Omroep West mobiliseert het publiek

Omroep West heeft lang gezocht naar de beste manier om het publiek meer bij hun journalistieke producties te betrekken. De oplossing: het Regionaal Nieuws Netwerk, waarbij de omroep intensief samenwerkt met lokale media en experimenteert met het ‘Hearkenmodel’, waarbij onderwerpen door het publiek bedacht worden. Projectleider Jan-Willem Hüsken: ”Eigenlijk is het zo logisch. Waarom zou je niet vragen wat mensen willen weten?”

Ruim 1800 volgers vergaderden op vrijdag 28 oktober 2016 live mee met Omroep West tijdens de eerste openbare redactievergadering via Facebook. Het leverde niet alleen een schat aan verhaalideeën op, maar ook betrokkenheid van het publiek. Daar wil de omroep meer mee doen, vandaar het project Regionaal Nieuws Netwerk.

Samenwerking met lokale media

”Wij zijn als publieke omroep verantwoordelijk voor de berichtgeving in de regio,” zegt projectleider Jan-Willem Hüsken. “We moeten de luis in de pels van de democratie zijn. Daar zijn kwalitatief goede producties voor nodig, die tijd en geld kosten, terwijl ons budget en onze mankracht onder druk staan.” Lokale omroepen en hyperlocals hebben veel kennis over wat er speelt in de regio, en die kennis wil Hüsken samenbrengen. “Zodat we weer uit de hele regio nieuws kunnen halen.”

We willen weer uit de hele regio nieuws kunnen halen

De eerste stap is om intensief en verregaand samen te werken met de lokale media in de regio, zoals de omroepen WOS van het Westland, Unity in Leiden en Studio Alphen in Alphen aan den Rijn. Het verspreidingsgebied van Omroep West beslaat het noordelijk deel van Zuid-Holland, van Lisse via Alphen aan den Rijn naar Gouda, boven Rotterdam langs naar Hoek van Holland en langs de kust weer terug naar Lisse. Een gebied waar zo’n 2,2 miljoen mensen wonen.  Binnen het Regionaal Nieuws Netwerk fungeert de omroep als opleidingsinstituut voor de lokale omroepen. ”Daar is behoefte aan journalistieke kennis en vaardigheden die wij kunnen bieden. Dat komt ten goede aan de kwaliteit van verhalen.”

Daarnaast delen de media elkaars content. Hüsken: ”Neem alle door de agenda gestuurde berichten. Waarom zou je die allemaal afzonderlijk maken, als één bericht door alle media gebruikt kan worden? We zorgen voor een stroom aan basisberichten waar alle samenwerkende media uit kunnen putten.  Zo houd je tijd over om aan eigen producties te werken.”

Publiek bedenkt onderwerpen

Want dat is de volgende stap: meer eigen verhalen maken. En dan in het bijzonder achtergrondverhalen,  met behulp van het Hearkenmodel: onderwerpen worden niet aan de journalistieke vergadertafel bedacht, maar door het publiek. Hüsken: ”Dat gaat bij ons als volgt: via de omroep en de lokale media leggen we mensen de vraag voor wat er speelt in hun gebied. Waar moeten we het volgens hen over hebben? Al die onderwerpen worden verzameld, daar wordt een selectie van gemaakt en vervolgens kan het publiek stemmen: wat is het belangrijkste verhaal dat we verder moeten uitzoeken? Daar gaan we dan mee aan de slag.”

De vragensteller is ambassadeur van het verhaal

Afhankelijk van het onderwerp wordt de publicatievorm gekozen: een radio-item, een tv-uitzending, een aparte website. Ook bij het uitzoekwerk krijgt het publiek een rol. Hüsken: ”Er zit zoveel kennis bij mensen die helpt om je verhaal beter te maken. Daarnaast geef je de vragensteller ook nadrukkelijk een rol bij het maken van de productie. Die wordt dan ook een ambassadeur van het verhaal.”

Het Regionaal Nieuwsnetwerk krijgt voor dit project ondersteuning van het Stimuleringsfonds. Het is één van de drie samenwerkingsprojecten die in november een subsidie kregen om de regionale journalistiek te versterken. De andere twee zijn Broeinest Brabant en Media Valley in Limburg. Naast de lokale media werkt ook de Hogeschool Utrecht mee aan het project. Hüsken: ”De hogeschool onderzoekt wat wel en niet werkt bij de participatieprojecten die volgens het Hearkenmodel worden uitgevoerd: wat zijn de succes- en faalfactoren?”

Transparantere politiek

Deze week gaat het eerste project volgens het Hearkenmodel van start. ”Vrijdag gaan we los met een promotiecampagne onder de werktitel Rake vragen waarbij we via onze eigen media verwijzen naar de website waar mensen vragen kunnen indienen. Op 3 maart kiezen we de drie vragen die de meeste potentie hebben voor een verhaal en die leggen we het publiek voor. Het vraagstuk dat de meeste stemmen krijgt, gaan we uitzoeken met een team dat bestaat uit een social redacteur voor de interactie met het publiek, de online coördinator, een onderzoeksredacteur, een verslaggever en een eindredacteur. We hopen dat we tijdens de ROOSdagen, het jaarlijkse congres van de regionale omroepen op 22 en 23 maart in Eindhoven, voor alle omroepen onze eerste productie met het antwoord te presenteren.”

Hüsken gelooft heilig in deze manier van werken. ”Eigenlijk is het heel logisch: waarom zou je niet vragen wat je publiek wil weten? Zo besef je dat je als journalist relevant bent en dat je publiek echt betrokken is. Maar ik zie het ook, misschien heel naïef, als een democratisch middel. Als je naar een wethouder stapt en kunt zeggen: ik heb 2000 mensen die een antwoord willen hebben op deze vraag, zal hij eerder verantwoording afleggen en minder geneigd zijn zich te verschuilen achter zijn voorlichtersapparaat, dan wanneer je daar alleen namens jezelf zit. Dat vergroot de transparantie van de politiek en de relevantie van de journalistiek.”

https://www.youtube.com/watch?v=1bm-TXnqWeM

Foto: live Facebookvergadering bij Omroep West, waarbij het publiek onderwerpen kan aandragen

Over Esther Van der Meer

Esther van der Meer studeerde Nederlands en Journalistiek in Groningen. Ze werkte tien jaar bij Dagblad van het Noorden en geeft nu les aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.

Reageer

Geef een reactie

*