YipiY verleidt lezers om te blijven plakken door vragen te stellen

Nieuws |

Na het lezen van een artikel op een nieuwswebsite komt de lezer een vraag tegen. Is Donald Trump pas in het nieuws geweest, dan is dat bijvoorbeeld ‘Wat denkt men?’ met daaronder twee opties: ‘Ik ben een voorstander van Trumps grensmuur / Ik ben geen voorstander van Trumps grensmuur.’ Geeft hij vervolgens met één druk op de knop zijn mening, dan verschijnen er statistieken in beeld waaruit blijkt wat andere lezers ervan vonden. De lezer kan doorklikken naar een nieuw artikel, dat opnieuw wordt afgesloten met een vraag. Als de lezer al een paar vragen heeft beantwoord, heeft de nieuwe artikelsuggestie te maken met de data die de website over de lezer heeft verzameld. Het kan dus zomaar een nieuw artikel zijn over Trumps muur.   

Lezer prikkelen

Door lezers uit te nodigen op vragen te reageren, wil Rutger Tulleken van YipiY ervoor zorgen dat nieuwswebsites beter worden gelezen. Zijn gedachte is dat lezers door de vragen sneller worden geprikkeld om door te klikken naar een nieuw artikel. Maar daar blijft het niet bij, legt Tulleken uit. “De data van de antwoorden worden gekoppeld aan het cookie-ID.” Zo’n ‘ID’ is een reeks tekens waarmee data wordt gekoppeld aan één browser op een computer, zoals Google Chrome. Daardoor kunnen gebruikers van elkaar worden onderscheiden. “Nadat de lezer een aantal vragen heeft ingevuld, hebben wij waardevolle data verzameld. We kennen geen naam of andere persoonsgegevens, maar weten wél dat die antwoorden bij één persoon horen.” Wat de data waardevol maakt, is volgens Tulleken dat nieuwswebsites hun doelgroep door de antwoorden beter leren kennen. “Daardoor kunnen advertenties gerichter worden ingezet.”

De lezer wil zijn mening geven

Het concept met de vragen moet voor nieuwssites meer inkomsten genereren, doordat adverteerders meer willen adverteren. De kans is namelijk groter dat artikelen waarin wordt geadverteerd sneller bij de gewenste doelgroep belanden. Door het doorklikken naar nieuwe artikelen, blijven lezers bovendien langer op de website hangen, waardoor de advertentie vaker wordt gezien. Maar zit de lezer wel op die vragen te wachten? Daar is Tulleken van overtuigd.  “De lezer wil zijn mening geven. Op verschillende nieuwswebsites is de reactiemogelijkheid weggehaald omdat er veel misbruik van werd gemaakt. Door deze nieuwe manier van vragen stellen kunnen lezers anoniem meedoen en worden ze gestimuleerd om ook bij andere artikelen van zich te laten horen.”

Betrouwbare data

In een pilot test het bedrijf hoe het uit de antwoorden op vragen data kan halen die zo bruikbaar mogelijk is. Voor die test kreeg YipiY een subsidie van het Stimuleringsfonds. “We testen het met Nieuwsbite, een website die voornamelijk draait op deze vragen.” Nieuwsbite is een externe partij waar YipiY mee samenwerkt. De website selecteert dagelijks het belangrijkste nieuws en stimuleert lezers om hun mening over het nieuws te geven. “Om de effecten te testen analyseren we de uitkomsten. Het uiteindelijke doel is om betrouwbare data te verzamelen die kan worden gebruikt in de journalistiek.”

Data van lezers worden niet doorverkocht, we geven ze gratis weg aan journalisten

Het droomscenario van Tulleken is dat bijvoorbeeld De Volkskrant schrijft over de gegevens die via Nieuwsbite zijn verzameld. Wanneer uit de data bijvoorbeeld blijkt dat 82 procent voorstander is van de eerder genoemde grensmuur van Donald Trump, kan dat een aanleiding voor De Volkskrant zijn om er een artikel over te schrijven. Omdat Nieuwsbite het platform is dat de data verzamelde, komt die website op deze manier meer in de media en stijgen de bezoekersaantallen sneller. Maar: “De data van lezers worden niet doorverkocht”, benadrukt Tulleken. “We geven ze gratis weg aan journalisten. Lezers weten dat, want het staat in de voorwaarden.” YipiY verdient uiteindelijk niet aan de advertenties of de data, maar aan haar dienst die nieuwsmedia bij YipiY afnemen.

Bubbel

De eerste resultaten van YipiY zijn inmiddels bekend. Bij VROUW lazen bezoekers drie keer zoveel artikelen en kon de uitgever haar doelgroep gedetailleerder vaststellen. Ook NRC ging met Yipiy in zee. Zorgde het automatisch doorverwijzen naar een ander artikel niet voor een filterbubbel bij lezers? “Bij NRC hebben we daar rekening mee gehouden. Lezers werden doorgeleid naar een artikel dat veel mensen na dit artikel lazen. Ze werden dus niet doorgeleid naar een artikel dat wij voor hen uitkozen. Hun data werden vooral gebruikt voor de adverteerders in plaats van het aantal pagina’s dat ze bezochten.”
Tulleken kijkt er naar uit dat meer redacties met hen in zee gaan. “Het zijn onrustige tijden in de journalistiek, dus het is ons doel om bedrijven in de journalistiek te helpen die het moeilijk hebben. Veel media zijn geïnteresseerd omdat ze zelf geen oplossing weten voor deze veranderende nieuwsmarkt, maar we moeten eerst zelf bewijzen dat we een goed businessmodel kunnen creëren.”
 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.