Bij elke foto kunnen zien wie ‘m heeft gemaakt en hoe hij is bewerkt: het is dichterbij dan je misschien denkt

Nieuws | Innovatie

Wie heeft deze foto gemaakt? Welke bewerkingen zijn er gedaan? Dat soort meta-informatie kun je nu in een fotobestand opslaan zonder dat het nog verwijderd of aangepast kan worden. Initiatiefnemer van die technische oplossing is Adobe, het bedrijf achter Photoshop. Een uitbreiding naar video is de maak. Het kan een oplossing zijn voor zowel de verspreiding van desinformatie als auteursrechteninbreuk, mits we de technologie massaal gaan gebruiken. 

In de nieuwste versie van Photoshop zit de mogelijkheid om ‘content credentials’ toe te voegen. Als gebruiker kun je informatie over je afbeelding toevoegen aan het bestand, zoals wie de maker is en welke bewerkingsopties je hebt gebruikt. Ook kun je opslaan welke originele afbeeldingen er zijn gebruikt in jouw werk. Deze gegevens worden vervolgens toegevoegd aan het bestand en blijven altijd bewaard. Ook als iemand de foto bewerkt, wordt deze metadata meegenomen.

De bedoeling is dat deze informatie voor iedereen zichtbaar is. Dat je met één klik bij een foto op een nieuwssite of social media kunt zien waar de foto vandaan komt en hoe en wanneer deze bewerkt is. Op dit moment is dat nog niet zo, maar kun je al wel je foto uploaden op een speciale website om deze informatie (indien aanwezig) in te zien. 

De technologie om deze functie veel breder beschikbaar te maken dan alleen in Photoshop en op de speciale website is er. De Coalition for Content Provenance and Authenticity heeft na een eerste initiatief van Adobe een open standaard ontwikkeld. Onder meer Twitter, de BBC en Intel zijn onderdeel van deze coalitie en hebben de afgelopen twee jaar gewerkt aan het ontwikkelen van de technologie. Zij zullen de standaard dus in de toekomst gaan gebruiken.

Ontwikkeling van de standaard

In november 2019 presenteerde Adobe zijn Content Authenticity Initiative, in samenwerking met Twitter en The New York Times. Op dat moment was er nog niet meer dan een visie van Adobe. Sindsdien is er veel gebeurd. ‘We zijn twee maanden later, in januari 2020, aan de slag gegaan met heel veel andere bedrijven en hebben uiteindelijk in augustus van dat jaar gezamenlijk een whitepaper geschreven over hoe de technologie eruit zou moeten zien’, vertelt Andy Parsons, Director van het Content Authenticity Initiative bij Adobe.

Het bedrijf koos er vervolgens voor om de technologie niet langer onderdeel te maken van Adobe, maar van de Coalition for Content Provenance and Authenticity, die zelfstandig opereert. De bedoeling is immers dat de hele markt de technologie  gaat omarmen. Zo heeft chipfabrikant Qualcomm de standaard geïmplementeerd in een nieuwe chip waardoor de techniek onderdeel wordt van de camera’s in smartphones. Hierdoor kan de maker van een foto al meteen bij het fotograferen data vastleggen, zonder dat deze kan worden aangepast.

Adoptie en educatie

‘We hopen op termijn op een sneeuwbaleffect, dat zorgt ervoor dat de technologie door veel bedrijven wordt omarmd. Als ik kijk naar de partijen die nu al meewerken denk ik dat dat gaat lukken, al durf ik nog niet te zeggen hoe lang het zal duren’, aldus Parsons. Uiteraard moeten gebruikers de techniek ook begrijpen en gebruiken, anders heeft het geen effect. ‘We zetten daarom ook vol in op educatie. Een derde van ons team is daarmee bezig en zij ontwikkelen bijvoorbeeld lesmateriaal voor mediawijsheid op basisscholen.’

Het toevoegen van ‘Content Credentials’ in Photoshop

Het gebruik van content credentials wordt niet verplicht, maar het idee is dat als iedereen het doet, fotografen en journalisten ervoor zullen kiezen om de informatie toe te voegen omdat het publiek dat van hen verlangt. En andersom: dat het publiek wantrouwend wordt als er geen informatie beschikbaar is. Hoe de inburgering van de techniek er uiteindelijk uit gaat zien is volgens Parsons een beetje vergelijkbaar met hoe dat ging bij het SSL-slotje in webbrowsers. ‘Dat heeft ook een hele ontwikkeling doorgemaakt. Inmiddels weet iedereen dat je geen persoonlijke gegevens of betaalinformatie moet delen als er geen slotje naast de adresbalk in je browser staat.’ 

Auteursrecht

De technologie is niet alleen bedoeld om te helpen tegen de verspreiding van desinformatie, ook biedt ze techniek fotografen nieuwe mogelijkheden om het auteursrecht te regelen en inbreuk op te sporen, aangezien het niet mogelijk is metadata uit een foto te verwijderen. Daarnaast is het mogelijk om links naar social-media-accounts of een crypto wallet toe te voegen om jezelf als fotograaf te identificeren.

Uiteindelijk zijn foto’s nog maar het begin. Adobe wil de technologie op termijn uitbreiden naar audio en video. Voor het zover is, moeten er nog veel partijen deze ontwikkeling omarmen. Op de lijst leden van het Content Authenticity Initiative staan inmiddels meer dan 400 bedrijven, inclusief grote partijen als Twitter, ARM, Nikon en Microsoft. Grote spelers als Facebook en Apple ontbreken nog. De Nederlandse vertegenwoordiging blijft vooralsnog  beperkt tot het Instituut voor Beeld en Geluid.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.