De thumbnail is dood, leve de filmstrip!

Nieuws | Nieuws
  • Redactie
  • 27 juni 2016
  • 425 woorden , 2 min. lezen

Door: Joost de Wit en Martin Prins

De hoeveelheid online video groeit gestaag en natuurlijk gaat ook de journalistiek in deze trend mee. Op nieuwswebsites zijn steeds meer videoclips te vinden. Hierbij gaat het naast uitzendingen van televisieprogramma’s ook om clips die ter illustratie bij een artikel worden geplaatst. Tijdens de Pressure Cooker van het Stimuleringsfonds was echter een veelgehoorde klacht dat nieuwsconsumenten vaak slecht in kunnen schatten of de aangeboden video’s interessant zijn en “de moeite van het kijken waard”.

Volgens het Watskeburt?!-team, waarin TNO en Media Distillery nauw samenwerken, is de gebrekkige thumbnail hier een belangrijke oorzaak van. Een videoclip van een paar minuten of zelfs een volledige nieuwsuitzending van een half uur wordt hierin samengevat in slechts één enkel beeld. Zeker als er meerdere onderwerpen aan de orde komen blijkt dat niet uit de geselecteerde, statische thumbnail. Een veel gekozen oplossing is het (handmatig) opknippen van de video in steeds kleiner wordende clips, maar dit is erg tijdrovend.

Interactieve filmstrip

In het Watskeburt?!-project onderzoeken we nieuwe manieren om nieuws consumenten beter te informeren over de inhoud van een video en je te helpen om in te schatten of een video de moeite waard is om je tijd en MB’s aan te besteden. Gedurende het project zijn elf concepten bedacht en uitgewerkt als (paper) prototypes. Deze prototypes zijn tijdens een workshop voorgelegd aan zes Nederlandse nieuwsorganisaties. Een concepten dat met veel enthousiasme werd ontvangen is de interactieve filmstrip.

Anders dan bij een thumbnail presenteren we met het filmstripconcept een hele reeks afbeeldingen die laten zien waar de video over gaat. Zo krijg je snel een beeld van de onderwerpen, personen en beelden uit de video. De afbeeldingen worden door geavanceerde beeldherkenningsalgoritmen geselecteerd en verwerkt tot een interactieve strip. Zo swipe je eenvoudig door een video en kijk je alleen naar de onderwerpen die jou interesseren.

In het project wordt het media-analyse platform van Media Distillery gebruikt om de online video’s automatisch te analyseren en de filmstrips te creëren. TNO levert het algoritme voor de selectie van de beelden en heeft de demowebsite ontwikkeld. De NOS heeft haar online Journaaluitzendingen beschikbaar gesteld voor gebruik tijdens de evaluatie.

Zelf uitproberen?

In de komende maand evalueren we het ontwikkelde concept om te leren in hoeverre de interactieve filmstrip bijdraagt aan een betere beleving van online nieuws video’s. Benieuwd naar de filmstrip?  Probeer hem uit en vul de enquete in!

Neem voor meer informatie contact op met Joost de Wit (joost@mediadistillery.tv) of Martin Prins (martin.prins@tno.nl).

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.