De Verhalenmarkt: volop in de testfase

Nieuws | Nieuws

In december 2015 kreeg het duo 85.410 euro subsidie van het Stimuleringsfonds voor De Verhalenmarkt: een platform dat freelancejournalisten snel, slim en simpel moet koppelen aan relevante media.
Initiatiefnemer Sander Heijne: ”Het zoeken van geschikte opdrachtgevers om een verhaal te pitchen kost nu veel tijd. Freelancers beperken zich daardoor vaak tot een paar vaste opdrachtgevers en media werken samen met een vaste pool freelancers. Terwijl er zoveel meer aanbod is, aan verhalen en aan media. Met De Verhalenmarkt gooien we de markt open.”

Enthousiaste reacties

Hun idee valt in vruchtbare aarde, menen Heijne en zijn compagnon Jaïr Ferwerda. Heijne: ”Het probleem dat wij signaleren, ervaren de uitgevers en media die we spreken ook. We hebben een enorme kaalslag gezien bij redacties. De rompredacties die overblijven, willen beter zicht op het aanbod van verhaalideeën. Voor specials en themanummers zoeken ze specialistische kennis.  Voor freelancers liggen er ook kansen: er zijn nog steeds duizenden bladen, maar weet ze maar te vinden. Ik heb door dit project nu al zoveel titels ontdekt die ik als freelancer niet kende.”
Animo voor aansluiting bij De Verhalenmarkt is er volop. Het duo wordt ondersteund door oud-hoogleraar journalistiek Jeroen Smit. De FreeLancers Associatie en journalistenvakbond NVJ, met samen een achterban van zo’n 3500 freelancejournalisten, doen mee. Ook de Vlaamse evenknie VVJ is aan boord. Heijne: ”Vandaag maken we een hele lijst van titels bekend. Daar zitten bekende namen bij, maar ook een heleboel nichebladen.”
De Verhalenmarkt is niet het enige platform voor freelancers. Ook Villamedia Opdrachten, Journalistenjob.nl of Pressmarket koppelen journalisten en media. Wat voegt dit initiatief toe? Heijne: ”Wat ons anders maakt, is dat wij heel specialistische verbindingen leggen. Wij matchen op microniveau. Die meerwaarde zien ze bij Villamedia ook, we gaan met ze samenwerken.”

De juiste match

Om die specialistische verbindingen te maken, gebruikt De Verhalenmarkt een speciaal ontwikkeld algoritme. Daarvoor gebruikt De Verhalenmarkt een speciaal ontwikkeld algoritme. Heijne: ”We hebben Thomas Rost in huis gehaald. Een jonge specialist op het gebied van kunstmatige intelligentie, met ook nog eens gevoel voor journalistiek. Maurits Kaptein, universitair docent kunstmatige intelligentie in Tilburg, ondersteunt hem.”
Rost formuleerde 200 parameters om schrijfstijl te analyseren. Zijn algoritme checkt artikelen op interpunctie, woordenschat, taalgebruik, bijvoeglijke naamwoorden, korte en lange zinnen, enzovoorts. Heijne: ”We vragen zowel freelancers als media om minimaal vijf representatieve artikelen aan te leveren. Op basis van die artikelen en informatie over het specialisme van de journalist, maakt het systeem razendsnel de juiste match.”

Op kleine schaal weten we mensen goed bij elkaar te brengen, nu nog in het groot

Op dit moment test een geselecteerde groep van journalisten en media het systeem. Heijne: ‘Op die kleine schaal weten we mensen goed bij elkaar te brengen, nu nog in het groot. Dat is de volgende fase.”

De praktijk

In de praktijk gaat De Verhalenmarkt als volgt werken:
Voor freelancers:

  1. Je maakt een profiel, waarin je akkoord gaat met de spelregels, en uploadt minimaal vijf gepubliceerde artikelen.
  2. Je schrijft een korte pitch voor een verhaal en zet het op De Verhalenmarkt. Dat gaat in twee minuten. Alleen media kunnen je idee zien, collega-freelancers niet. Je kunt kiezen of je het verhaal aanbiedt aan alle media of een selectie.
  3. Het algoritme bepaalt de beste match en media krijgen het verhaalidee onder ogen. Als ze het verhaal willen hebben, laten ze hun interesse blijken.
  4. Bij meerdere gegadigden, kies je een medium naar keuze. Op het moment dat je verhaal is verkocht, verdwijnt het uit het systeem.

Voor redacties:

  1. Je uploadt minimaal vijf artikelen die kenmerkend zijn voor jouw medium en accepteert de spelregels. Zoals: ‘Ik beloof dat ik geen ideeën pik’.
  2. Je geeft in het systeem aan welke verhalen je zoekt: alle verhaalideeën of meer specifieke onderwerpen. Heb je slechte ervaringen met een journalist, dan kun je die uitsluiten.
  3. Het algoritme gaat op zoek naar de juiste match en genereert een lijst met ideeën. Het systeem is zo ontworpen dat je in 10 minuten 60 tot 70 relevante verhaalideeën kunt beoordelen.
  4. Je kiest het beste verhaalidee. Op het moment dat de journalist akkoord geeft, verdwijnt het idee uit het systeem.

Bij specials of themabijlagen, werkt het systeem ongeveer hetzelfde: het medium publiceert de gewenste verhalen, journalisten reageren en het algoritme bepaalt de beste match.

De toekomst

De afgelopen maanden is hard gewerkt aan de nieuwe website. Die staat nu online. Geïnteresseerden kunnen zich nu inschrijven en op de hoogte gehouden worden van de laatste ontwikkelingen. De komende tijd wordt nog hard gewerkt om het systeem te optimaliseren. Daarna wordt De Verhalenmarkt opengesteld voor alle journalisten en media. Ook experts krijgen dan toegang. Heijne: ”Er is behoefte aan specialisten die goede opiniestukken kunnen schrijven, zoals hoogleraren.”
In de eerste periode willen Heijne en Ferwerda een vrijwillige bijdrage vragen, en vooral feedback. Heijne: ”Wanneer alles goed draait, gaan we werken met abonnementen. Als ons dit lukt, leveren we echt een bijdrage aan de journalistiek. De Verhalenmarkt zorgt dat journalisten de tijd krijgen voor waar het écht om draait: mooie verhalen maken.”
 
Foto: Sander Heijne, Jeroen Smit en Jaïr Ferwerda

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.