Deze journalistieke vernieuwers zie je volgende week op Media van Morgen

Media van Morgen

Over precies een week is het congres Media van Morgen, met keynotes van Eliot Higgins en Joshua Benton en expertsessies van NU.nl, het FD en RTL. Maar de dag draait vooral om de vele start-ups die in de SVDJ Accelerator vernieuwende ideeën voor de journalistiek opkweken. We lichten er vijf uit.

OIDIO

Voorgelezen boeken en artikelen zijn het helemaal. De start-up OIDIO wil de standaard worden voor het omzetten van geschreven tekst naar audio. Daarvoor biedt OIDIO generieke technologie aan waarmee audio makkelijk in een contentmanagementsysteem kan worden geïntegreerd. Resultaat: meer bereik met de verhalen die je maakt, en een nieuw verdienmodel. De start-up is momenteel dicht bij een ‘deal’ met een groot Nederlands mediabedrijf en wil op Media van Morgen meer redacties en uitgevers overtuigen. Maar het team laat zich ook graag verrassen door partijen van buiten de traditionele geschreven media.

OIDO pitcht om 16.00 uur in de Grote Zaal. In dezelfde sessie vertellen ook de teams Are We Europe (bruisend jongerencollectief voor Europese journalistiek), Future Dialogues (toepassingen om technologische vergezichten direct te ervaren – ‘Black Mirror in het echt’) en Duwtje (personalisatie van nieuws bij De Persgroep). Bekijk hier het hele blokkenschema.

Hard//Hoofd

Hard//Hoofd draait alweer bijna tien jaar mee, maar rustte tot nog toe op de schouders van vrijwilligers. Om het artistiek-journalistieke platform duurzamer te maken, en mediamakers beter aan zich te kunnen binden, tast de redactie verdienmodellen af door veel te testen en te experimenteren. Dat mondde onder meer uit in een oproep voor donateurs, die voor hun steun beloond worden met een kunstwerk. Hoe loopt dat? En welke andere wegen worden er onderzocht?

Hard//Hoofd vertelt erover in de Zuilenzaal, vanaf 15.00 uur. In dezelfde sessie kun je luisteren naar de pitches van het onlineteam van Vrij Nederland (hoe laat je als klassieke print-titel je digitale-abonneebestand groeien?) en Backme (het ‘Nederlandse Patreon’, voorheen Saltmines, dat mediamakers helpt hun eigen achterban aan te spreken als inkomstenbron).

Derestvan.NL

Wat als het Groningse gasprobleem was gesignaleerd vóórdat het uitgroeide tot nationale crisis? Derestvan.NL is een netwerk van journalisten in het hele land, met een antenne voor regionale en onderbelichte thema’s, die door landelijke (lees: Randstedelijke) media over het hoofd kunnen worden gezien. De productie draait volop: Derestvan.NL maakte bijvoorbeeld een serie artikelen over mbo-onderwijs, gepubliceerd in onder andere VICE en Trouw, met een focus op de regio. Inhoudelijk worden er dus grote stappen gezet, aan de zakelijke kant liggen er uitdagingen. Hoe ziet Derestvan.NL zichzelf op de lange termijn bijdragen aan een meer representatieve journalistiek?

Derestvan.nl pitcht op Media van Morgen om 16.00 uur in de kleine zaal, onder de vlag van ‘content driven’ startups. In dezelfde sessie kun je ook luisteren naar De Geldpers, de nieuwssite die financieel nieuws voor jongeren aantrekkelijk maakt en onder meer geld verdient met crypto-cursussen.

Newschain

Dit is er één uit de categorie ‘één jaar later’. Sinds Newschain vorig jaar meedeed aan de SVDJ Accelerator (wat is dat?) heeft het team niet stilgezeten. Er werd onder meer een pilot gedraaid op de online-redacties van Brabantse kranten. Newschain biedt een systeem waarin journalisten nieuws in informatieblokken kunnen presenteren, wat voor de lezer overzichtelijk is en voor de redacties nuttige data oplevert. Vooral naar dat laatste is veel behoefte, ontdekte het team along the way. En niet alleen voor journalistieke bedrijven: Newschain oriënteert zich ook op zakelijke klanten.

Newschain vind je op Media van Morgen in het panelgesprek ‘SVDJ Accelerator: Een jaar later’, om 17.00 uur in de Zuilenzaal. In dat panel zitten ook afgevaardigden van de startups Storypix (makers van onder meer een innovatieve kruising van podcast en video) en Unframed (een platform waarmee mensen in probleemgebieden direct beeldmateriaal kunnen delen met internationale media – werkt onder meer samen met NU.nl).

Trustthesource

Dit team sleutelt hard aan een algoritmisch systeem dat uitingen op sociale media een betrouwbaarheidsscore geeft. Vanaf 19 euro per maand kun je de Trustthesource nepnieuwsfilter voor sociale-mediadata al gebruiken. Het bureau Goldman, Wyldebeast & Wunderliebe is investeerder/partner van Trustthesource. De start-up is volop in gesprek met potentiële klanten; journalistieke organisaties, maar ook andere partijen die met grote datasets werken, zoals overheden. Trustthesource zoekt organisaties met durf, die niet bang zijn om zich bij het bepalen van de betrouwbaarheid van informatie te laten helpen door technologie.

De pitch van Trustthesource hoor je bij de sessie ‘Data’, om 15.00 uur in de Kleine Zaal. In dezelfde sessie presenteren Social Mapping (onderzoek naar netwerken in sociale innovatie) en Input Generator (app waarmee journalistieke en maatschappelijke organisaties vraagstukken voorleggen aan jongeren) zichzelf.

Start-upmarkt

Tussen de sessies door vind je de start-ups op de start-upmarkt in de foyer. Daar vind je behalve alle bovengenoemde initiatieven ook nog Wandelgangen (politiek voor de Instagram-generatie, óp Instagram), Follow the Issue (een dienst van het Utrechtse DUIC, waarmee mensen zich kunnen abonneren op vervolgnieuws), Brando (een tweezijdige videomarktplaats voor opdrachtgevers en editors), Make Media Great Again (annotatieplatform voor meer vertrouwen in de journalistiek, wordt momenteel getest door NU.nl) en Fiper (de Instagram voor nieuws: een flexibele nieuwsapp met een tijdlijn die je zelf kunt samenstellen). Tot slot vind je op de start-upmarkt de leden van onze Denktank.

We zien je graag op Media van Morgen!

Foto door Sean van der Steen