Yo

Bij de introductie van Twitter dachten we dat 140 tekens misschien te weinig was om ons in uit te drukken, maar dat blijkt in de praktijk prima te gaan. De app Yo gaat nog een stapje verder en laat gebruikers alleen de voorgeprogrammeerde tekst Yo versturen naar hun contacten. Toch kan er meer mee dan je in eerste instantie denkt. De app is dan ook niet onopgemerkt gebleven bij The Washington Post.

Yo heeft niet als doel om chatapp Whatsapp van zijn troon te stoten en richt zich in plaats van communicatie, juist op notificatie. Die mogelijkheid is op heel veel manieren toe te passen. Zo kan je een ‘Yo’ krijgen als je favoriete voetbalteam heeft gescoord, maar wordt het ook gebruikt om te waarschuwen voor luchtaanvallen op Israël.

Eenvoud is briljant

In augustus lanceerde de app een nieuwe functie voor bedrijfsmatige gebruikers: het meesturen van een url of foto bij de betreffende ‘Yo’. The Washington Post zet deze manier van notificatie in om lezers op nieuwe berichten te attenderen, vertelt Michael Gold, social media producer bij de krant aan RJI Futures Lab. "Een van de meest briljante dingen aan de app is de eenvoud ervan. We willen onze aanwezigheid op het platform beperken zodat het niet irritant is voor de gebruikers." Er wordt dan ook niet te pas en te onpas een ‘Yo’ verstuurd, maar alleen bij specifiek nieuws, waar de gebruiker zich vooraf voor heeft aangemeld. De Washington Post biedt de mogelijkheid een ‘Yo’ te ontvangen elke keer dat er een nieuw artikel wordt gepubliceerd over de NSA of cybersecurity.

Op deze manier biedt Yo nieuwsorganisaties een nieuwe manier van content-curatie in combinatie met een push-notificatie die direct op het scherm van je telefoon getoond wordt. Of de app echt toekomst heeft zal moeten blijken, vooralsnog is Yo sinds april al ruim 2.7 miljoen keer gedownload en zijn er meer dan honderd miljoen ‘Yo’s’ verstuurd.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*