© NOS Jeugdjournaal

Op gameplatform Roblox maakt NOS Jeugdjournaal kinderen nieuwsgierig naar nieuws

Nieuws | Vernieuwing

NOS Jeugdjournaal experimenteert sinds begin vorig jaar op Roblox, een populair gameplatform voor kinderen en jongeren. Manon de Jonge, projectmanager bij het NOS Lab, en eindredacteur Joost van Liere vertellen waarom.

Roblox is een online gameplatform: een sociaal netwerk waar gebruikers elkaar in 3D-ruimtes kunnen opzoeken. En niet zomaar één: met 71 miljoen dagelijkse bezoekers – waarvan 42 procent onder de 12 jaar – is Roblox het succesvolste online gameplatform ter wereld. Iedereen, en dus ook media zoals NOS Jeugdjournaal, kan er zijn eigen spel bouwen. Manon de Jonge, innovatie projectmanager bij het NOS Lab, en Joost van Liere, als eindredacteur verantwoordelijk voor de redactionele inhoud, zijn vanaf het begin betrokken bij het Roblox-experiment van Jeugdjournaal.

Hoe kwamen jullie op het idee?

De Jonge: ‘Uit trendrapporten blijkt al jaren dat het percentage jongeren dat via traditionele platformen of kanalen het nieuws consumeert, afneemt.’
Van Liere: ‘Ook al zijn we bij het Jeugdjournaal heel tevreden met onze kijk- en bezoekcijfers, we willen het liefst álle kinderen bereiken.’
De Jonge: ‘Op games, zoals Minecraft, Fortnite en Roblox, komen juist veel kinderen en jongeren af. Die interesse van jongeren in online gaming was de aanleiding om te denken: kunnen we als NOS Jeugdjournaal op zo’n platform iets neerzetten wat de doelgroep aanspreekt en informeert? We kozen voor Roblox omdat het gratis is voor gebruikers en de doelgroep het meest overeenkomt met die van ons: 8- tot 12-jarigen.’

Hoe gingen jullie te werk?

De Jonge: ‘We wilden onderzoeken wat er allemaal kan op zo’n platform en welke rol nieuws er zou kunnen spelen. Want er was nog geen nieuws op Roblox. Toen wij begonnen was er alleen een simpele game waarin je in de studio van BBC kon rondkijken. Dat idee sprak ons aan. Dus lieten we een virtuele studio van het Jeugdjournaal bouwen, zodat kinderen een kijkje achter de schermen konden nemen.
Van Liere: ‘Kinderen kunnen er rondlopen, reageren op een stelling, nepnieuws van echt nieuws onderscheiden en een nieuwsquiz spelen.’

Screenshot van Roblox. Een Roblox poppetje staat naast een camera. In een spraakwolk boven zijn hoofd, staat: 'Ga in de stad op zoek naar de nieuwsmoji's en fotografeer ze.'
¬ Screenshot van een straat in Roblox, gebouwd door NOS Jeugdjournaal.

Wat leerden jullie in die eerste weken?

De Jonge: ‘Dat het erop lijkt dat zo’n game-element en het interactieve aspect helpen om de betrokkenheid bij nieuws te vergroten. Kinderen vinden het echt leuk. We gingen naast kinderen zitten terwijl ze het spel speelden, we observeerden ze en vroegen wat ze ervan vonden. Daar kwamen soms heel grappige dingen uit. Een kind vond bijvoorbeeld dat de letters te klein waren en zei: ik moest echt mijn ogen inzoomen. Tijdens het meekijken leren we veel over de taal die ze spreken, die veel slang bevat. Ook ontdekten we dat onze avatar (het Jeugdjournaal-poppetje in de game, red.) te saai was. We hadden een standaard type gekozen en hem niet gepersonaliseerd met leuke kleren of een hip kapsel. Veel kinderen noemden hem een noob skin, wat geen compliment was.’

Wat deden jullie met die lessen?

