Nieuwe ceo Willem-Jan Lems wil Blendle meer ‘kioskbeleving’ geven

Nieuws | Innovatie

Lems: ‘Deze overname is een kans om samen te werken met een grote broer. We kunnen een vuist maken tegen partijen met dezelfde marktbedoeling, maar met een andere visie.’

Hoe bedoel je dat?

‘Apple biedt met Apple News Plus een vergelijkbare dienst. Facebook en andere sociale media proberen zich te onderscheiden met nieuws. Maar dat soort partijen hebben niet dezelfde liefde en journalistieke visie als Blendle en Cafeyn. Wij hebben een redactioneel team, selecteren op kwaliteit en laten algoritmes niet bepalen waarmee mensen in aanraking komen. Zodoende denk ik dat we een bijdrage leveren aan evenwichtige meningsvorming. We willen de wereld een stukje beter maken. Een idee dat ik niet echt herken bij Facebook of Apple.’

In een ander interview zegt Alexander Klöpping over de groei van Blendle die niet hard genoeg ging: ‘We zijn goed in technologie, maar minder goed in commercie.’ Hoe denk jij daarover, na een jaar commercieel directeur te zijn geweest? En wat kan Cafeyn hierin betekenen?

‘Ik denk dat hij terugkijkt op het geheel. Blendle is gestart vanuit een journalistieke missie. Alexander heeft een journalistieke achtergrond en was gefrustreerd over de journalistieke producten die werden gemaakt. Waarom heb je overal een abonnement voor nodig? Waarom is journalistiek online zo slecht toegankelijk? Vervolgens is hij een technisch product gaan maken.

Cafeyn werkt samen met telecombedrijven, door hun dienst te bundelen met een telecomabonnement. Het commerciële aspect heeft Cafeyn dus al veel sneller verankerd in de organisatie, en dat vertaalt zich in een groter bereik van het platform. Toen ikzelf een jaar geleden bij Blendle instapte, was er geen sprake van een commerciële situatie.’

In tegenstelling tot Klöpping heb jij geen journalistieke achtergrond. Wat bracht jou bij Blendle?

‘Ik deel de passie voor kwaliteitsjournalistiek in deze organisatie. En voor het creëren van toegang tot journalistiek, ook voor jonge mensen. Bovendien is het model dat Blendle heeft gekozen in de journalistieke branche een model dat ik goed ken van bijvoorbeeld mijn baan bij Bol.com [waar Lems director marketing was, JvdB]. De manier waarop Bol vraag en aanbod samenbrengt, is curatie te noemen, bij Blendle is dat redactie. Wat bij Blendle ook al goed is ontwikkeld is het aanbevelingen doen op basis van een algoritme. Dat ken ik ook van Bol en heeft veel potentie.’

Dus toch algoritmes?

‘Ja, maar niet enkel en alleen. Bovendien is het gebruik van algoritmes bij Blendle vrij expliciet. Gebruikers wordt gevraagd welke onderwerpen, auteurs of titels ze interessant vinden. De algoritmische selecties worden dus op basis van eigen voorkeuren gemaakt. En we doen het in combinatie met curatie door redacteuren. In de app maken we duidelijk onderscheid tussen ‘geselecteerd door de redactie’ en ‘algoritmische selectie’. We proberen het in balans te houden.

Wat gaat er de komende tijd veranderen voor de gebruikers van Blendle?

‘Het zal niet van vandaag op morgen zijn, maar als eerste op de planning staat dat we het aanbod van Cafeyn ook toegankelijk gaan maken voor Nederland en vice versa. De bedoeling is het beste van beide producten te combineren. Bij Blendle ontbreekt nu bijvoorbeeld de echte kioskbeleving: je kunt wel bladeren door magazines, maar niet inzoomen of de hele opmaak van het blad tot je laten komen. Bij Cafeyn is die beleving veel beter. Of neem bijvoorbeeld de optie offline lezen. Bij Blendle is dat nog niet mogelijk, maar bij Cafeyn kun je een magazine downloaden naar je bibliotheek, zodat je ook in het vliegtuig kunt lezen, of als je even geen bereik hebt. Een functie die ik onze gebruikers graag snel zou willen bieden.’

Veel Nederlandse media zijn de afgelopen jaren in handen gekomen van Belgische uitgevers, is het niet erg dat nu weer een journalistiek bedrijf uit Nederland in buitenlandse handen komt?

‘Het komt in ieder geval niet in de handen van een van die Belgische uitgevers! We blijven een onafhankelijk platform, los van uitgevers. Die uitgevers juichen onze buitenlandse ambities overigens toe, want het vergroot ook hún bereik. Mediahuis heeft ons gefeliciteerd en zelfs gezegd dat we weer eens een afspraak moeten maken. Wie weet komt het toch weer tot een samenwerking.’

Foto: Dalessi Fotografie

Lees ook:

Twee jaar geleden besloot Blendle zijn geld te zetten op het abonnementsmodel 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.