Project

Team Accelerator 2019

HEEM

Met HEEM gaat BDUmedia op zoek naar een vernieuwd verdienmodel. Het verdienmodel van ‘gratis betrouwbaar relevant lokaal nieuws’ staat volgens BDUmedia onder druk door de structurele afname van advertentie-inkomsten. Zonder nieuw model dreigen lokale nieuwsmedia te verdwijnen, wat slecht is voor de lokale samenleving en democratie. Het idee is dat de informatievoorziening gericht is op de behoefte van de klant waardoor de klant bereid is te betalen. HEEM gaat onderzoeken waar de prioriteiten van de klant liggen wanneer ze een betalingsaspect toevoegen.

Foto: Team HEEM, door A.M. Minnaard Fotografie

Lees hier hoe het HEEM is vergaan tijdens de Accelerator 2019

‘De belangrijkste vraag die we hadden toen we begonnen aan de Accelerator was: zijn mensen bereid te betalen voor lokale journalistiek als die online wordt aangeboden?’, vertelt Wilfred van den Brand. Aanvankelijk zag zijn team niet helder voor zich hoe mensen hiertoe kunnen worden verleid: ‘We waren best sceptisch, omdat mensen gewend zijn om hun lokale nieuws gratis in de brievenbus te krijgen.’

De realiteit blijkt hoopgevender. ‘Uit vragenlijsten die onze websitebezoekers hebben ingevuld, wordt duidelijk dat er een groep mensen bereid is om te betalen voor lokaal nieuws, als dat nieuws tenminste voldoet aan voorwaarden als kwaliteit, betrouwbaarheid en diepgang.’ En er was nog een meevaller: ‘Omdat onze kranten vooral gelezen worden door een oudere doelgroep, verwachtten we niet dat jongeren zouden willen betalen. Maar ook onder hen is er een groep die best wil betalen om te weten wat er in de buurt gebeurt.’

In de wetenschap dat er mensen bereid zijn te betalen voor kwaliteitsnieuws heeft HEEM een nieuw online platform gebouwd. ‘Omdat mensen hun gewoonte moeten veranderen, willen we ook wat nieuws aanbieden.’ Op deze site zullen ‘premium’-verhalen verschijnen, waarop mensen een abonnement kunnen nemen.

HEEM heeft het meest geleerd van het experiment waarin lezers werd gevraagd om via Whatsapp een dagboek bij te houden over het nieuws waaraan ze op dat moment behoefte hadden. ‘Zoals: ik zie een ambulance rijden, wat is er aan de hand? Of: het regent dit weekend, wat is er allemaal te doen? Met zo’n dagboek sta je heel direct in contact met je lezers. Als uitgever ben je heel erg geneigd om voor je lezer te denken, maar dan zie je dat de afwegingen van een journalist heel anders zijn dan die van de gebruiker. Echt een eye-opener.’

Nu de site in de lucht is en het idee erachter is ontwikkeld, moeten er volgens Van den Brand nog stappen worden gemaakt op het gebied van de inhoud. ‘Op betrouwbaarheid en kwaliteit scoren we goed, maar de diepgang kan beter. Dat vereist een omslag waarvoor we ook goede freelancers nodig hebben. Die zijn soms lastig te vinden.’

Tekst: Sjors Hofstede