Verteltrucs: vier innovatieve storytellingtechnieken om je publiek nog beter te bereiken
Nieuws | VernieuwingMet de komst van steeds meer gepersonaliseerde AI-content wordt het nog lastiger om mensen warm te laten lopen voor wat je als journalist te vertellen hebt. Hoe zorg je dat je publiek je toch weet te vinden en naar je luistert? Op innovatiefestival South by Southwest (SXSW) in Austin gingen veel sessies over deze vraag. Eén woord dat telkens terugkwam: storytelling, de kunst van het vertellen. Dit zijn de belangrijkste inzichten uit de sessies.
Leer constructief te vertellen
‘Goede storytelling heeft enorme impact,’ zegt Leah Zaidi van adviesbureau Multiverse Design in de sessie Plotting the polycrisis. ‘Als verhalenvertellers en mediamakers vormen wij hoe mensen de wereld zien. Maar nu biedt de manier waarop we dat doen vaak weinig perspectief of hoop: klimaatverandering, de wereld polariseert, er komt een derde wereldoorlog aan… en niemand die het kan stoppen. Die manier helpt niet om mensen betrokken te krijgen’, vindt Zaidi. ‘Mensen worden daar apathisch van en haken af.’
‘We hebben goede voorbeelden nodig in de verhalen die we vertellen’. Als voorbeeld gebruikt ze het Scully-effect: na het zien van een succesvolle vrouwelijke wetenschapper op tv raakten meer vrouwen geïnspireerd om ook een carrière in de wetenschap na te streven.
Zaidi stelt in haar methode voor om bijvoorbeeld een ‘herstel’-component in je verhaal mee te nemen: ‘Als we iets niet meer kunnen voorkomen, wat kunnen we dan doen om een beschadigde planeet te herstellen? Of een maatschappij die niet meer goed functioneert?’
‘We zijn geneigd altijd vanuit een utopisch of dystopisch perspectief te vertellen. Maar het is een spectrum,’ zegt ze. Met andere woorden: een pleidooi om als journalist uit onze ‘standaard’ verslaggevingsmodus’ te stappen en op een andere manier boven het verhaal te gaan hangen. ‘Wat is de context van deze ontwikkeling? Wat betekent het voor verschillende groepen mensen?’
Zet in op interactie met je publiek en bouw aan een community
De game-industrie is ontzettend populair, maar veel verhalenmakers hebben die sector nog niet echt op de radar. Zonde, want op het gebied van storytelling valt er veel van te leren. ‘De relatie die makers van games met hun publiek hebben, is namelijk veel intenser en meer wederkerig dan bij andere mediavormen,’ zegt Dave Baranoff van Bad Robot Games. ‘Fans vormen vaak een echte community en de makers luisteren naar hen. Zij verwerken feedback in de karakters en nieuwe verhaallijnen: als fans iets massaal heel stom vinden, wordt het bij een volgende update aangepast.’
‘Op het moment dat mensen jouw verhaal lezen of zien, zijn ze engaged. Je moet die betrokkenheid proberen vast te houden, ook nadat ze klaar zijn met je verhaal,’ aldus Baranoff. ‘Ook voor andere mediavormen zou je een ecosysteem moeten inrichten waar mensen samen kunnen komen.’
Een persoonlijke band met je publiek wordt namelijk steeds belangrijker. ‘Wie zich gehoord voelt, blijft meer betrokken en wil ook alle volgende publicaties weer zien en lezen,’ aldus Baranoff. EenVandaag speelt hier al op in met hun interactieteam. Iedere avond zitten er redacteuren klaar om de vragen van luisteraars te beantwoorden.
Gebruik AI als het je helpt om het verhaal beter te vertellen
Door de komst van nieuwe technologieën veranderen de manieren waarop we verhalen vertellen. Nathalie Monbiot van Hour One maakt AI-avatars van personages, bijvoorbeeld van Slappy van de film Goosebumps. ‘Mensen konden zelf via Facebook Messenger chatten met de AI-avatar van Slappy. Er werden zo’n 115.000 berichten uitgewisseld,’ vertelt ze. ‘Maar destijds zagen we zoiets gewoon als ‘een campagne’ die ook weer stopt. Dat hebben we geweten: we kregen veel berichten van mensen die heel verdrietig waren dat ze niet meer met Slappy konden praten.’
Nu klinkt zo’n kinderfilm-voorbeeld voor journalisten nog wat ver-van-je-bed, maar deze principes zijn ook toe te passen op nieuws. Zo worden al experimenten gedaan om via een chatbot met journalistieke content te kunnen ‘praten’, zodat het voelt alsof je de ‘bronnen’ in een artikel kunt bevragen. Bijvoorbeeld bij de artikelen op Macworld.com of in het archief van tv-programma Keuringsdienst van Waarde.
En als de combinatie met AI nog wat te spannend of onvoorspelbaar is, kun je zo’n simpele chatbot ook zelf in elkaar zetten met bijvoorbeeld de tool InterviewJS. Je vult dan zelf de vragen en antwoorden in op basis van een interview dat daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, en houdt dus volledige controle.
Verpak het in een catchy korte video
Het is voor veel journalisten nog geen tweede natuur, maar short-form video is booming. TikTok, Insta Reels en YouTube Shorts hebben een enorm bereik. Drie populaire creators met miljoenen volgers gaven in een panelsessie hun geheimen prijs: hoe maak je de ‘viral-potentie’ van je video’s zo groot mogelijk?
Om te beginnen even een vingeroefening om gevoel te krijgen bij wat ‘goede’ short-form content voor socials is, volgens de panelleden. We zien eerst een gelikte commercial voor een Ford van tien seconden. Droneshots, mooie graphics, opzwepende muziek.
En dan: een influencer die ‘toevallig’ de CEO van Ford tegenkomt, een stukje mee mag rijden in het laatste model en wat met hem kletst over wat die auto zo vet maakt. ‘Lelijk’ en schokkerig gefilmd met de telefoon in de hand.
Je voelt ‘m al aankomen: de laatste video had 8,8 miljoen views, de ‘gelikte’ commercial 22.500. Bijna 400 keer zoveel bereik, voor een fractie van het budget. Hoe krijg je dat voor elkaar?
‘Zorg voor een ‘hook’ in de eerste drie seconden’ zegt Jenny Hoyos (2 miljoen volgers op YouTube). ‘Dan vraagt je kijker zich meteen af: wat is daar aan de hand?’ Als je de aandacht eenmaal hebt, is het zaak die vast te houden. ‘Pas op met beelden met een hoge productiewaarde. Dan denken mensen snel dat iets reclame is en scrollen ze verder. En zorg voor genoeg afwisseling. In mijn video’s zie je bij elke zin die ik uitspreek, een nieuw shot.’
‘Let ook op de herkijkbaarheid,’ vult John Eringman (1,3 miljoen volgers op TikTok) aan. ‘Als mensen je filmpjes meerdere keren kijken, krijgen de video’s een enorme boost in het algoritme. Formats die goed werken, zijn bijvoorbeeld stappenplannen, tutorials of lijstjes.’
En als je journalistieke onderzoeksverhaal van 2500 woorden nu écht niet in zo’n filmpje van 20 seconden past? Ook dan heeft Hoyos een tip. ‘Zie het dan als de prequel voor je long form content,’ zegt ze. ‘Je vertelt dan bijvoorbeeld een klein stukje van de backstory, laat iets achter de schermen zien, vertelt dat je vannacht wakker lag van dit verhaal… zolang het maar een authentiek verhaal is.’