Zes taken die redacties nu al kunnen automatiseren met kunstmatige intelligentie

kunstmatige intelligentie

Media-organisaties moeten nu beginnen met het bepalen van hun strategie op het gebied van kunstmatige intelligentie, anders zijn ze te laat. Dat zeggen onderzoekers van de London School of Economics in een rapport dat eind november verscheen. Er wordt al jaren gepraat over kunstmatige intelligentie, bijvoorbeeld in de vorm van robotjournalistiek. Maar nieuwsorganisaties kunnen het nu al inzetten, zonder al te veel moeite. 

Kunstmatige intelligentie is een ambigu begrip. Wat houdt het nu daadwerkelijk in? In de basis betekent het dat je computers zo hebt geprogrammeerd dat ze dingen kunnen doen waarvoor normaal gesproken menselijke intelligentie nodig is. Dat kan door handmatig regels te programmeren, zoals IBM al in de jaren 90 deed met schaakcomputer Deep Blue. De laatste jaren gaat het echter steeds vaker over machine learning of deep learning, waarbij een computer zichzelf regels aanleert op basis van grote hoeveelheden data.

Deze laatste vorm maakt veel complexere toepassingen van kunstmatige intelligentie mogelijk. Mede doordat er het afgelopen decennium veel meer rekenkracht en grote hoeveelheden data beschikbaar zijn gekomen, zijn de ontwikkelingen in een stroomversnellingen terechtgekomen.

Het is een ontwikkeling die ook de journalistiek gaat raken en die vraagt om een strategie, zoals de London School of Economics concludeert in zijn rapport over journalistiek en kunstmatige intelligentie. Maar het biedt op de korte termijn ook al mogelijkheden, die niet eens vragen om grote investeringen. Daarom zes voorbeelden van hoe redacties kunstmatige intelligentie nu al kunnen toepassen.

1. Een foto of video verifiëren

In de strijd tegen desinformatie kan kunstmatige intelligentie helpen om te bepalen of een foto of video wel echt is. Is hij al eerder gebruikt? Is hij bewerkt? InVid is ontwikkeld met steun van de Europese Unie en biedt een collectie aan gereedschappen om beeld te controleren. Onder de noemer WeVerify worden in Europees verband nog veel meer tools ontwikkeld.

2. Opnames transcriberen

Het is niet altijd nodig, maar soms kan het voor journalisten handig zijn om een volledige transcriptie te maken van een interview. Veel commerciële diensten waarmee dit mogelijk is, ondersteunen helaas geen Nederlands. AmberScript is één van de weinige die dit wel kan. De techniek werkt helaas nog niet  foutloos, maar je kunt eventueel ook een dienst afnemen waarbij de transcriptie wordt verbeterd door een medewerker van AmberScript.

Een andere optie is om de spraak-naar-tekst-technologie van grote techbedrijven in te zetten. In Google Docs vind je bijvoorbeeld de optie ‘Spraakgestuurd typen’ (in het menu onder Extra’s). Als je de opname van je interview afspeelt en zorgt dat het verder stil is, kun je op die manier Google’s technologie je interview laten uitschrijven.

Tot slot is er de app Just Press Record voor de iPhone. Hiermee maak je een geluidsopname die tegelijkertijd wordt uitgeschreven. Niet foutloos, wel handig, omdat het je geen enkele extra moeite kost als je een interview wilt opnemen.

3. Teksten en documenten vertalen

Het wordt vaak vergeten, maar vertaaldiensten zoals Google Translate maken volop gebruik van kunstmatige intelligentie. Geef je liever geen teksten weg aan Google, die ze mag gebruiken om zijn algoritmes te trainen? Of wil je in één keer een Word-document vertalen? Dan is DeepL een interessant alternatief.

4. Geluidskwaliteit verbeteren

Heb je een geluidsopname met veel ruis of achtergrondgeluid, waardoor hij eigenlijk niet bruikbaar is in een podcast of video, dan kan Krisp je redding zijn. De dienst gebruikt kunstmatige intelligentie om ongewenst geluid weg te filteren. De techniek is in eerste instantie ontwikkeld voor (telefoon)gesprekken, maar werkt ook gewoon samen met tools als Audicity en Adobe Audition om audio-opnames op te poetsen.

5. Vertical video produceren

Als je video’s maakt voor publicatie op verschillende platformen, heb je steeds vaker te maken met afwijkende videoformaten. Waar je bronmateriaal 16:9 is, wil Instagram Stories vertical video hebben en wil je voor Facebook misschien wel met vierkante video’s werken. Het goed bijsnijden van je materiaal in verschillende beeldformaten is monnikenwerk, dat je perfect kunt automatiseren. Adobe heeft onlangs in Premiere Pro de functie ‘auto reframe’ toegevoegd. Via beeldherkenning herkent de software wat het belangrijkste deel van het beeld is en past hij de uitsnede continu aan.

https://www.youtube.com/watch?v=yNFFrn1WrR8

6. Publicatie optimaliseren

Er bestaat inmiddels een breed scala aan tools die redacties helpen om, door middel van  data, artikelen zo goed mogelijk aan te jagen. Het Nederlandse SmartOcto geeft niet alleen inzicht in hoe je artikelen het doen op verschillende kanalen, maar probeert ook voorspellingen te doen. Op basis daarvan adviseert het om een artikel bijvoorbeeld op Facebook te delen als het verwacht dat het daar een groot bereik zal opleveren.

Ben je op zoek naar meer praktische toepassingen? Het News Report van de European Broadcast Organisation gaat dit jaar volledig over het gebruik van Kunstmatige Intelligentie in de journalistiek en staat vol concrete voorbeelden.

Foto: Franki Chamaki 

Lees ook:

Kunstmatige intelligentie vervangt journalisten niet, maar helpt ze 

Over Elger van der Wel

Elger van der Wel is gespecialiseerd in innovatie in de journalistiek en media. Hij werkte acht jaar bij de NOS, eerst als redacteur; later was hij Product Owner van NOS.nl en zette hij het NOS Lab op. Vervolgens werkte hij twee jaar als Chief Content bij OK GO, waar hij onder meer de redactie van Numrush.nl en Vance.nl aanstuurde. Tegenwoordig is hij freelancer.