Project

Team Accelerator 2019

United Robots

United Robots heeft een algoritme ontwikkeld die een oplossing biedt voor (media)bedrijven om razendsnel artikelen te schrijven en te publiceren. Het algoritme genereert artikelen voor verslagen van onder andere sportwedstrijden, verkeersinformatie en aandelenkoersen. United Robots heeft bewezen dat hier vraag naar is binnen de Zweedse markt en wil gaan onderzoeken wat de behoeften op de Nederlandse markt zijn. Het product met worden aangepast voor de Nederlandse markt, in de Nederlandse taal en voor de Nederlandse lezer. Dat hoopt United Robots tijdens de Accelerator te verwezenlijken.

Foto: Team United Robots, door A.M. Minnaard Fotografie

Lees hier hoe het United Robots is vergaan tijdens de Accelerator 2019

Journalisten werken bijna permanent onder tijdsdruk, en de magere crisisjaren hebben hier niet positief aan bijgedragen. United Robots wil die druk verlichten met behulp van een algoritme dat media helpt om razendsnel artikelen te schrijven. Zo’n algoritme kan op basis van een databank verslagen genereren van onder andere sportwedstrijden, maar ook artikelen over verkeersinformatie en aandelenkoersen. In Zweden is gebleken dat hier vraag naar is, vertelt Marvin Bonsen: ‘Met behulp van de Accelerator wilden we kijken wat er mogelijk is op de Nederlandse markt.’

Van een grote ommekeer in de plannen valt bij United Robots eigenlijk niet te spreken. Doordat er moest worden genetwerkt – het netwerk van het bedrijf bevindt zich vooral in Zweden – begon het volgens Bonsen allemaal wat moeizaam, maar daarna bleek al snel dat Nederlandse media best geïnteresseerd zijn in wat computerhulp: ‘Zeker toen ze hoorden dat we deelnamen aan de Accelerator. Dat klinkt voor hun toch anders dan een techbedrijf uit een of andere kelder.’

United Robots draait sinds september een pilot bij Nu.nl. Volgens Bonsen is de Accelerator hierbij van grote waarde geweest: ‘Dankzij de subsidie zat er geen commerciële druk op om heel snel te moeten handelen, maar konden we alles goed afstemmen op de wensen van Nu.nl voor we begonnen met de pilot. Het algoritme moest bijvoorbeeld goed om leren gaan met de Nederlandse taal en ons programma moest goed worden aangesloten op het datasysteem dat Nu.nl gebruikt.’

‘Wat wij een goed leesbaar bericht vinden, hoeft niet per se een leesbaar bericht te zijn voor de doelgroep van Nu.nl. Voor de pilot hebben we dan ook een copywriter ingehuurd die de berichten aanpast aan de stijl van Nu.nl, waar het algoritme vervolgens weer van leert.’

De pilot bij Nu.nl loopt nog even door. Volgens Bonsen voert United Robots op dit moment ook gespreken met DPG, Mediahuis en NDC mediagroep over het uitvoeren van een soortgelijke test. ‘Daarvoor moeten we ook eerst weer kijken hoe zij hun berichten normaal gesproken schrijven.’

Tekst: Sjors Hofstede