De Jonge: ‘We voerden kleine verbeteringen door en we dachten na over een vernieuwende, journalistieke stap die zou kunnen aanslaan op het platform. Eind vorig jaar volgde een uitbreiding.’
Van Liere: ‘Sindsdien kan een speler als reporter aan de slag. Hij gaat op zoek naar een echt nieuwsfeitje in een fictieve stad en leert wat een verslaggever doet. Dat doet hij door emoji’s die met het nieuws te maken hebben te zoeken, foto’s te maken en het item later te presenteren als een echte verslaggever.’

Kinderen leren dus spelenderwijs wat het werk van een journalist inhoudt?

De Jonge: ‘Ja, al is dat geen hoofddoel, maar meer een leuke bijkomstigheid. We willen vooral onderzoeken of dit een manier is waarop we kinderen zo kunnen informeren dat het nieuws binnenkomt en dat ze het leuk vinden om het te consumeren. Uiteindelijk hopen we dat ze doorstromen naar bijvoorbeeld NOS Stories of de ‘normale’ NOS-app.’

Zijn er inmiddels al meer nieuwsorganisaties op Roblox?

De Jonge: ‘De BBC is heel groot met Wonder Chase, de VTR heeft Ketnet Kermis en de Finse omroep YLE heeft meerdere games gemaakt. In Nederland zijn onder andere de KRO/NCRV en Zapp actief. Die games zijn trouwens niet per se nieuws-gerelateerd.’

Foto van de studio van het Jeugdjournaal, gemaakt Roblox.
¬ Screenshot van de NOS Jeugdjournaal studio in Roblox.

Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een gameplatform. Hoe kun je journalistiek daar echt een plek geven?

Van Liere: ‘Alles in de Roblox-studio is gebaseerd op wat er in het NOS Jeugdjournaal voorbijkomt: er staan echte nieuwskoppen in het spel en ook de nieuwtjes waarmee de reporter op pad kan, zijn vaak in de uitzending geweest. Toch krijgen de nieuwsfeiten iets extra’s, zoals de emoji’s die een gebeurtenis weergeven, zodat het aansluit bij het platform.’

Wat heeft Roblox jullie tot nu toe opgeleverd?

De Jonge: ‘We weten dat er iets in zit, kinderen vinden het leuk, ze waarderen het spel en geven vooral positieve reacties. Tot nu toe hebben we zo’n 340.000 paginabezoekers gehad van meer dan 150.000 unieke spelers. Ook al hadden we geen verwachtingen van spelers-aantallen, met de groep die we nu bereiken zijn we heel tevreden.’

Waar hopen jullie dat het uiteindelijk toe leidt?

De Jonge: ‘Ik hoop dat we ons laten leiden door wat we leren, en ons niet vastbijten in per se willen dat het lukt. Voorlopig liggen er nog veel vragen, zoals: is zo’n platform een hype, of blijft het populair? Weten kinderen ons te vinden op Roblox, en zo ja, hoe vinden ze ons? Als we het spel aandacht geven in de uitzending, schieten de bezoekersaantallen omhoog. Maar dat ebt ook langzaam weer weg. We moeten het platform aandacht geven om te groeien, zowel in de game zelf als daarbuiten. Als blijkt dat het ons lukt om onze doelgroep massaal te bereiken, hoop ik dat we door kunnen gaan. Dat zou betekenen dat we iets hebben gevonden wat werkt om de jonge doelgroep aangehaakt en geïnformeerd te houden, om ze nieuwsgierig te maken naar wat er speelt in de samenleving. En dat zou natuurlijk te gek zijn.’

Wat adviseren jullie mediamakers die ook een jonge doelgroep willen bereiken?

De Jonge: ‘Als je iets nieuws probeert, zorg dat je van dichtbij ziet wat ze ervan vinden. Het is zo interessant om te zien hoe ze ermee om gaan; welk commentaar ze leveren, welke taal ze spreken. Je weet gewoon niet wat een doelgroep bezighoudt, als je er zelf niet in zit. Wees daar scherp op, zorg dat je er naast zit – letterlijk.’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.