Tracking cookies verdwijnen. Wat doet dat met de toegankelijkheid van het nieuws?

tracking cookies

Het einde van de tracking cookies is nabij. Dat betekent dat de netwerken die gepersonaliseerde advertenties uitserveren (bijvoorbeeld op basis van je interesses of wat je hebt bekeken bij een webwinkel) op een andere manier informatie moeten krijgen over wie je bent of dat gepersonaliseerde advertenties verdwijnen. Dat laatste kan grote gevolgen hebben voor uitgevers die voor hun inkomsten afhankelijk zijn van advertenties. Hoe bereidt de Nederlandse markt zich voor?

Om te beginnen: wat is er nu eigenlijk aan de hand? Als gevolg van de strenger wordende privacywetgeving, en de toenemende focus op privacy van browsermakers als Apple (Safari) en Mozilla (Firefox), lijkt het erop dat de cookies die gebruikt worden om je te volgen op internet de komende jaren zullen verdwijnen. Zelfs Google heeft aangegeven tracking cookies in de toekomst niet meer toe te laten in zijn browser Chrome, maar wacht daar nog twee jaar mee.

Dat geeft zowel advertentienetwerken als uitgevers de kans om op zoek te gaan naar alternatieven. Het rapport Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2020 van het Reuters Institute, waarvoor uitgevers en omroepen zijn ondervraagd, schetst een mogelijk scenario. ‘Meer websites zullen dit jaar vragen om een registratie in ruil voor content. Het verzamelen van gegevens zal een belangrijke focus zijn voor uitgevers, als gevolg van de verminderde cookie-ondersteuning van belangrijke browsers en striktere privacyregels. Het risico is echter dat hierdoor grotere hobbels ontstaan voor mensen die nieuws willen consumeren.’

NRC: op termijn een loginmuur 

Als je het aan Han-Menno Depeweg, de Digitale Uitgever van NRC vraagt, dan klopt dat wel. Hij is ervan overtuigd dat NRC op termijn een loginmuur gaat invoeren, waardoor je geen enkel artikel kunt lezen zonder dat je een account hebt. ‘Ik roep dit al sinds de introductie van de betaalmuur op NRC.nl in 2015. Het model dat het FD gebruikt (waarbij je uitsluitend als je ingelogd bent een aantal artikelen gratis kunt lezen, red.) is het model waar de markt heen beweegt, ook wij.’

Inlogs zijn een vreselijk middel – het is niet vriendelijk en niet goed voor vrije nieuwsgaring

Depeweg merkt op dat het, als het gaat om trackingcookies, bij NRC niet zozeer draait om advertenties. Op dat vlak komt de krant er wel uit: Depeweg is groot voorstander van contextuele advertenties, die zijn gebaseerd op de inhoud in plaats van op het profiel en surfgedrag van een gebruiker. Voor een goed werkende metered paywall, zoals bij NRC waar je een paar artikelen per maand gratis kunt lezen zonder dat je een account hebt, zijn echter ook tracking cookies nodig. De site moet immers kunnen bijhouden hoeveel artikelen iemand gelezen heeft. Het enige verschil is dat de cookies in dat geval afkomstig zijn van de site die je bezoekt (dit wordt first party genoemd) en niet van een derde partij.

Inlogs zijn een ‘vreselijk middel’, volgens Depeweg. ‘Het is niet vriendelijk en niet goed voor vrije nieuwsgaring.’ En het is ook maar de vraag wat het uiteindelijk doet met de aanwas van nieuwe abonnees. De huidige metered paywall is inmiddels een bewezen methode, die zowel in Nederland als daarbuiten veel gebruikt.

Nu.nl: verschuiving naar contextuele advertenties

Naast de nieuwssites die voornamelijk leunen op de inkomsten uit abonnementen, heb je natuurlijk ook de gratis nieuwssites die draaien op advertenties. De omzet van nu.nl is bijvoorbeeld voor 90 procent afhankelijk van advertenties, waarvan het grootste deel programmatic; advertenties die aan de achterkant automatisch worden verkocht op basis van je profiel en waarvoor trackingcookies noodzakelijk zijn.

Gert-Jaap Hoekman, de hoofdredacteur van NU.nl, is dan ook duidelijk: ‘Als deze cookies worden geblokkeerd, kunnen we geen geld meer verdienen en hebben we een probleem. We zijn daarom onder meer bezig om ons model te verschuiven naar contextuele advertenties.’ Daarnaast denkt NU.nl na over een abonnement waarbij je een advertentievrije versie van NU.nl krijgt en ook nog een aantal extra’s. 

Toegankelijkheid van het nieuws

De artikelen op nu.nl afschermen met een loginmuur is echter geen optie voor Hoekman. ‘ Wij willen zoveel mogelijk Nederlanders nieuws brengen en geloven dat nu.nl gratis en toegankelijk moet blijven.’ Depeweg van NRC vreest echter  het ergste en is bang dat als de ontwikkeling zo doorgaat, alleen NOS.nl nog over blijft als vrij toegankelijke Nederlandse nieuwssite.

Hij spreekt dan ook veel met Google en andere partijen om te kijken hoe de problemen die nu opspelen door het verdwijnen van de tracking cookies kunnen worden opgelost. ‘Een soort nationale inlog zou een oplossing kunnen zijn, maar dan moet die wel privacyvriendelijk zijn, beheerd door een niet commerciële partij.’

Lees ook:

Luisteraars vinden advertenties prima: het eerste grote onderzoek naar podcastgebruik in Nederland

Zes taken die redacties nu al kunnen automatiseren met kunstmatige intelligentie

Foto door Chris Barbalis

Over Elger van der Wel

Elger van der Wel is gespecialiseerd in de digitale ontwikkelingen in de journalistiek en media. Hij werkte onder meer acht jaar bij de NOS, eerst als redacteur; later was hij Product Owner van NOS.nl en zette hij het NOS Lab op. Tegenwoordig adviseert als freelancer (nieuws)organisaties en produceert hij podcasts.