Project

Team SVDJ Accelerator 2021

Jongvolwassen lezers (tot 40 jaar) missen bij de Volkskrant vertelvormen van journalistiek waarbij ze in een kort tijdsbestek op de hoogte kunnen worden gebracht van het nieuws. De verwachtingen bij de jongvolwassen lezer van digitale producties is hoog en vooral bij beeld zoals video en graphics, kunnen nog verbeterslagen worden gemaakt.

Tijdens de Accelerator is het projectteam van de Volkskrant in gesprek gegaan met jongvolwassenen die interesse hebben in de Volkskrant en een digitaal of hybride abonnement hebben. Wat is hun behoefte? Waar liggen hun wensen? De ambitie van de Volkskrant is niet alleen om de oplossingsrichting in te bedden in het redactiesysteem, maar ook om de innovatieve werkwijze van experimenteren op gestructureerde wijze in te voeren bij de Volkskrant en DPG media.

Volgens het team van de Volkskrant zijn journalistieke organisaties de afgelopen jaren technologiebedrijven geworden. Het journalistieke zwaartepunt is online, waar snel ontwikkelde platforms de dienst uitmaken en de hoeveelheid content eindeloos is.

Om succesvol te zijn moeten mediabedrijven leren hun publiek te begrijpen en producten te ontwikkelen die aansluiten bij hun behoeften. Daarvoor hebben ze interdisciplinaire product-teams nodig die een brug vormen tussen redactie, publiek en uitgever.

Hoe je zo’n team opricht? Daar kan het projectteam van de Volkskrant je alles over vertellen. Ze experimenteerden met digitale vertelvormen, audioproducties en ze onderzochten teasers om lezers beter te kunnen bedienen.

Het team van de Volkskrant

Contact opnemen?

Wil je in contact komen met een van de teams die meedoen of hebben gedaan aan de SVDJ Accelerator? Mail dan Willemijn Dekker (Programma manager SVDJ Accelerator) via dekker(@)svdj.nl.