De Texelse Courant drijft op abonnees: ‘De krant hoort er voor jonge mensen bij’

Nieuws | Op de werkvloer

Het nieuws uit Texel bereikt via de lokale Texelse Courant bijna de gehele gemeenschap. Van de ruim dertienduizend inwoners van het Waddeneiland hebben zeker zesduizend mensen een abonnement op de lokale krant. Hoe bouw je zo’n sterke gemeenschap op? ‘Op een gegeven moment kopen jonge mensen een huis, krijgen ze een kind en dan hoort de krant er ook bij.’

‘Alles wat er in Nederland gebeurt, gebeurt op Texel in het klein,’ zegt Duncan Whyte, mede-eigenaar van de Texelse Courant. Het afgelegen karakter van een eiland maakt het gebied uniek en versterkt het gemeenschapsgevoel, legt hij uit. En de lokale krant, met een dekking van ruim negentig procent op het eiland, staat daarin centraal. ‘Het klinkt een beetje als marketing, maar wij zitten in het hart van de samenleving. Daar komt bovenop dat de krant ook al ruim 135 jaar bestaat. En ja, mensen zeggen wel eens: ‘een Tesselaar leest de Tesselaar’. Sommige mensen spellen ‘m echt.’

Hoe bouw je zo’n gemeenschap op?

‘Ik denk dat het komt omdat wij alles brengen wat er hier gebeurt. Van de lulligste dingetjes tot de lastigste vraagstukken van de gemeente. En we brengen de sportuitslagen.’

Hoe gaan jullie te werk?

‘We proberen overal naartoe te gaan. Als de lokale fanfare een optreden heeft, dan is er een redacteur bij. Brengt een amateurtoneelvereniging een voorstelling, dan maken we daar een verslag van. Tegelijkertijd zijn we kritisch, bijvoorbeeld naar de gemeente. Misschien is dat wel de kracht: we schrijven over de samenleving in de breedste zin van het woord. En dat werkt.’

Klopt het dat de meeste lezers nog steeds de papieren krant lezen?

‘De meeste abonnees hebben inderdaad de papieren krant. We krijgen wel steeds meer mensen die ook digitaal willen lezen, maar de lezer heeft het liefst een combinatie van beide. Wat ook opmerkelijk is: jonge mensen kiezen vaak eerst voor de digitale krant en doen uiteindelijk toch de papieren krant erbij. Al moet ik zeggen dat we niet heel veel abonnees van rond de twintig jaar hebben, hoor. Maar op een bepaald moment kopen jonge mensen een huis, krijgen ze een kind en dan hoort de krant er opeens ook bij.’

Best bijzonder in een tijd waarin lokale media het moeilijk hebben. Hoe verklaar je dat?

‘Ik denk dat mensen hier over het algemeen nog steeds geïnteresseerd zijn in wat er in hun directe omgeving gebeurt. Al het landelijke nieuws kunnen ze al op het internet en via sociale media lezen. Als wij in de krant een aankondiging doen voor de Ronde om Texel, dan hebben mensen dat nog niet ergens anders gelezen of gezien. En dat geldt ook als er verslag wordt gedaan van raadsvergaderingen of commissievergaderingen, of als de gemeente een besluit doorvoert. Dat ze bijvoorbeeld het parkeerbeleid gaan aanpassen hier op het eiland. Dat heb je niet al op de radio gehoord of op internet gezien. Dat komt bij ons vandaan. En dat is de kracht van lokale media. Dat het gewoon echt lokaal is en dus niet ergens anders vindbaar.’

Maar toch worstelen veel lokale media met teruglopende lezersaantallen. Hoe kan het dat dat bij jullie niet zo is?

‘Ik denk dat meespeelt dat in negentig procent van de gemeentes het lokale nieuws altijd gratis is geweest. En mensen zijn best bereid om voor nieuws betalen, maar ze gaan niet ineens voor iets betalen wat ze altijd voor niks hebben gehad. Dus je kan niet uit het niets abonnees gaan werven. Dat maakt onze situatie gewoon wat unieker, want iedereen had al een abonnement op de Texelse Courant. Van de dertienduizend inwoners van Texel, hebben zesduizend mensen een abonnement. Ons verdienmodel zijn de abonnees. We hebben ook advertenties, natuurlijk. Maar als het daarmee een keer wat minder gaat, kan ik nog steeds hetzelfde aantal pagina’s in de krant brengen. Terwijl je bij een huis-aan-huisblad bij minder advertenties al snel pagina’s moet schrappen.’

Wat kunnen gratis lokale media die overeind willen blijven, leren van de Texelse Courant?

‘Er moeten nieuwe manieren gevonden worden om advertenties te werven. Volgens mij doen veel lokale kranten in Nederland dat inmiddels al, hoor. Maar dat betekent dat als je als lokale krant of huis-aan-huisblad volledig afhankelijk bent van advertentie-inkomsten, dat je de advertenties cross-mediaal via print, online en sociale media moet aanbieden.  

Een lokale krant kan mensen mobiliseren en dat moet een plaatselijke ondernemer die wil adverteren ook weten. Wat je vaak ziet is dat ondernemers graag aanwezig willen zijn op sociale media. Ze maken hun eigen Facebook- of Instagram-pagina, zitten inmiddels ook op TikTok. Ze zien dan: ‘mijn advertentie heeft al 144 likes, of is al 600 keer bekeken.’ Dat voelt heel meetbaar. Daar zijn wij op ingesprongen door die ondernemers te laten zien dat zij via onze krant een veel groter publiek kunnen bereiken, ook, of juist, via sociale media.

Dus wat mij betreft heeft het cross-mediale aspect ook de toekomst bij het werven van advertenties. Het is belangrijk dat lokale kranten daar een voortrekkersrol in hebben. En als je dat goed doet, dan ga je het wel redden.’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.