Nieuws

De Pegel: Ex-BBC-journaliste laat haar verhalen sponsoren

Nieuws

Freelance journalist Sjoerd Arends is benieuwd hoe andere journalisten hun werk financieren. In zijn zoektocht naar nieuwe verdienmodellen voor freelancers spreekt hij de Britse Maddy Savage, die tien jaar bij de BBC werkte voor ze naar Zweden vertrok en podcast The Stockholmer oprichtte. Om haar programma te financieren, zoekt ze actief naar sponsors.

Hoe verdien je voldoende geld met kwaliteitsjournalistiek? Met die vraag in mijn achterhoofd startte ik, samen met ‘collegafreelancer’ Erwin van ‘t Hof, een zoektocht naar nieuwe verdienmodellen voor zelfstandige journalisten. Een van de onderwerpen waar we ons in verdiepen, is sponsoring. We interviewden een aantal journalisten die hun verhalen financieren met bedrijfsgeld.

Koffiepauze met cake 

Een van die journalisten is Maddy Savage, een Britse expat in Zweden. Zij richtte vorig jaar The Stockholmer op, een Engelstalige podcast. Ze interviewt – naar eigen zeggen – de meest inspirerende en innovatieve mensen in de Zweedse hoofdstad. Voornamelijk ondernemers. Haar interviews verwerkt ze tot korte afleveringen, die passen bij een koffiepauze met cake. Een Zweedse gewoonte, ook wel fika genoemd.
Haar koffiepauze-podcast wordt gehost door Acast, een platform voor podcastmakers en -luisteraars. Acast brengt podcastmakers en adverteerders bij elkaar. Althans, dat is de bedoeling. Savage regelde tot nu toe zelf geld bij bedrijven. “Bij Acast hebben ze een salesteam dat focust op shows met 20.000 downloads per week, in plaats van mijn 1.500 downloads”, aldus Savage. Haar show bestaat pas sinds april 2016 en ze behoort nog niet tot de big fish.

Zelf op zoek

“De meeste sponsors vond ik via een bestaand netwerk in Stockholm. De eerste serie werd gesponsord door Qapital, een spaarapp die in Zweden werd ontwikkeld. Het contact met dat bedrijf kwam tot stand na een gesprek met een vriend uit mijn hardloopclub, die voor Qapital werkt. Het bedrijf wilde mensen in Amerika bereiken en vond The Stockholmer goed voor het merk in de States”, zegt Savage.

Een aantal grote bedrijven wilde mij sponsoren als ik hun CEO zou interviewen. Dat heb ik geweigerd

Het contact met bedrijven tast haar journalistieke onafhankelijkheid niet aan, vindt Savage. Ze vergelijkt The Stockholmer met grote omroepen. “Ik maak een podcast die toevallig gesponsord wordt. Je kunt het vergelijken met televisieprogramma’s. Mensen die een soap kijken, zien misschien reclame voor een chocolademerk, maar er is geen inhoudelijke connectie tussen de soap en de chocola”, zegt ze.

Pure journalistiek

Op de vraag of haar podcast ‘puur journalistiek’ is, reageert ze stellig. “Ja, honderd procent. Mijn interviews zijn niet de meest diepgravende, keiharde, journalistieke die je ooit tegenkomt, maar ik stel wel uitdagende vragen. En de manier waarop ik bronnen selecteer, is volledig empirisch. Een aantal grote bedrijven wilde mij sponsoren als ik hun CEO zou interviewen. Dat heb ik geweigerd. Niemand heeft invloed op de inhoud van mijn podcast omdat hij heeft meebetaald”, zegt Savage.
Zijn sponsordeals dan een goede manier om geld te verdienen als freelancejournalist? “The Stockholmer betaalt mijn huur elke maand”, zegt Savage. Maar ze kan momenteel niet leven van de podcast. De Britse doet ook ander werk. Ze modereert evenementen, freelancet voor de BBC en doet schrijfklussen. “Nu moet ik kiezen of ik mij puur op de podcast ga richten, of dat ik The Stockholmer als onderdeel van een breed portfolio houd.”

Salespersoon

Het financieren van haar podcast valt de journaliste zwaar. Savage: “Het is moeilijk als je alleen bent. Ik moet tien procent van mijn tijd opzijzetten en zeggen: ‘dit is een sponsordeal en die heeft niks te maken met de rest van mijn werk.’ Het salesgedeelte vind ik het minst leuk. Ik ben een creatieveling en een journalist.”
Sponsordeals geven de journaliste minder vrijheid dan zij dacht. Daarom denkt Savage na over andere manieren om haar podcast te financieren. “Ik wil experimenteren met kopje-koffie-donaties, via Patreon of andere micropaymentsites. Het kost veel moeite om sponsors te vinden en ik wil eigenlijk geen salespersoon zijn.”
Dit verhaal is onderdeel van De Pegel, een zoektocht naar nieuwe verdienmodellen voor freelancejournalisten. Een uitgebreider verhaal over sponsoring in de journalistiek vind je op Blendle. Benieuwd welke onderwerpen nog meer aan bod kwamen? Kijk op www.depegel.media.
 

21 februari 2017
781 woorden 3 min. lezen
Tags: De Pegel