Tim Hofman: ‘Het is je plicht als journalist om te beseffen dat je verhaal impact heeft’

Nieuws | De Voorspellers

‘Ik ben absoluut optimistisch over de NPO in 2020. Door het enorme aanbod is de concurrentie op televisie toegenomen. Dus je moet nog betere, relevantere programma’s maken en slim programmeren. Inmiddels weten ze dat bij de NPO gelukkig ook wel, dus er is zeker toekomst voor televisie.

Het hele idee (van minister Slob van OCW, red.) om NPO3 te vullen met content van de regionale omroepen gaat niet werken. Die zender is er juist voor de meer columnachtige programma’s: persoonlijk, scherp. Dat werkt prima, maar dan moet je het succes van een programma niet alleen meten aan hand van de kijkcijfers. Als een programma 150.000 kijkers trekt, maar vervolgens een hit wordt op YouTube of een week het nieuws bepaalt, dan heb je ook impact. En daar gaat het om voor de publieke omroep.

Impact

Journalistiek is er voor impact. Het gaat erom dat de macht zich gecontroleerd voelt. Er hoeft niet meteen de volgende dag een Kinderpardon geregeld te zijn, maar een verhaal vertellen heeft impact. Dat kan je ontroeren, dat kan je met schoonheid raken, dat kan op honderd manieren. Het is je plicht als journalist om te beseffen dat je verhaal iets doet. Ik neem niet graag de rol van voorbeeld op me, maar ik stoor me aan programma’s of YouTube-kanalen die seksisme normaliseren, bijvoorbeeld in datingprogramma’s, of waarin ‘homo’ nog steeds als scheldwoord wordt gebruikt. Het klinkt misschien prekerig, maar dat soort gescheld is gewoon totaal onnodig.

Zodra je mensen tegenover politici of bedrijven zet, zijn het ineens geen nummers meer

Wat wij met #BOOS doen, is journalistiek verkopen aan een doelgroep die bijna niemand weet te raken, vijftien- tot dertigjarigen. Dat werkt, omdat we het afwisselen met filmpjes waarin ik bijvoorbeeld klappen krijg van rapper Sjors. Dat levert kijkers op, die je aan je programma bindt. Die bereik je daarna ook met een moeilijk dossier, zoals de participatiewet. Het gaat om de balans. Je hebt het lachen, gieren, brullen nodig om het grijze kleur te geven. En Den Haag luistert. We laten zien wat binnen een doelgroep speelt die politici niet weten te bereiken.

Het activisme van #BOOS werkt heel zuiverend. Zodra je mensen tegenover politici of bedrijven zet, zijn het ineens geen statistieken en nummers meer. Dat confronteren hoeft niet zo radicaal als bij ons – een kind meenemen naar de Tweede Kamer of ergens binnenstormen – maar het kan helpen mensen dichter bij elkaar te brengen en een gesprek opleveren. Zeker in een polariserende maatschappij is dat belangrijk. Journalistiek is daarvoor een tool.

Machtsstructuren

We leven in een tijd waarin machtsstructuren duidelijk boven komen drijven, in de politiek, maatschappelijk en bij het grootkapitaal. #BOOS zit daar bovenop, maar ik vind het ook fijn dat iemand als Arjen Lubach het blootlegt, of Zembla met z’n keiharde onderzoeksjournalistiek. Ik denk dat het goed is voor de maatschappij dat je die machtsstructuren constant blijft aantonen, of je dat nu doet met journalistiek, satire of een mengvorm. Daar wil ik in 2020 graag nog meer van zien. Wij gaan met onze redactie volgend jaar nog meer de onderzoekskant op. Wat ons uniek maakt, is dat we altijd werken met input van kijkers, dat willen we graag breder gaan trekken. Kijken of we met een groter budget en meer hardcore onderzoeksjournalistiek nóg meer kunnen bereiken.’

Alle voorspellers


Hoe ziet de journalistiek van 2020 eruit? Voor de derde keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. 20 journalisten, developers, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten én hopen dat 2020 gaat brengen.  Dit zijn alle voorspellers.

Illustratie: XF&M

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.