Van open riool naar constructieve comments: hoe het reactievak weer waardevol kan worden

Nieuws |

Volgens Mijke Slot waren journalisten in eerste instantie enthousiast over de mogelijkheid om het publiek online op nieuwsverhalen te laten reageren. Lezers zouden via reactievakken een bijdrage kunnen leveren aan het nieuws, en dat zou de afstand tussen de redactie en het publiek verkleinen. Dat enthousiasme verdween helaas als sneeuw voor de zon. Het modereren van de reacties bleek veel tijd te kosten. Bovendien waren de reacties vaak negatief, irrelevant en waren ze volgens Slot vaker ontmoedigend dan nuttig. Daarom werden bijna alle reactievakken offline gehaald.

NU.nl eist ‘beschaafde’ reacties

Ook NU.nl verwijderde de reactiemogelijkheid, maar kwam na anderhalf jaar terug op die beslissing en bracht NUjij terug. Volgens Slot ontdekte de redactie – net zoals veel andere redacties – dat het hebben van een commentsectie de leestijd verlengt. Lezers bleken de reacties van andere lezers te lezen, en bleven zo langer op de website hangen. En daar hebben ze zelf ook wat aan: uit onderzoek blijkt dat reacties en discussies onder nieuwsberichten tot nieuwe inzichten kunnen leiden én dat het goed is voor de lezer om geconfronteerd te worden met de meningen van anderen.
Om scheldpartijen te voorkomen en inhoudelijke discussies te stimuleren, wordt de nieuwe commentsectie van NU.nl streng bewaakt. Mensen die willen reageren moeten inloggen met hun mailadres of via Facebook. Dat moet ervoor zorgen dat mensen beter hun best doen op de reacties die ze achterlaten. Daarnaast eist de redactie onder andere dat reacties ‘positief’ en ‘beschaafd’ zijn, en wordt het reactievak ’s nachts gesloten. Dankzij dit soort maatregelen gaat de kwaliteit van de reacties omhoog.

Ieder reactievak is anders

De manier waarop NU.nl met reacties omgaat, kan echter niet klakkeloos door andere nieuwssites worden overgenomen. Slot benadrukt dat iedere nieuwssite anders is, en dat daarom ook iedere commentsectie anders moet zijn. Hoe een nieuwssite met reacties omgaat, is onder andere afhankelijk van de redactie, de content en de publieksdemografie. Slot noemt het reactiebeleid van NRC als voorbeeld; daar mogen alleen abonnees op geselecteerde artikelen reageren.
Samen met haar studenten onderzocht Slot de mogelijkheden om reacties toe te laten op de website van de Groene Amsterdammer. Ze namen onder andere de relatief kleine omvang van de redactie en de gemiddelde leeftijd van het publiek mee in hun overwegingen. Eén van de conclusies die ze trokken, was dat mensen die op nieuwsberichten reageren zichzelf graag aan andere lezers willen laten zien. Daarom denken de studenten dat de Groene er bijvoorbeeld goed aan zou doen om bepaalde abonnees een eigen profielpagina te geven en ze zelf essays te laten publiceren. Hierdoor zouden de lezers zich aangemoedigd voelen om vaker op het nieuws te reageren.

Luister hier aflevering 11 van Klikt het?

Lees ook:

Hoe betrokken wil de lezer zijn bij journalistiek? Mijke Slot onderzoekt het

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.