerds, maar de site wilde blijven groeien. Zeker toen ze tien jaar geleden onderdeel werd van DPG Media. ‘Op een gegeven moment was er binnen Tweakers het idee dat je alleen maar kunt groeien door meer mainstream te worden. Als ik daar nu op terugkijk, was dat eigenlijk te simpel gedacht,’ vertelt Funnekotter. ‘Als je meer wilt verdienen, kan dat ook zonder meer mensen naar de website te trekken. Dan moet je meer zien te verdienen aan het publiek dat je al hebt.’

Wat meespeelde in de overwegingen, is dat de focus op een breed publiek – ‘de technerd en zijn moeder’, volgens Funnekotter – niet goed werkte. ’Uit onderzoek bleek dat tech nerds de content te simpel vonden en de site niet meer voelde als hun incrowd tech community. En die moeder snapt er nog steeds geen bal van, ondanks onze pogingen om de inhoud toegankelijker te maken.’

Dus moest er een keuze worden gemaakt: helemaal mainstream of terug naar de niche. Het werd dat laatste, aangezien Tweakers drijft op zijn community en het geen optie was om daar afstand van te doen. In september 2020 werd de verandering ingezet. ‘De doelgroep die we nu hebben, is een niche, maar daarbinnen is nog steeds veel diversiteit. Het zijn technieuwsjunkies die alles willen lezen, clubleden die voor de gezelligheid naar het forum komen en mensen die heel actief onze Pricewatch gebruiken bij het doen van aankopen.’

Adblockers en cookieweigeraars

Het is een commercieel interessant publiek voor adverteerders, maar tegelijkertijd ook een ingewikkelde doelgroep. Een groot  deel van de bezoekers gebruikt adblockers, waardoor Tweakers aan hen moeilijk geld kan verdienen middels advertenties. ‘Een jaar geleden hebben we aangekondigd dat we eraan werken om helemaal trackervrij te gaan, want als we onze bezoekers vragen waarom ze advertenties blokkeren, noemen ze privacy en beveiliging als belangrijkste redenen,’, zegt Funnekotter hierover. ‘Onze stip op de horizon is dat wij advertenties uitserveren zonder gebruik te maken van advertentienetwerken die zich baseren op gebruikersdata en de adverteerder ook geen trackers kan meesturen. Daar zijn we een heel eind mee en ik geloof dat we er gaan komen. Als we zover zijn, willen we bezoekers gaan vragen om ons op de whitelist te plaatsen, waardoor hun adblocker uitstaat als ze Tweakers bezoeken.’

Naast  advertenties weigert een heel groot deel van de bezoekers van Tweakers het gebruik van cookies. Het was voor de site een reden om een cookiemelding te introduceren waarbij bezoekers wordt gevraagd om cookies te accepteren of een abonnement van 3 euro per maand af te sluiten als compensatie voor de gemiste advertentie-inkomsten. ‘We zijn er niet trots op dat we dat moeten vragen. We zien het als tussentijdse oplossing tot we bezoekers die geen cookies willen accepteren, banners kunnen uitserveren.’

Introductie Plus-artikelen

Naast dit advertentievrije abonnement heeft Tweakers sinds een klein jaar een Plus-abonnement. Voor 4 euro per maand krijgen bezoekers niet alleen een advertentievrije site, maar ook toegang tot extra artikelen. ‘Toen we aan onze bezoekers vroegen hoe we de waarde van onze abonnementen zouden kunnen vergroten, stond exclusieve content bovenaan. Dat levert mensen heel concreet iets extra’s op.’

Daar staat natuurlijk tegenover dat door de introductie van het Plus-abonnement niet meer alles op Tweakers gratis te lezen is. Er is dan ook een uitgebreide testperiode geweest en de redactie heeft veel gesproken met kritische lezers. Volgens Wout Funnekotter waren de reacties die er binnenkwamen in de periode rond de introductie soms best pittig. ‘Ik heb heel veel tijd gestopt in het op ons forum uitleggen waarom we bepaalde keuzes maken.’

De community zei: als je veel bijdraagt, hoor je daar wat voor terug te krijgen. Daar zijn we mee aan de slag gegaan

Het is de keerzijde van het hebben van een actieve community. Tegelijkertijd zorgt het ervoor dat Tweakers echt voorzichtig te werk gaat bij wijzigingen, door veel energie te stoppen in gebruikersonderzoek en focusgroepen. Dat levert interessante uitkomsten op. Zo krijgen mensen die een bijzonder actieve bijdrage leveren op de website korting op hun abonnement. ‘Dat was een suggestie van de community: als je heel veel bijdraagt, dat hoor je daar wat voor terug te krijgen. Daar zijn we mee aan de slag gegaan.’

Ook heeft Tweakers een speciaal Elite-abonnement. Voor 15 euro per maand krijgt de echte Tweakers-fan cadeautjes en een jaarlijkse lunch op de redactie. Al wordt dat dit jaar een uitdaging. ‘Sinds de introductie van Plus-artikelen is het aantal elite-leden flink gegroeid. Een lunch op onze redactie gaat niet meer passen, we moeten zoeken naar een grotere locatie.’

Omschakeling voor de redactie

Voor de redactie was de introductie van de Plus-artikelen best een omschakeling. Die schreef al meer dan 20 jaar artikelen die gratis te lezen waren waarvan het overgrote deel nieuwsartikelen waren en moesten nu gaan nadenken over het schrijven van een continue stroom aan achtergrondverhalen of andere stukken voor achter de betaalmuur. ‘Je kunt lezers niet een paar dagen geen Plus-verhaal aanbieden. Daarnaast leerden we dat niet alle soorten content goed werken voor ons. We hebben bijvoorbeeld columns geprobeerd, maar die sloegen totaal niet aan,’ aldus de Tweakers-voorman.

‘Ik vind het mooi om te zien hoe het in een jaar tijd is gelukt om consistent een grote hoeveelheid Plus-verhalen te schrijven. Er is tegenwoordig zoveel te lezen op de site, dat ik zelf chronisch achterloop.’ Dat komt mede doordat de redactie van Tweakers is uitgebreid. De inkomsten uit de abonnementen zorgen ervoor dat de site redacteuren kon aannemen die achtergrondverhalen schrijven.

Social media 

Het volgende aandachtspunt voor Funnekotter? Social media. ‘Er zijn jongens en meisjes van een jaar of 15 die tech leuk vinden, maar die geen site vol tekst meer gaan bezoeken. Eén van onze speerpunten voor komend jaar is dan ook om meer in te zetten op social media. Ook al is dat anno 2022 misschien een beetje gênant en we hadden daar eerder mee moeten beginnen.’ 

Funnekotter voert op dit moment sollicitatiegesprekken voor de functie van socialmediaredacteur. ‘In mijn ogen is het een vak, niet iets wat een normale redacteur er even bij doet.’ Het was nog best een uitdaging om die vacature te kunnen plaatsen binnen een grote uitgeverij als DPG Media. ‘In financieel opzicht levert het namelijk niet direct iets op. Toch vind ik het belangrijk. Ik wil graag dienstbaar zijn aan ons publiek, ook qua vorm.’

Foto: Ales Nesetril (Unsplash)

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.