Project

de Volkskrant

Project

Team Accelerator 2019

Vox Populi

De Volkskrant wil van haar lezers graag beter weten welke verhalen ze graag lezen. Maar hoe wordt de krant makkelijker bereikbaar voor het publiek en hoe verbeter je de kwaliteit van dat contact? Het interne team Vox Populi buigt zich over deze vragen en wil uiteindelijk een tool ontwikkelen die het voor het publiek makkelijker maakt om contact te leggen en voor de redactie om adequaat te reageren en het bericht te verwerken. Het team wil onderzoeken of en hoe de lezers graag met de krant in contact komen en hoe dat op een efficiënte en doelmatige manier kan.

Foto: Team Vox Populi, door A.M. Minnaard Fotografie

Wie
Vox Populi
Subsidiebedrag
€ 67.287,81
Jaar
2019

Lees hier hoe het Vox Populi is vergaan tijdens de Accelerator 2019

‘We dachten al langer na over hoe we als redactie gehoor kunnen geven aan ideeën, commentaar en kritiek van onze lezers’, vertelt Xander van Uffelen, coördinator alternatieve onderzoeksmethoden bij de Volkskrant. ‘Over hoe dat te doen, hadden we nog geen concreet idee, maar nadat onze chef digitaal opperde om mee te doen aan de Accelerator, dachten we: misschien is dit een goede gelegenheid om dat uit te zoeken.’

Aan het begin van het programma bespeurde Van Uffelen nog redelijk wat weerstand bij zichzelf, vanwege al het ‘managementjargon’ dat komt kijken bij de sprintmethodiek. ‘Maar toen werd er gezegd: nu even niet zeuren, ga gewoon met je lezers praten. Uit die gesprekken hebben we vervolgens veel specifieke punten gehaald waarmee we aan de slag konden – en waar we echt enthousiast van werden.’

Na de gesprekken heeft de Volkskrant een oproep op de site geplaatst om mee te denken over de inhoud van de krant. ‘Zonder die oproep al te veel in de spotlights te zetten, konden we een testgroep samenstellen van vijfhonderd mensen. Dat was voor ons een bevestiging dat mensen graag willen meedenken over de krant.’ Uit volgende experimenten bleek dat deze testgroep het best benaderd konden worden via de mail en aan de hand van vragenlijsten. ‘In die enquêtes werden al duidelijke voorkeuren zichtbaar. Vervolgens zijn we gaan kijken of we als redactie ook kunnen maken wat lezers willen lezen. Het verzoek om een interview met Ursula van der Leyen (de voorzitter van de Europese Commissie, red.) was bijvoorbeeld niet haalbaar.’

De Volkskrant vraagt de testgroep nu voornamelijk welk onderwerp ze graag belicht zien bij een thema. In de stikstofdiscussie bleek bijvoorbeeld dat de deelnemers liever meer lezen over de impact op de natuur dan over boeren. De reportage die hierover is gemaakt, werd volgens Van Uffelen bovengemiddeld goed gelezen.

‘We kenden de lezer wel als degene die op Twitter en via de opiniepagina zijn mening geeft en veel kritiek geeft. Maar we merkten  dat een grote meerderheid van onze abonnees heel genuanceerd is, ontzag heeft voor redacteuren, graag contact wil hebben met ons, maar ook wil dat journalisten hun eigen keuzes maken. Het moet geen ‘u vraagt wij draaien’ worden.’

De testgroep van de ‘Open Redactie’ is nu nog gesloten, maar zodra er meer structuur is aangebracht in hoe alle input kan worden verwerkt, kan iedere lezer aangeven wat hij of zij graag in de Volkskrant ziet. Tenminste, als je abonnee bent: ‘Zo willen we voorkomen dat lobbyisten of Geenstijl onze vragenlijst kapen. Plus het is een leuke extra.’

Tekst: Sjors Hofstede