Project
AI en het vertrouwen in nieuws: het publieksperspectief
Erasmus Universiteit heeft subsidie ontvangen vanuit de subsidieregeling Onderzoek naar de journalistieke praktijk: open aanvraag 2024-2026. In samenwerkingsverband met OPEN Rotterdam, Mediahuis en RTL Nieuws. De projectperiode voor dit onderzoek is 1-10-2025 tot 1-10-2026.
Het voorgestelde onderzoek behelst een combinatie van het houden van focusgroepen en design thinking-sessies.
Via het houden van focusgroepen met 18- tot 35-jarigen, 35- tot 55-jarigen en 55-plussers beogen de onderzoekers om inzichten op te halen over hoe deze groepen aankijken tegen betrouwbaarheid en geloofwaardigheid bij het gebruik van AI in het nieuws. De inzichten uit de focusgroepen worden aansluitend gebruikt als input voor drie design thinking sessies met journalisten/ redacteuren en chefs. Zij worden bijgestaan door een klankbordgroep, bestaande uit een bredere groep mensen uit de beroepsgroep.
Het doel hiervan is het vergaren van kennis over hoe verschillende publieksgroepen tegen (gen)AI in de journalistiek aankijken en hoe zij denken dat (gen)AI hun vertrouwen in het nieuws en de beoordeling van de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van nieuws(organisaties) beïnvloedt.
De resultaten van dit onderzoek worden aangereikt als inspiratie voor leerpunten op het gebied (gen)AI-gebruik: om diverse publieksgroepen te bereiken en te betrekken bij het nieuws. Daarnaast zijn de design thinking-sessies bedoeld om opgedane kennis samen met de nieuwsorganisaties te vertalen in concrete aanbevelingen waarmee zij en de sector als geheel (toekomstige) uitdagingen – het verhogen van vertrouwen en het stimuleren van betrokkenheid van verschillende groepen nieuwsconsumenten – aan kunnen gaan.
